سه‌شنبه ۱۶ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۴
شرایط اخذ ویزا برای شرکت در نمایشگاه فرانکفورت دشوارتر از قبل است

شحنه‌تبار با تاکید بر دشواری‌های اخذ ویزا برای شرکت در نمایشگاه فرانکفورت اعلام کرد که به احتمال زیاد نویسندگان ایرانی نتوانند در این دوره از نمایشگاه شرکت کنند.

افشین شحنه‌تبار، مدیر انتشارات شمع‌ومه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)درباره شرایط شرکت در هفتادوسومین دوره نمایشگاه کتاب فرانکفورت گفت: سال گذشته به دلیل همه‌گیری بیماری کووید19، به شکل غیرحضوری در نمایشگاه کتاب فرانکفورت شرکت کردم، اما امسال برای هفدهمین دوره، به شکل حضوری در نمایشگاه شرکت خواهم‌کرد، زیرا اعتقادم این است که هیچ چیز جایگزین حضور فیزیکی در نمایشگاه‌ها نخواهدشد.

به گفته او شرایطی که همه‌گیری بیماری کووید ۱۹ ایجاد کرده‌، باعث شده‌است تا افراد غیراروپایی ملزم به رعایت نکاتی برای ورود به اروپا باشند. این مسائل مختص ایرانی‌ها نیست و ژاپنی‌ها، کره‌ای‌ها، آمرکایی‌ها و خیلی از کشورها را شامل خواهدشد. نخستین شرط داشتن دو دوز از واکسن‌هایی است که معرفی کردند، در ایران از آن واکسن‌ها سینوفارم و آسترزنکا را داریم. همچنین تست pcr را باید ۷۲ ساعت قبل از ورود به کشورهای اروپایی ارائه کرد.

مدیر انتشارات شمع‌ومه با اشاره به اینکه شرایط نمایشگاه کتاب فرانکفورت در این دوره تفاوت زیادی با دوره‌های قبل دارد، توضیح داد: پیش از همه‌گیری، نمایشگاه کتاب فرانکفورت در هشت سالن بزرگ برگزار می‌شد، هر سالن به اندازه رواق مصلی تهران بود. امسال این نمایشگاه را در سه سالن برگزار می‌کنند، البته سالن‌ها بزرگ هستند اما همین مساله را هم به تغییرات مهم منوط کردند. غرفه‌ها را کوچک کردند و برای ایران غرفه ۴۰ متری در نظر گرفتند. برای همین غرفه شرط‌هایی اعلام کردند؛ مانند اینکه در یک لحظه نباید بیش از ۱۰ نفر در غرفه باشند. حتی درباره چیدمان صندلی‌ها نظر می‌دهند. سال‌های گذشته چنین مسائلی مطرح نبود و غرفه ایران ۲۰۰ متر بود.

هنوز نمی‌توان درباره برگزاری فیزیکی نمایشگاه فرانکفورت مطمئن بود
شحنه‌تبار با بیان اینکه تعدادی از ناشران بزرگ مانند پنگوئن در این نمایشگاه به صورت فیزیکی حضور نخواهندداشت و حضور آن‌ها در فضای مجازی محدود است، ادامه داد: ناشرهای بزرگی از انگلیس و آمریکا به این نمایشگاه می‌آیند. به همین دلیل نمی‌توان پیش‌بینی کرد که این نمایشگاه به چه صورت برگزار می‌شود؛ چرا‌که در دوره قبل نمایشگاه فرانکفورت قرار بود به شکل فیزیکی برگزار شود، اما ۱۴ روز مانده به نمایشگاه، حضور فیزیکی در آن کنسل و نمایشگاه به صورت مجازی برگزارشد.

او افزود: با توجه به اینکه سویه لامبدا ویروس کووید19 در اروپا دیده شده‌است، هنوز مشخص نیست که چه تصمیمی برای برگزاری نمایشگاه فرانکفورت گرفته خواهدشد. از طرفی در آلمان نمایشگاهایی مانند خودروی مونیخ با استانداردهای گذشته برگزار شده‌است.

سفارت شرایط سفر به اروپا را دشوار کرده‌است
مدیر انتشارات شمع‌ومه با تاکید بر اینکه سفارت شرایط را برای دریافت ویزا به شدت سخت کرده‌است، افزود: پیش از این ویزای «تایپ c» برای این سفر دریافت می‌شد، اما امسال باید ویزای «تایپ d» دریافت شود، این ویزا اصولا به هرکسی داده نمی‌شود و دریافت آن دشوار است. همچنین در دوره‌های گذشته از طرف نمایشگاه فرانکفورت ۲۰۰ تا ۳۰۰ دعوتنامه فرستاده می‌شد، اما امسال دعوت را به ۱۰ نفر محدود کرده‌اند.

او ادامه داد: از همه طرف شرایط بسته است، اما به نظرم پرچم ایران باید همیشه در نمایشگاه فرانکفورت افراشته باشد، فکر نمی‌کنم که نمایشگاه پرشکوهی باشد، اما در شرایط همه‌گیری، همین هم هدف رو به جلو است.

احتمالا نویسنده‌ای از ایران در نمایشگاه فرانکفورت حضور نخواهدداشت
به گفته این مدیر نشر، شرکت در نمایشگاه آنلاین برای ایرانی‌ها و دیگر کشورها شرایط مناسبی نبود، اما در شرایط کنونی گزینه خوبی است. بعد از نمایشگاه کتاب فرانکفورت، نمایشگاه کتاب وین با شرایط خاص برگزار خواهدشد. این روند نشان می‌دهد که شرایط در اروپا در حال کنترل است؛ اما هنوز خیلی راه باقی مانده‌است تا به شرایط سه سال قبل برسیم.

شحنه‌تبار با اشاره به اینکه در دوره‌های گذشته برگزاری نمایشگاه فرانکفورت نویسندگان ایرانی را در گروه و همراه با خود به نمایشگاه می‌برد، بیان کرد: امسال به دلیل شرایط سخت، فکر می‌کنم اخذ ویزا برای نویسندگان کار بسیار دشواری است و فکر نمی‌کنم نویسنده‌ای از ایران در این دوره از نمایشگاه فرانکفورت حضور داشته‌باشد.

به گفته او وزارت فرهنگ و ارشاد سال‌های گذشته به ناشران کمک نمی‌کرد، بلکه فقط چند نویسنده را با خود به نمایشگاه می‌برد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط