شنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۹
حال کتاب‌های شعر مانند گذشته خوب نیست/ شالگردن صدای شاعران و نویسندگان جوان خواهد بود

نیما معماریان با اعلام خبر تاسیس انتشارات شالگردن گفت:‌ این روزها حال و احوال ناشران و مجموعه‌های شعر مانند سال‌های گذشته خوب نیست؛ اما احساس شخصی‌ام بر این است که قرار نیست اوضاع بر این منوال ادامه داشته باشد.

مدیر انتشارات شالگردن در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، اظهار کرد: پس از سال‌ها تلاش و کسب تجربه در زمینه چاپ آثار ادبی به عنوان مدیر اجرایی در نشرهای گوناگون (از ابتدای سال ۱۳۹۳ تا کنون) و به منظور دستیابی به اهداف برنامه‌ریزی شده و بلند مدت تصمیم به تاسیس انتشارات شالگردن گرفتم تا بتوانم قدمی هرچند کوچک در راستای فرهنگ و هنر کشور بردارم؛ چراکه به نظرم حوزه ادبیات و خصوصا شعر وضعیت مناسبی ندارد.
 
وی افزود:‌ با همه این حال امیدوارم که این انتشارات به تریبونی برای اهالی فرهنگ و هنر و به‌خصوص بچه‌های ادبیات تبدیل شود تا در این شرایطی که کمتر ناشری به سراغ‌ کتاب‌های شعر و داستان جوانان می‌رود، بتواند صدای آنها را به گوش علاقه‌مندان ادبیات برساند.
 
 
معماریان با اشاره به فعالیت‌های این انتشارات گفت: انتشارات شالگردن تصمیم دارد در زمینه‌های تألیف و ترجمه‌ی شعر، داستان، رمان، ادبیات نمایشی، هنر، فلسفه و روانشناسی فعالیت داشته باشد که طبیعتا به مرور زمان بخش‌های نام برده شده به مجموعه آثار چاپی اضافه می‌شود؛ اما در حال حاضر وارد بخش ادبیات شده‌ایم.
 
وی ادامه داد: این انتشارات در روزهای نخست خود موفق به عقد قرارداد با چند تن از شاعران، نویسندگان و مترجمان کشور شده است که از نتایج آن می‌توان به ۱۰ مجموعه شعر در قالب‌های آزاد و غزل، پنج رمان ترجمه، سه رمان تألیف، دو مجموعه داستان و یک نمایشنامه اشاره کرد که مراحل پیش از تولید کتاب‌ها را سپری می‌کنیم.

مدیر انتشارات شالگردن در توضیح وضعیت این روزهای کتاب‌های شعر گفت: این روزها حال و احوال ناشران و مجموعه‌های شعر مانند سال‌های گذشته خوب نیست؛ انتشار شعرهای شاعران در شبکه‌های مجازی نیز به این اتفاقات دامن می‌زند؛ اما احساس شخصی‌ام بر این است که قرار نیست اوضاع بر این منوال ادامه داشته باشد و با سرگیری مجدد نمایشگاه‌های بین‌المللی کتاب شرایط به حالت طبیعی خود بازمی‌گردد.
 
وی در پایان گفت: البته می‌توان به این موضوع مهم نیز اشاره کرد که کتاب‌های شاعران جدی همیشه نظر مخاطبان ادبیات را به خود جلب می‌کند و آنها همچنان می‌فروشند و حتا در این وضعیت کرونایی مشکلی ندارند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها