شنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۴
کارشناسان کتاب کودک بررسی می‌کنند؛ «تکنولوژی؛ تهدید یا فرصت؟»

دوازدهمین همایش «بحران و برون رفت؛ چالش‌های امروز کتاب کودک و نوجوان» با موضوع «تکنولوژی؛ تهدید یا فرصت؟» به‌صورت مجازی برگزار می‌شود.

برزو سريزدی، مدیر انتشارات «اشک» در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاري كتاب ايران‌(ايبنا)، با اشاره به برنامه‌‌‌های همايش گفت: در بخش اول این همایش درباره‌ تهدیدها از‌جمله فضای مجازی بحث وگفت‌وگو خواهد شد، به‌عنوان مثال آیا بلایی که فضای مجازی بر سر مجلات آورد و تقریباً تعطیل‌شان کرد بر سر کتاب هم خواهد آورد؟
 
وی افزود: در اين نشست همچنين درباره اینکه آیا حجم قابل توجه بازی و سرگرمی در فضای مجازی از مطالعه کودکان کم نکرده یا در مقابل این بازی‌های جذاب چه باید کرد؟

سريزدی درباره دیگر مبحث دوازدهمین همایش «چالش‌های امروز کتاب کودک و نوجوان» ادامه داد: با توجه به نبود قانون کپی‌رایت در ایران و در دسترس بودن اغلب کتاب‌ها به‌صورت فایل پی‌دی‌اف و رایگان، به‌خصوص در حوزه رمان نوجوان، درباره اینکه ناشران در این شرایط چه راهکار‌هایی در اختیار دارند، بحث خواهد شد؟

وي با بیان اینکه مباحث تاثیر فناوری بر کتاب کودک ازجمله مباحث نشست «چالش‌های امروز کتاب کودک و نوجوان» است عنوان کرد: در اين نشست بررسی می‌شود كه آیا پدیده‌هایی مثل «واقعیت افزوده» کم‌کم جای کتاب کاغذی را خواهد گرفت و اینکه واقعاً چه چیزهایی تهدید هستند. شاید برخی رخدادها صرفاً پیشرفت بشر است و باید خود را با آن وفق داد؛ مثل جایگزین کردن نرم‌افزار‌های آموزشی ارزان یا حتی رایگان، به جای کتاب‌های کمک درسی گران‌قیمت یک‌بار مصرف.

به گفته وي، در بخش دوم نيز فرصت‌هايي مانند فضای مجازی چه ظرفیت‌هایی را برای ناشران فراهم کرده و چطور می‌توان از این ظرفیت استفاده کرد، بحث می‌شود؛ ظرفیت‌هایی مانند ایجاد صفحه‌ رایگان در برنامه‌ای مثل اینستاگرام و تبلیغ و معرفی محصولات به‌صورت مستقیم به مخاطبان اصلی.

سريزدي همچنين درباره ديگر مباحث اين نشست گفت: فروش کتاب کاغذی بدون واسطه از طریق سایت ناشر، تهیه نسخه الکترونیک کتاب و فروش آن از صفحه ناشر با بهایی بسیار کمتر که هم به نفع ناشر است و هم مخاطب و ظرفیت‌های دیگر نيز در اين نشست مطرح می‌شود.

اين همايش، سه‌‌شنبه (19 مرداد‌ماه) از ساعت 17 تا 18 با حضور داریوش مطلبی، استاد دانشگاه به‌عنوان میهمان و برزو سریزدی، نویسنده و مدیر انتشارات اشک همچنین کارشناس ـ مجری در صفحه‌ اینستاگرام انجمن فرهنگی ناشران کتاب کودک و نوجوان به نشانی nasherane_ketabe_Kodak برگزار مي‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها