یکشنبه ۱۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۰
اگر مشکل کاغذ حل نشود ممکن است طرح‌های فصلی به هدف خود نرسد

رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران با مثبت ارزیابی‌کردن افزایش بودجه تابستانه 1400، گرانی کتاب را حاصل گرانی کاغذ و رسیدن شمارگان کتاب به 100 نسخه عنوان کرد، اتفاقی که ممکن است طرح های فصلی را از اهداف خود بازدارد.

هومان حسن‌پور، رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با اشاره به اجرای طرح تابستانه کتاب گفت: اجرای این طرح در این شرایط سخت کرونایی خوب است بخصوص برای کتاب‌فروشان که در این روزها می‌توانند از نظر مالی تقویت شوند.
 
وی ادامه داد: در این میان افزایش بودجه طرح تابستانه همچنین سقف خرید کتاب تا 300 هزار تومان می‌تواند کمک خوبی برای کتاب‌فروشان باشد تا علاوه بر تامین کتاب‌های مورد نیاز مخاطبان بخشی از نقدینگی خود را تامین کنند.
 
حسن‌پور با بیان اینکه در این میان یکسری عوامل مختلف بر صنعت نشر تاثیرگذار است،‌ عنوان کرد: این روزها تامین کاغذ به عنوان یک مشکل جدی مطرح است به طوری که مدتی است که تولید کتاب توسط ناشران پایین آمده است و ممکن است در آینده نزدیک کتاب‌فروشان برای تامین کتاب‌ها با مشکل رو به رو شوند.
 
وی تاکید کرد: این‌روزها شنیده‌ایم که برخی از کتاب‌ها توسط کتاب‌فروشان درخواست می‌شود اما ناشر موجودی ندارد و به دلیل نبود کاغذ و قیمت بالای آن در بازار آزاد امکان چاپ کتاب هم وجود ندارد.
 
حسن‌پور با اشاره به لزوم تزریق کاغذ به بازار نشر، گفت: ناشران برای اینکه نیاز جامعه خوانندگان خود را تامین کنند به چاپ کتاب روی آورد‌ه‌اند اما اغلب به دلیل گرانی کاغذ آن را در شمارگان‌های 100 نسخه‌ای چاپ می‌کنند که قیمت نهایی کتاب را بالا می‌برد.
 
به گفته وی، بالا رفتن بهای کاغذ الان روی قیمت کتاب همچنین هزینه‌های سایر خدمات چاپی مثل صحافی و لیتوگرافی سایه انداخته است و فعالان حوزه نشر نیازمند حمایت جدی هستند.
 
حسن‌پور در ادامه صحبت‌های خود با تاکید بر اینکه حوزه چاپ و نشر مانند یک زنجیر به هم پیوسته است، گفت: هر قسمتی از مراحل تهیه و تولید کتاب که آسیب ببیند تاثیر خود را در سایر بخش‌ها و زنجیره‌ها می‌گذارد.
 
وی یادآور شد: الان در بحث کاغذ به خوبی شاهد این موضوع هستیم و امیدواریم که دولت به این موضوع توجه جدی کند زیرا این روزها دست تولید یعنی ناشران و فروش یعنی کتاب‌فروشان خالی شده است و در این صورت ممکن است اجرای طرح‌های فصلی هم به هدف خود نرسد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها