یکشنبه ۲۱ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۶
نباید کاغذ را در بازار دوقیمتی کنیم

احمد شریفان، رئیس اتحادیه کاغذ و مقوای تهران با اشاره به رکود بازار کاغذ در روزهای جاری، گفت: معتقدم نباید کاغذ را در بازار دوقیمتی کنیم، یا همه کاغذها با ارز دولتی وارد شود یا اینکه همه با نرخ نیمایی تا قیمت‌ها یکدست شده و کسی منتظر کاغذ دولتی نباشد.

احمد شریفان، رئیس اتحادیه کاغذ و مقوای تهران در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با اشاره به وضعیت بازار کاغذ در هفته‌های اخیر توضیح داد: بازار کاغذ این روزها در وضعیت رکود به سر می‌برد، این در حالی است که هم انبارها پر از کاغذ است، هم جنس به میزان کافی در داخل کشور است و هم در تعاملی که اتحادیه با تجار دارد، قیمت‌ها کنترل شده‌اند.
 
وی افزود: در واقع به جایی رسیده‌ایم که نبض بازار را خودمان در دست بگیریم و با این تفاسیر قیمت کاغذ نسبت به قیمت جهانی آن در داخل کشور، نسبتا مناسب است.
 
شریفان استقبال نکردن مشتریان و مخاطبان را دلیل اصلی رکود در بازار کاغذ اعلام کرد و گفت: مدارس تعطیل است و قرار است به صورت آنلاین برگزار شوند، اداره‌ها یک سوم شیفت کار می‌کنند و تقریبا تمام قبوض به صورت اینترنتی شده است و همه این‌ها از جمله دلایل این رکود هستند.
 
وی یادآور شد: اکنون تجار با ارز نیمایی کاغذ وارد کشور کرده‌اند و ماه‌ها است که کاغذ دولتی برای استفاده به کشور وارد نشده و در بازار توزیع نشده است و همین موضوع سبب استقبال  محدود ناشران از کاغذ با نرخ نیمایی شده است.
 
شریفان در پاسخ به سوال خبرنگار ایبنا درباره احتمال ورود کاغذ با ارز دولتی و تاثیر آن بر بازار داخلی، توضیح داد: این موضوع اتفاق خوبی برای اهالی نشر و ناشران است اما باید مراقب بود که در این میان رانتی ایجاد نشود که عده‌ای آسیب ببیند و در مقابل عده‌ای سود ببرند.
 
وی تاکید کرد: من معتقدم که نباید کاغذ را در بازار دوقیمتی کنیم، یا همه کاغذها با ارز دولتی وارد شود یا اینکه همه با نرخ نیمایی تا قیمت‌ها یکدست شده و کسی منتظر کاغذ دولتی نباشد.
 
شریفان همچنین با پیش‌بینی 10 روز آینده بازار کاغذ، گفت: با توجه به اینکه مجلس و دولت در یک خط حرکت می‌کنند، پیش‌بینی می‌کنم دست‌اندرکاران این حوزه بتوانند کنترل بازار را در دست بگیرند و شاهد ثبات و آرامش در نرخ‌ها باشیم.
 
به گزارش ایبنا، در هفته گذشته قیمت کاغذ چاپ و تحریر به عنوان پرکاربردترین کاغذ مورد استفاده ناشران با کاهش قیمت حدود 40 تا 50 هزار تومانی همراه بود، به طوری که این‌روزها هر بند کاغذ تحریر 70 در 100 با گراماژ 70 گرمی به قیمت 600 هزار تومان در بازار خرید و فروش می‌شود.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها