جمعه ۱۵ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۱
رحیم نیکبخت نویسنده و پژوهشگر تاریخ معاصر درگذشت

رحیم نیکبخت از نویسندگان حوزه تاریخ انقلاب در سن ۵۰ سالگی بر اثر ابتلا به ویروس کرونا درگذشت.

مجتبی سلطانی از دوستان رحیم نیکبخت در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) این خبر را تأیید کرد و گفت: رحیم نیکبخت از نویسندگان حوزه تاریخ انقلاب، مطالعات عاشورایی و حوزه مطالعات مبارزه با پان‌ترکیسم در سن ۵۰ سالگی بر اثر ابتلا به ویروس کرونا درگذشت.

وی دانش آموخته کارشناسی ارشد تاریخ از پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی بود. در کنار پژوهش در حوزه تاریخ انقلاب اسلامی و تاریخ معاصر آذربایجان، مدیریت بخش تدوین اسناد و تاریخ شفاهی مرکز اسناد انقلاب اسلامی و مدیریت بخش تحقیقات تاریخ مجلس را نیز عهده‌دار بود.

نیکبخت در برخی از همایش‌­های مربوط به تاریخ معاصر و انقلاب اسلامی به­ عنوان سخنران یا عضو کمیته علمی حضور داشته و در ضمن مقالات و تألیفات متعددی در حوزه تاریخ انقلاب و تاریخ و فرهنگ ایرانی اسلامی آذربایجان منتشر شده است.

زندگانی و مبارزات شهید قاضی طباطبایی، جنبش دانشجویی تبریز به روایت اسناد و خاطرات، خاطرات حجت‌الاسلام حسینی همدانی، زندگانی و مبارزات آیت‌الله مروج، زندگانی و مبارزات شهید دکتر مفتح، مبارزات آیت‌الله سید یونس اردبیلی به روایت اسناد و خاطرات، مجموعه مقالات همایش پنجاهمین سالگرد شهادت نواب صفوی و فدائیان اسلام، بازخوانی مشروطیت، مطهری بدون سلاح و... بخشی از آثار این مولف و پژوهشگر فقید حوزه تاریخ است.

دوره سه جلدی پژوهشنامه انقلاب اسلامی، دوره دو جلدی مبدا نهضت و نامه نیمه خرداد از جمله آثار برجسته اوست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها