چهارشنبه ۲۴ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۰
«ناداستان» گام سوم ما در مسابقات استعدادیابی است

سیاوش گودرزی گفت: در سومین گام از مسابقات استعدادیابی طاقچه به سراغ حوزه ناداستان خواهیم رفت.

سیاوش گودرزی، مدیر روابط عمومی طاقچه در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با اشاره به مسابقات ادبی و هنری این پلتفرم اظهار کرد: ما از امسال تصمیم گرفتیم که کمی در مسابقات استعدادیابی ورود کنیم. درست است که ما در این پلتفرم به کسب و کار می‌پردازیم؛ اما در واقع یک برند فرهنگی هستیم و وجه فرهنگی نیز برای‌مان خیلی مهم است.

وی ادامه داد: ما به عنوان یک پلتفرم فرهنگی، یک سری مسئولیت داریم و باید بین مردم و ناشران پلی باشیم. از این رو به این نتیجه رسیدیم که مسابقات استعدادیابی می‌توانند در شنیده شدن صدای علاقه‌مندان موثر باشند‌. یعنی هم برای فرد خوب است، هم برای ما و هم برای ناشر. بنابراین تصمیم گرفتیم که هر فصل یک مسابقه استعدادیابی با موضوعات مختلف برگزار کنیم. این کار با همکاری ناشران برگزار می‌شود؛ ناشری که در آن زمینه کار جدی کرده باشد یا قفسه کتاب داشته باشد.

مدیر روابط عمومی طاقچه در توضیح نخستین برنامه این پلتفرم گفت: نخستین برنامه با نام «جهان تازه‌دم» را که در قالب داستان کوتاه طنز بود با همکاری نشرچشمه برگزار کردیم. اسم «جهان تازه دم» از لاین طنز چشمه درآمد که خوشبختانه از آن استقبال خوبی هم شد. دو بخش هم برای انتخاب آثار در نظر گرفتیم که همین را در مسابقه‌های بعدی هم ادامه دادیم.

وی افزود: ما یک سری داور تخصصی داریم که این افراد آثار را می‌خوانند و چند اثر را از میان آثار ارسالی انتخاب می‌کنند تا به بخش رای مردمی برود. از آثاری که برای رای مردمی انتخاب شده‌اند، باز چند اثر به عنوان منتخب هیات داوران انتخاب می‌شود. در نهایت سه اثر به انتخاب داوران و یک اثر به انتخاب مخاطبان، به عنوان برندگان نهایی معرفی می‌شوند. رای‌گیری هم در بستر پلتفرم طاقچه انجام می‌شود و علاقه‌مندان می‌توانند در این بستر آثار را بخوانند و به اثر دلخواه رای دهند.
 
گودرزی با اشاره به دومین طرح طاقچه گفت:‌ طرح بعدی در قالب نمایشنامه تک‌پرده‌ای برگزار شد که این کار را با همکاری نشر بیدگل انجام دادیم؛ طرحی که به‌تازگی به پایان رسید. استقبال از این طرح هم بسیار خوب بود و چند برابر آن چیزی که تخمین می‌زدیم اثر دریافت کردیم. در مجموع 364 اثر در مدت 20 روز به دست ما رسید. در مسابقه نخست نیز در 10 روز 183 اثر به دبیرخانه آمد؛ که آمار قابل قبولی است. 
 
وی درباره آینده این طرح گفت: این برنامه‌ها ادامه خواهد داشت و به احتمال زیاد در بهار سال آینده، دوباره مسابقه طنز و در تابستان مسابقه نمایشنامه خواهیم داشت. برای فصل آینده (پاییز) در حوزه ناداستان کار خواهیم کرد و در فصل زمستان نیز موضوع دیگری را دنبال می‌کنیم. درباره جایزه اهدایی به برگزیدگان نیز باید بگویم که جایزه‌ها در دو دوره گذشته ترکیبی از جایزه نقدی و اشتراک طاقچه بی‌نهایت بوده است. البته در مسابقه اول یک سری کتاب هم به برگزیدگان داده شد که این هدیه در مسابقه دوم به اعتبار خرید کتاب کاغذی تغییر پیدا کرد.
 
مدیر روابط عمومی طاقچه در توضیح آینده آثار برگزیده گفت: ما از آثاری که به دست‌مان می‌رسد، استفاده تجاری نخواهیم کرد؛ اما به دلیل اینکه در این طرح‌ها با یک ناشر تخصصی همکاری داریم، بستری را فراهم می‌کنیم تا کار این بچه‌ها دیده شود و آدم‌های جدی آن حوزه بیایند و مطالب بچه‌ها را بخوانند و نظر دهند. حال آنکه ناشر بخواهد کاری از آن فرد چاپ کند یا نه دیگر به تصمیم خودش برمی‌گردد. البته این نکته را هم باید درنظر بگیریم که مسابقه انجام شده، مسابقه استعدادیابی است و احتمالا اثری که برگزیده شده، یک درخشش و استعدادی داشته؛ اما شاید هنوز به مرحله پختگی چاپ نرسیده باشد. با این حال بچه‌ها می‌توانند ادامه دهند و آثار بهتر و پخته‌تری را برای ناشر بفرستند تا ان‌شالله به همکاری ختم شود.
 
وی در پایان درباره داوری‌ها گفت: ما روی موضوع داوری خیلی حساس هستیم؛ چراکه داوری باید با دقت انجام شود. از این رو، هر اثر حداقل دو بار، گاهی اوقات سه تا چهار بار خوانده می‌شود. البته این بخش جدا از آن بخش مردمی است. در آن بخش همه چیز به نظر مردم بستگی دارد و کار انتخاب شده می‌تواند به کار داوران نزدیک یا دور باشد. برای مثال در مسابقه نخست، نظر مردم به نظر داوران خیلی نزدیک بود؛ اما در مسابقه دوم چنین اتفاقی رخ نداد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها