سه‌شنبه ۲۳ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۲
تاثیر کرونا در ریزش اعضای کتابخانه‌های عمومی استان زنجان

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان زنجان گفت: با توجه به شرایط کرونایی پیش آمده به دنبال افزایش عضو نیستیم و تلاش می‌کنیم تا از ریزش اعضای قبلی جلوگیری کنیم.

امیرعلی نیک‌بخش در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در زنجان گفت: از ابتدای شیوع ویروس کرونا و لزوم حفظ سلامتی شهروندان، کتابخانه‌های عمومی در چند برهه زمانی تعطیل شده است.

وی با اشاره به اینکه در پی شیوع ویروس کرونا بنا به رنگ‌بندی تعیین شده سالن‌ها به صورت زوج  و فرد اقدام به پذیرش اعضا کردند، گفت: علاوه بر این برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی تمام قفسه‌های کتاب از حالت باز به شکل بسته درآمده و فاصله‌گذاری لازم در سالن مطالعه نیز رعایت شده است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان زنجان گفت: با توجه به موقعیت فعلی بهداشتی و ارجحبت سلامت مردم، عرضه کتاب‌های دیجیتال، بخشی از وظایف جاری کتابخانه‌های عمومی شده است و فعالیت‌ها در این بخش گسترش یافته است.

نیک‌بخش با اشاره به اینکه کاهش فعالیت کتابخانه‌ها بالتبع در کاهش مراجعه اعضا تاثیر داشته است، تصریح کرد: به همین خاطر یکی از برنامه‌های استان حفظ اعضای موجود بوده است.

وی با اشاره به اینکه با غیرحضوری شدن فعالیت‌ها تمهیدات غیرحضوری شدن تمدید عضویت نیز انجام شده است، گفت: برآوردی از اعضایی که تمدید عضویت کرده‌اند، نداریم اما تلاش ما این است که تعداد اعضای قبلی ثابت باقی بماند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان زنجان با بیان اینکه قبل از شیوع ویروس کرونا تعداد اعضای کتابخانه‌ها 8.5 درصد جمعیت استان بود، افزود: هرچند بدون پیش‌بینی وضعیت کرونایی، هدف این بود که تعداد اعضا بیشتر شود، اما امروز به دنبال تثبیت همین تعداد هستیم.

نیک‌بخش همچنین در ارتباط با بحث اهدای کتاب نیز گفت: اهدای کتاب وجود دارد، اما قبول می‌کنیم که مثل گذشته نیست و شرایط کرونایی تاثیرگذار بوده است.

وی افزود: البته ذکر این نکته هم لازم است که کتابخانه‌های عمومی در راستای رعایت پروتکل‌های بهداشتی کتاب‌های اهدایی را یک هفته قرنطینه می‌کند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان زنجان با بیان اینکه کتابداران و مسؤولان کتابخانه‌های عمومی استان علاوه بر تلاش به منظور سرانه مطالعه مباحث بهداشتی را هم مورد توجه قرار داده‌اند، تصریح کرد: ضدعفونی کردن محیط کتابخانه، رعایت فاصله در فضای کتابخانه، قفسه قرنطینه، لغو تجمعات، تمدید خودکار کارت‌های عضویت، لغو خدمات در بخش نابینایان و ناشنوایان، تب‌سنجی از مراجعان، خدمات مجازی و غیرحضوری و قرنطینه یک هفته‌ای کتاب‌های تحویل‌ گرفته از جمله اقداماتی است که از زمان شیوع ویروس کرونا در حال انجام است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها