چهارشنبه ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۰
بیشتر وقتم را در خانه می‌گذرانم و کتاب می‌خوانم/ انتشار کتاب زندگی، اندیشه و آثار «محمد زکریای رازی»

پرویز اذکایی، نویسنده، مترجم و پژوهشگر تاریخ و فلسفه از انتشار کتاب زندگی، اندیشه و آثار «محمد زکریای رازی» (مجموعه از ایران چه می‌دانم؟) از سوی دفتر پژوهش‌ها خبر داد و گفت: با شرایطی که در دوران کرونا داریم بیشتر وقتم را در خانه می‌گذرانم و مشغول مطالعه هستم و کتاب‌ها و مجلاتی را می‌خوانم که به دستم می‌رسد.

پرویز اذکایی، نویسنده، مترجم و پژوهشگر تاریخ و فلسفه در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) از برخورد برخی ناشران با نویسندگان، مترجمان و پژوهشگران انتقاد کرد و گفت: برخی ناشران از مترجمان و نویسندگان آثاری برای چاپ می‌گیرند و تا وقتی اثر به دستشان نرسیده است با مترجم یا نویسنده در ارتباط هستند اما پس از آن هیچ خبری از چاپ یا چاپ نشدن اثر به صاحب اثر نمی‌دهند.

وی افزود: وقتی کتاب به دست ناشر می‌رسد بعد از آن اطلاعات درستی درباره چاپ شدن یا نشدن آن نمی‌دهند، انگار ارتباط میان مترجم و نویسنده تنها تا گرفتن اثر است و بعد از آن قطع می‌شود. بعد از آن کتاب‌هایی که به چاپ می‌رسند به درستی حروف‌چینی نشده و کیفیت مناسبی ندارد!
 
وی با اشاره به تجدید چاپ بعضی از ترجمه‌ها و تالیفاتش از سوی ناشران مختلف افزود: در حال حاضر برخی کتاب‌هایم از سوی ناشران مختلف در حال تجدید چاپ هستند و به تازگی کتاب زندگی، اندیشه و آثار «محمد زکریای رازی» از سوی دفتر پژوهش‌ها منتشر شده است.

         

این پژوهشگر تاریخ و فلسفه درباره وضعیت زندگی‌اش در دوران کرونا گفت: با شرایطی که داریم بیشتر وقتم را در خانه می‌گذرانم و مشغول مطالعه هستم و کتاب‌ها و مجلاتی را می‌خوانم که به دستم می‌رسد. ضمن اینکه برخی آثارم که در حال تجدید چاپ هستند، بررسی و ویرایش مجدد و مطالبی به آنها اضافه می‌کنم.

پرویز اذكايى متولد سال 1318 در همدان، پژوهشگر حوزه تاریخ و فلسفه است او  دارای تألیفاتی درباره کتاب‌شناسی، رجال‌شناسی و تاریخ علم، کتاب فهرست ما قبل الفهرست (آثار ایرانی پیش از اسلام) است.

اذکایی تحصيلات خود را در همدان و تهران و سپس در دانشگاه منچستر (انگلستان) طى كرد. مطالعاتش به طور عمده در حوزه تاريخ و فلسفه است. از او بيش از 400 عنوان اثر طبع و منتشر شده كه عبارت از 40 کتاب، 70 رساله علمى مفصل و مابقى گفتارهاى بلند و كوتاه در دايرة‌المعارف‌ها و نشريات معتبر است. اذكايى در سال 1381 به خاطر تحقيق و تعليق «آثار الباقية» جايزه و عنوان بهترين کتاب سال را از آن خود كرد. همچنین او در دی ماه سال 95 کتابخانه خود را با نام «خانه فرهنگی میرزا کاظم اذکای مدیر» وقف کرد؛ این کتابخانه شامل 7500 جلد کتاب نفیس و 6500 جلد مجله علمی و فرهنگی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها