شنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۱
نویسندگان دفاع مقدس حمایت می‌‎شوند/ اعلام فراخوان مسابقه مقاله‌نویسی با موضوع جنگ تحمیلی

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان شمیرانات ضمن گرامیداشت چهل‌ویکمین سالگرد هشت سال دفاع مقدس، برگزاری مسابقه مقاله‌نویسی و دلنوشته را از جمله برنامه‌های این اداره عنوان کرد و گفت: در نظر داریم، دل‌نوشته‌ها را در قالب «گفتگوی نوجوانان با شهدای هشت سال دفاع مقدس» چاپ و منتشر کنیم.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایرن (ایبنا)، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان شمیرانات به منظور گرامیداشت چهل‌ویکمین سالگرد دفاع مقدس، همچون ادوار گذشته برنامه‌های مختلفی را در نظر گرفته است. عبدالرضا علی‌پناه، رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی این شهرستان ضمن تشریح اقدامات و عملکرد این مرکز در دوره‌های گذشته مخصوصاً طی ماه‌های اخیر که در پاسداشت مجاهدات رزمندگان و ایثارگران هشت سال دفاع مقدس انجام شده از اجرای بسیاری از برنامه‌ها به مناسبت گرامیداشت هفته دفاع مقدس سخن گفت که برای نخستین بار طراحی شده است.
 
رویکرد اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی در چهل‌ویکمین سالگرد دفاع مقدس چیست؟
حوزه دفاع مقدس یکی از فصل‌های درخشان تاریخ این کشور است. مردان و زنانی که دلیرانه ایستادگی را به نسل‌های بعد از خود آموختند. اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان شمیرانات هم در این حوزه چندین برنامه در نظر دارد. یکی از این برنامه‌ها مسابقه «مقاله‌نویسی» با موضوع «نقش زنان در ترویج و توسعه فرهنگ دفاع مقدس» است. چون به هرحال یکی از جلوه‌هایی که در طول هشت‌سال دفاع مقدس تأثیرگذار بوده، نقش بانوان در پشت جبهه و فضاسازی‌های فرهنگی بوده که پس از آن هم راوی و روایت‌گر این حماسه‌ها بوده‌اند.
 
در رابطه با نقش بانوان در حوزه دفاع مقدس اقدامات بسیاری انجام شده؛ اما باز هم جای کار بسیاری وجود دارد. مسابقه مقاله‌نویسی نیز با همین هدف برنامه‌ریزی شده زیرا بسیاری از بانوان مقالات و داستان‌های مختلفی در این زمینه نوشته‌اند حتی بسیاری از بانوان را سراغ دارم که با فعالیت جهادی اقدام به تصویرگری در زمینه شهدا کرده‌اند که نمایشگاهی هم در این زمینه برگزار شده است. در حوزه مقاله‌نویسی نیز امید است شاهد مقالات خوبی از سوی جوامع دانشگاهی و پژوهشگران باشیم و بتوانیم آن‌ها را جمع‌بندی کنیم.
 


مسابقه دیگری هم با عنوان «فصل عاشقی» در نظر داریم برگزار کنیم که ویژه نوجوانان است. بسیاری از خیابان‌های ما مزین به نام شهداست و ما با این اقدام در نظر داریم نوجوانان سنین ۱۲ تا ۱۷ سال دل‌نوشته‌ای برای شهیدی که خیابان یا محلی که در آن زندگی می‌کنند، به نام ایشان هست، بنویسند و به بهترین دلنوشته جایزه تعلق می‌گیرد و اگر این امکان وجود داشته باشد، در نظر داریم دل‌نوشته‌ها را در قالب «گفتگوی نوجوانان با شهدای هشت سال دفاع مقدس» چاپ کنیم.
 
برنامه دیگری در نظر گرفته شده است که در روزهای آینده اطلاع‌رسانی خواهد شد و آن نمایش و نقد فیلم‌های دفاع مقدس است. با توجه به شرایط کرونا سعی می‌کنیم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی این برنامه را انجام دهیم و بعد نیز از طریق فضای مجازی در اختیار عموم قرار دهیم. بخش نمایشنامه‌خوانی نیز یکی دیگر از برنامه‌هایی است که برای هفته دفاع مقدس در نظر گرفته شده است که در واقع نمایشنامه‌هایی که با موضوع دفاع مقدس نگاشته شده با توجه به اینکه شرایط کرونا اجازه اجرا را به ما نمی‌دهد، سعی می‌کنیم به صورت نمایشنامه‌خوانی این برنامه را اجرا کنیم.
 
در ماه‌های اخیر چه اقداماتی از سوی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شمیرانات در حوزه نشر ارزش‌های دفاع مقدس صورت گرفته است؟
بحث دفاع مقدس محور برنامه‌های ما در اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان شمیرانات به شمار می‌آید و اعتقاد من این است که هر چقدر به این حوزه بپردازیم، تأثیرات بسیار خوب آن را در جامعه شاهد خواهیم بود. در این زمینه مسابقه بزرگی با عنوان «سردار دل‌ها» برگزار کردیم که درواقع پویش مجازی شعر بود و هم‌اکنون نیز در سایت این اداره وجود دارد و از آن استقبال خوبی صورت گرفت. همچنین دو عصر شعر مجازی با موضوع سردار سلیمانی برگزار کردیم که افراد بسیاری در این حوزه شرکت کردند. برنامه «دلنوشته‌های عاشورایی» با تکیه بر فرهنگ شهادت و ایثار برگزار شد که خوشبختانه آثار بسیار خوبی در این زمینه به دست ما رسید.
 
اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان شمیرانات در زمینه حمایت از آثار مکتوب در حوزه دفاع مقدس چه تمهیداتی اندیشیده است؟
در زمینه آثار مکتوب در حوزه دفاع مقدس اعلام کرده‌ایم که از آثار با موضوع دفاع مقدس در زمینه شهدا، زندگی‌نامه شهدا، جانبازان و آزادگان، هم در قالب خرید آثار و هم قبل از انتشار از آن‌ها حمایت می‌کنیم.
 
ارزیابی شما از نگرش امروز جامعه ایران نسبت به ارزش‌های دفاع مقدس چیست؟
من اعتقادم این است که با توجه به اینکه کارهای مختلفی در زمینه دفاع مقدس انجام می‌شود، کارها باید پیوستگی داشته باشد و این فعالیت‌های پراکنده باید جایی جمع شوند تا اثرگذاری مطلوب را داشته باشند. نکته دیگر این که باید مخاطب‌شناسی درستی داشته باشیم، زیرا با نوجوانانی روبه‌رو هستیم که با فضای دفاع مقدس آن‌طور که باید آشنا نیستند. نوع روایت ما می‌تواند آن‌ها را با این فرهنگ که بر مبنای اعتقاد و اخلاص و آرمان‌هایی که حضرت امام(ره) به آن‌ها تأکید می‌کردند آشنا کند و باید این‌ها را به شکل هنری و درستی منتقل کنیم.
 
به‌نظر من فضای مجازی، فضای خوبی است برای این‌که تولید محتوا داشته باشیم. تولید محتوای ما به نسبت تولید محتوایی که دارد سعی می‌کند جوانان ما را از این ارزش‌ها دور کند، کم است و بدون اغراق می‌توانم بگویم آن‌ها در این زمینه بیشتر از ما کار می‌کنند و نیاز داریم که بتوانیم به شکل درست و منطقی فرهنگ جهاد که فرهنگ حضرت زینب(س) است را به نوجوانان و جوانان بشناسانیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها