شنبه ۶ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۶
«آه ای مامان» راهی ارمنستان شد

سیدمحسن بنی‌فاطمه، مدیر نشر نون گفت که چاپ ارمنی مجموعه داستان «آه ای مامان» نوشته احمد حسن‌زاده به‌زودی در ارمنستان منتشر می‌شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)؛ سیدمحسن بنی‌فاطمه، مدیر نشر نون از ترجمه ارمنی مجموعه داستان «آه ای مامان» نوشته احمد حسن‌زاده خبر داد و گفت: این کتاب به‌زودی با ترجمه آنی هُوسِپیان و از سوی انتشارات نائیری در ارمنستان منتشر خواهد شد. «آه ای مامان» که پیش‌تر توسط نشر نون منتشر و مورد توجه مخاطبان قرار گرفته، به چاپ هفتم رسیده است.

در قسمتی از یادداشت آنی هُوسِپیان بر این کتاب آمده است که «آه ای مامان» را می‌توان یکی از بهترین مجموعه داستان‌های مدرن ایرانی به ‌شمار آورد؛ کتابی با روایتی پیوسته و راوی اول‌شخص مفرد و شخصیت‌هایی که برای هر‌کدام می‌توان چندین بررسی متفاوت انجام داد، پیچیدگی، زیرلایه‌های داستانیِ قوی، شیوایی کلامی که در عین حال پنهانی، پیرنگ داستان را شکل می‌دهند.

بنی‌فاطمه درباره بخش‌های کتاب توضیح داد: این کتاب شامل یازده داستان به نام‌های «مامانخانه»، «هَملتِ مامان»، «شیارها»، «آمریکا»، «آه ای مامان»، «مامان تنهایم گذاشت، مرگ بابا را فراموش کرد و ...»، «ژنرال»، «نوکِ سبیل»، «پناهگاه»، «آه ای رفیق» و «لکه» است.

در بخشی از داستان ژنرال در این کتاب می‌خوانیم: «نه‌تنها آزاد، انگار تمام دنیا در سکوت و خاموشی فرو رفته بود. ژنرال بی‌هدف شروع به قدم‌زدن در خانه کرد. حودش را به دیوارها و مبل‌ها مالید. تنش را چسباند به یخچال و با پوزه و پنجه‌هایش کلی تقلا کرد در را باز کند.

ولی در یخچال سفت‌تر از آن بود که با پوزه و پنجه‌های کوتاه و ناموزونِ ژنرال باز شود. برای ژنرال همه‌چیز جور دیگری شده بود. با آن‌که چیزی از جایش تکان نخورده بود، اما یک‌طوری همه‌چیز عوض شده بود. چیزها هم سر جای خود بودند؛ هم نبودند. انگار همه‌چیز از هم جدا شده باشد، همه را دور و تنها و بی‌استفاده می‌دید. هیچ‌چیز مثل هر روز نبود. نه آغازی در کار بود، نه پایانی. اتفاقی وجود نداشت.»           

احمد حسن‌زاده، نویسنده متولد سال 1360 است که رمان «خیال باز» و مجموعه‌داستان‌های «آه ای مامان» و «مِستر جیکاک» از آثار او به شمار می‌آیند.

حسن‌زاده عناوینی همچون برنده کتاب سال جایزه هفت اقلیم 1395 و کاندید جایزه مهرگان ادب 1396 برای مجموعه داستان «مِستر جیکاک» و جایزه مهرگان ادب سال 1399 برای مجموعه داستان «آه ای مامان» را در پرونده کاری خود دارد.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها