سه‌شنبه ۲۳ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۲
نامزدهای بخش غزل ترکی در جایزه ملی غزل معرفی شدند

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان اسامی نامزدهای بخش غزل ترکی را در نخستین دوسالانه ملی غزل (حسین منزوی) اعلام کرد.

محمدربیع احمدخانی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در زنجان گفت: نخستین دوسالانه غزل به نام حسین منزوی در سه بخش کتاب مجموعه غزل چاپ شده از ابتدای سال 96 تا 98، بخش دوم مربوط به تک اثر و بخش سوم در بخش پژوهش شامل پایان‌نامه و کتاب در حوزه نقد و بررسی غزل این شاعر فقید در حال برگزاری است.

وی با اشاره به اینکه مهلت ارسال آثار به دوسالانه غزل حسین منزوی تا 15 خردادماه بود، اضافه کرد: پس از آن کارهای دیگری در ارتباط با انتخاب داوران و ... انجام شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان، داوران بخش غزل فارسی را محمد سلمانی، غلامرضا طریقی و بهروز یاسمی و داوران بخش ترکی را هم سعید سلیمان‌پور و علی کریمی معرفی کرد.

احمدخانی با اشاره به اینکه داوران بخش پژوهشی این جشنواره ادبی هم مهدی محبتی و قربان ولیئی هستند، گفت: دبیر علمی جایزه ملی غزل نیز اسماعیل امینی است.

وی با اشاره به اینکه در آستانه برگزاری این جشنواره نامزدهای بخش غزل ترکی معرفی شده‌اند، افزود: مهدی میرزا رسول‌زاده از اردبیل، وحید طلعت از ارومیه، ملاحت نادری از خلخال، عارف ساسانی از مراغه، پرویز سودی از زنجان، بهزاد بیات‌فرد از زنجان، نامزدهای بخش غزل ترکی هستند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان افزود: طی روزهای آتی نامزدهای دو بخش دیگر نیز معرفی و در نهایت با بررسی داوران و انتخاب برگزیدگان مراسم اختتامیه برگزار خواهد شد.

بر اساس این گزارش، نخستین دوسالانه جایزه ملی غزل، به نام و یاد حسین منزوی برگزار می‎شود؛ غزل‌سرای نامی که در سال ۱۳۲۵ در زنجان و در خانواده‌ای فرهنگی به دنیا آمد، از سنین جوانی سرودن شعر را آغاز کرد و در سال ۱۳۴۶ به عنوان شاعر خود را مطرح کرد و غزل‌های او مورد توجه غزل‌سرایان قرار گرفت.

منزوی در سال 1346 وارد دانشکده ادبیات دانشگاه تهران شد، اما این رشته را رها کرد و به جامعه‌شناسی رو آورد اما این رشته را نیز ناتمام رها کرد و در سال 1350 مجموعه شعر «حنجره زخمی تغزل» ‌‏را منتشر کرد.

با عشق در حوالی فاجعه، این ترک پارسی‌گوی (بررسی شعر شهریار)، از شوکران و شکر، عبور سیاوش از آتش، از ترمه و تغزل از کهربا و کافور، با عشق تاب می‌آورم شامل اشعار سپید و آزاد، به همین سادگی (مجموعه شعرهای سپید)، این کاغذین جامه؛ مجموعه برگزیده اشعار کلاسیک، از خاموشی‌ها و فراموشی‌ها، حنجره زخمی تغزل؛ دفتری از شعرهای آزاد و غزل‌های سروده شده، «حیدر بابا» ترجمه نیمایی از منظومه «حیدر بابایه سلام» سروده «شهریار» از جمله آثار منتشرشده منزوی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها