دوشنبه ۸ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۷
باقلانی: شعر کردی در ایلام رونق گرفته است

روح الله باقلانی شاعر ایلامی گفت: شعر بومی (کردی، لری، لکی) در ایلام در سه دهه اخیر بسیار بالیده و مورد استقبال خاص و عام قرار گرفته است.

«روح‌الله باقلانی» شاعر جوان ایلامی درخصوص کتاب تازه انتشار یافته خود به خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در ایلام، گفت: تا پیش از این به صورت پراکنده از طریق مجموعه‌های تدوینی، شبکه‌های مجازی و در جشنواره‌ها و سوگواره‌ها با مخاطبان و علاقه‌مندان شعر و ادب کردی در ارتباط بوده‌ام، اما «نوون عشق» گزیده غزل‌های کردی و نخستین مجموعه شعر من است.

وی درخصوص رونق شعر کردی در استان و استقبال جوامع هدف از آن عنوان کرد: شعر بومی (کردی، لری، لکی) در ایلام در سه دهه اخیر بسیار بالیده و مورد استقبال خاص و عام قرار گرفته و علاوه بر اساتید و پیشکسوتان، در 10، 15 سال اخیر، ورود جوانان علاقه‌مند، توانا، پیگیر و اکثرا دارای تحصیلات دانشگاهی به عرصه فعالیت در حوزه زبان و ادبیات کردی بسیار چشمگیر بوده است.

به گفته این شاعر ایلامی، شکل‌گیری انجمن‌ها و کارگاه‌های ادبی مخصوصاً «کانون هانا» در حوزه هنری ایلام، افزایش تعداد ناشران فعال، تولید قابل توجه کتاب‌های شعر، داستان، ترجمه و تحقیق، عزم و اراده برای نشر آثار بومی، حمایت دستگاه‌های فرهنگی و متولی و به ویژه علاقه‌مندی مخاطبان و استقبال خوب مردم از آثار بومی، به رونق تولید و انتشار آثار بومی محلی در سطح استان منجر شده است.
 
باقلانی در ادامه به درون‌مایه‌های شعر کردی در ایلام اشاره و تصریح کرد: شعر کردی ایلام در این چند دهه با آنچه پیش از این بوده و به عنوان شعر کلاسیک - که عموماً مثنوی هجایی است - می‌شناسیم، بسیار متفاوت بوده و هم در ساختار و هم در محتوا دست به آزمون و خطاهای بسیاری زده است و از تجربه‌های سایر زبان‌ها مخصوصاً شعر فارسی و سورانی و ترجمه شعر جهان بسیار بهره برده است؛ از عروض و قافیه و قالب‌های شعری بگیر تا تفکر و جهان بینی مدرن و امروزی را به خدمت گرفته و دست به خلق آثاری تازه و بدیع، متناسب با نیاز مخاطب و ضرورت زمانه زده است. با این همه، هنوز اندر خم یک کوچه‌ایم و شهرهای نگشته و راه‌های نرفته زیادی پیش روی ماست.
 
وی در عین حال با تاکید بر لزوم آسیب‌شناسی جدی شعر کردی در ایلام، گفت: باید بتوانیم همان طور که از طبیعت‌گرایی صرف عبور کردیم، از عاشقانه‌سرایی صرف هم عبور کنیم. هرچقدر ذهن و زبانمان را زودتر امروزی و مخاطبان عام را هرچه بیشتر با نگاه‌های جدید و متفاوت همراه کنیم، به زبان و ادبیاتمان بهتر و بیشتر خدمت کرده‌ایم. در سال‌های اخیر توجه ویژه به شعر نو و سپید، شعر کودک و نوجوان، کوتاه سرایی و ترجمه و در کنار آن پرداختن به مضامین انسانی، اجتماعی، آیینی، دفاع مقدس، طنز و...، شعر و ادبیات ایلام را در مسیر تحولی تازه‌تر و پوست‌اندازی جدیدتری قرار داده است.
 
این شاعر جوان ایلامی در پایان ابراز امیدواری کرد: شعر بومی ایلام، هم آئینه تمام‌نمای دغدغه‌ها و مسائل‌مان در دنیای پر از درد و رنج و غم و اندوه و غبار و غربت و پر از شلوغی و تنهایی امروز و هم دریچه‌ای خوش‌منظر به میراث گرانسنگ فرهنگ، شکوه، اساطیر و باورهای این سرزمین باشد.

مجموعه شعر کردی «نوون عشق» سروده «روح‌الله باقلانی» در نشر نیشتمان در ۱۱۴صفحه، با طرح جلدی از «سمیرا سارایی» در 500 جلد و به قیمت 24 هزار و 500 تومان منتشر شده است. این مجموعه شامل ۴۹ غزل و یک مناجات در قالب مثنوی است که به همراه لوح فشرده خوانش اشعار با صدای شاعر و موسیقی حمزه (عماد) عبدالهی آهنگساز ایلامی و با حمایت حوزه هنری استان چاپ و روانه بازار کتاب شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها