جمعه ۲۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۰
فروش آنلاین به کمک کتابفروشی‌ها آمد تا مقاومت‌شان شکسته نشود

عبادتی، با ابراز نگرانی از تاثیر منفی تعطیلی‌های مکرر کرونایی بر فعالیت کتاب‌فروشی‌‌ها معتقد است: اگر فروش آنلاین در شبکه‌های مجازی نبود خیلی زودتر از این‌ها کمرمان زیر بار مشکلات اقتصادی خم شده بود، مقاومت‌مان شکسته می‌شد.

محمد اسماعیل عبادتی، مدیر اجرایی کتابفروشی نوک‌مدادی در گفت‌وگو با  خبرنگار خبرگزاری  کتاب ایران‌(ایبنا)، با اشاره به وضعیت کنونی کتابفروشی‌ها در شرایط استمرار بیماری کرونا، گفت: از سال گذشته که بیماری کرونا شروع شد، همه مشاغل به‌ویژه کتابفروشی‌ها آسیب اقتصادی زیادی متحمل شدند اما بحث امسال یک بحث جدید است؛ به‌طوری که طی پنج‌ماه گذشته به میزان یک‌سال قبل، جای بحث وجود دارد.
 
وی ادامه داد: متاسفانه بعد از تعطیلات نوروز به مدت پنج هفته با تعطیلی‌های پی در پی مواجه بودیم که به دلیل تقارن با ماه مبارک رمضان فروش کتابفروشی‌ها در این دوران بسیار کاهش پیدا کرد.
 
عبادتی با بیان اینکه در این میان اوضاع منفی کسب‌و‌کار و فشار افتصادی برای کتابفروشان مضاعف شد، افزود: خیلی از کتابفروش‌ها اکنون در بخش خصوصی مشغول کار هستند و از حمایت‌های دولتی و ارگانی برخوردار نیستند؛ ملک‌هایشان هم استیجاری است و آسیب‌های خیلی زیادی دیدند.
 
وی تاکید کرد: هزینه‌های جانبی مانند حقوق کارمندان، آب، برق، گاز، تلفن و حق بیمه کارمندان سر جای خود باقی بود، علاوه بر آن فروشگاه موظف بود که هزینه کتاب‌هایی که از ناشر خریداری کرده را به موزع و ناشر پرداخت کند و پرداخت چک‌ها موجب خالی شدن نقدینگی کتابفروشی‌ها شد.
 
عبادتی با اشاره به کمبود نقدینگی کتابفروشان و تاثیر آن در روند فعالیت آن‌ها، ادامه داد: طی صحبتی که با همکاران داشتیم متوجه شدیم که آن‌ها هم تحت فشار هستند و اگرچه تلاش کردیم صبورانه پیش برویم و مقاومت کنیم اما به فکر تغییر شغل افتادیم.
 
وی با بیان اینکه در این زمینه تلاش کردیم با پیش‌بینی یکسری تمهیدات، فضا را برای ادامه کار مهیا کنیم، گفت: موج تعطیلات و جنبه روانی آن بر مخاطب موجب شد که شرایط بر تمهیدات ما غلبه کند و فروشگاهی مثل نوک‌مدادی به سختی به حرکت در مسیر خود ادامه دهد.
 
عبادتی همچنین به اجرای دو طرح فصلی بهارانه و تابستانه از ابتدای سال 1400 اشاره کرد و یادآور شد: این طرح‌ها توانستند تا حدودی جان به کتابفروشی‌ها بدمند اما بیشتر در حد مُسکن بودند و نمی‌توانند همه ضررها و آسیب‌هایی که کتابفروشی‌ها دیدند را جبران کنند، هر چند معتقدم در کنار ایراداتی که دارد، اثرگذاری خوبی داشته است.
 
فضای مجازی به کمک کتابفروشان آمد
عبادتی در ادامه صحبت‌های خود به نقش بستر آنلاین و فضای مجازی برای فروش کتاب در کتابفروشی‌ها، گفت: شاید اگر فروش آنلاین نبود خیلی زودتر از این‌ها کمرمان زیر بار مشکلات اقتصادی خم شده بود، مقاومت‌مان شکسته می‌شد و قطعا نمی‌توانستیم ادامه بدهیم.
 
وی افزود: در این مدت به توجه به اینکه افتتاح کتاب‌فروشی نوک مدادی، با ورود کرونا به ایران همزمان شد، فروش اینترنتی خود را از طریق سایت و صفحه اینستاگرام تقویت کردیم و حتی فروش مجازی را نسبت به فروش حضوری در اولویت قرار دادیم.
 
عبادتی با بیان اینکه دولت باید غیر از طرح‌های فصلی برنامه‌های دیگری برای حمایت از کتابفروشان داشته باشد، عنوان کرد: به‌نظرم پیش‌بینی یک بسته حمایتی اقتصادی برای جبران ضررهای کتابفروشان در دوره کرونا ضرورت دارد، زیرا اگر این کار انجام نشود ادامه کار برای کتابفروشان خیلی سخت می‌شود. 
 
به گفته وی،‌ این بسته حمایتی می‌تواند در قالب وام قرض‌الحسنه به مبلغ درخواستی کتابفروش و به میزان نیاز مجموعه در نظر گرفته شود تا کتابفروشان بتوانند با استفاده از آن بخشی از ضررهای خود را جبران کنند.
 
عبادتی در پایان تاکید کرد:  معتقدم اگر به‌صورت جدی درباره مساله حیات کتاب‌فروشی‌ها، فکر نشود تا اوایل سال 1401 شاهد تعطیلی و تغییر کاربری بسیاری از کتابفروشی‌ها به فست فود و رستوران خواهیم بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها