دوشنبه ۱ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۵
حیات ناشران آموزشی را سایت‌های غیر‌قانونی تهدید می‌کند

امین آصفی، تداوم فعالیت پایگاه‌های اینترنتی در عرضه غیر‌قانونی کتاب‌های آموزشی را تهدید برای بقای ناشران این حوزه می‌داند.

امین آصفی،  مدیرمسئول انجمن فرهنگی ناشران آموزشی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با اشاره به شرایط فعلی فعالیت ناشران آموزشی، گفت: ناشران در حال تولید کتاب هستند، اما مشکلاتی را پیش رو خود دارند، به‌عنوان مثال قیمت کاغذ بسیار بالا رفته و تولید کتاب را با چالش‌هایی روبه‌رو کرده است و این موضوع بر قیمت پشت جلد کتاب تاثیر زیادی دارد.
 
وی افزود: ناشران مدت‌هاست به سختی، کاغذ خریداری می‌کنند؛ از سوی دیگر نگران فروش کتاب‌ها هستند زیرا وضعیت بازگشایی مدارس نامشخص است و این ترس را دارند که وقتی کتاب را با هزینه بالا تولید می‌کنند نتوانند آن را بفروشند.
 
آصفی با بیان اینکه طی یکی‌دو سال اخیر به دنبال شیوع بیماری کرونا فضای مجازی، آسیب‌های زیادی به ناشران از‌جمله ناشران آموزشی زده است، ادامه داد: در این مدت  در فضای مجازی و اینترنت با کانال‌های فروشِ فایل‌ کتاب‌های آموزشی مواجه شده‌ایم که خطرات جدی برای حیات و بقای ناشران این حوزه ایجاد کرده‌ است.
 
وی افزود: امروز اگر کتابی چاپ شود، بلافاصله در سایت‌ و کانال‌های مختلف خریداری شده و بعد از اسکن کتاب آن را در قالب فایل به قیمت‌های پایین می‌فروشند؛ برخی نیز این نسخه‌‌ها را رایگان منتشر می‌کنند و حتی در کنار این اقدام، تبلیغات هم می‌گیرند.
 
آصفی با اشاره به نمونه‌ای از انتشار غیر‌قانونی کتاب‌های اموزشی گفت: مدتی قبل کانالی را به ما معرفی کردند که فایل‌های به‌روز ناشران را با هدف توسعه عدالت آموزشی به‌صورت رایگان ارائه کرده بود که با آ‌ن‌ها برخورد شد و تمام فایل‌ها حذف شد.
 
وی با بیان اینکه هرچند تولید کتاب در شرایط کنونی، ریسک زیادی برای ناشران دارد اما همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهند، عنوان کرد: عده‌ای آگاهانه و برخی ناآگاه به سراغ کتاب‌های آموزشی رفته‌اند و با این کار فعالیت ناشران را تحت تاثیر قرار می‌دهند.
 
آصفی در ادامه درباره مشکلات توزیع کتاب‌های آموزشی در یک‌سال و نیم اخیر بیان کرد: ناشران در سال‌های قبل از طریق مدارس و کتابفروشی‌ها، کتاب‌هایشان را توزیع می‌کردند اما اکنون که  مدارس به‌صورت مجازی فعال هستند، کتابفروشان نیز تمایلی به خریداری و فروش این کتاب‌ها ندارند.
 
وی افزود: همکاران، به‌دنبال فروش آنلاین هستند و تلاش‌هایی نیز در این زمینه انجام شده اما هنوز به‌صورت کامل اجرایی نشده است.
 
آصفی همچنین درباره استفاده ناشران آموزشی از کاغذهای داخلی گفت: تاکنون جلساتی با مدیران کارخانه کاغذ مازندران برای خریداری کاغذ داشتیم اما متاسفانه قیمت مواد اولیه وارداتی آن‌ها بالا است و در نهایت قیمت کاغذ تولیدی به نسبت کاغذ خارجی موجود در بازار نیز بالا می‌رود.
 
وی ادامه داد: در طول سالیان از کاغذهای داخلی برای کتاب‌های آموزشی استفاده می‌کردیم اما متاسفانه این کارخانه نتوانسته‌اند قیمت‌های پایین‌تری ارائه بدهد و همین مساله موجب شده است که استفاده از کاغذ داخلی چندان صرفه‌ای برای آن‌ها نداشته باشد و به سراغ کاغذ خارجی می‌روند. 
 
آصفی افزود: امیدواریم با حمایت دولت جدید از تولیدات داخلی، زمینه‌ای برای تهیه مواد اولیه با قیمت پایین از سوی کارخانه‌ها فراهم شود، تا بتوانیم مثل سالیان گذشته از این کاغذها برای کتاب‌های خود استفاده کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها