یکشنبه ۱۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۳
شاعر ایلامی مانیفست «تورات تنهایی» خود را درباره فروغ عرضه کرد

تازه‌ترین مجموعه شعر محمدعلی قاسمی، شاعر و داستان‌نویس ایلامی با عنوان «تورات تنهایی» با محوریت جهان‌بینی «فروغ فرخزاد» از سوی نشر مروارید منتشر و راهی بازار کتاب شد.

«محمدعلی قاسمی» شاعر و نویسنده ایلامی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در ایلام، درباره تازه‌ترین کتابش گفت: «تورات تنهایی» شامل ۱۰۸ دوبیتی است که در ۱۰۸ صفحه در نشر مروارید منتشر شده است. در این اثر و در مکاشفه‌ای هستی‌شناختی و فلسفی و از زاویه‌ای دیگر، پیرامون زیست و تفکر شاعرانه «فروغ فرخزاد» نگریسته‌ام؛ درواقع این اثر با مانیفست جدیدی در خصوص کوتاه‌سرایی و دوبیتی دربرگیرنده جهان‌بینی «فروغ» نسبت به جهان پیرامون است.

سراینده مجموعه شعر «برانگیخته با عشق» با اشاره به «شعر فراگاه» تصریح کرد: در «شعر فراگاه» که مانیفست من نسبت به دوبیتی برخلاف نگاه عامیانه، سنتی و کلاسیک نسبت به این قالب است، معتقدم در اوج سختی و دشواری کار، سراينده خوب و توانا می‌تواند با نگاهی خاص به مضامین و موضوعات مختلف، تفکر فلسفی را در این قالب رواج دهد، اینکه تاکنون چنین نگاه هستی‌شناسانه‌ای نسبت به این قالب نشده، ریشه در سختی کار و محنت فراوان آن دارد.

برگزیده شانزدهمین دوره جایزه کتاب سال دفاع مقدس در سال ۱۳۹۳ در بخش رمان افزود: من اما از دریچه‌ای چنین بسته و محصور، برآنم تا پنجره‌ای رو به افق افکار متعالی شعر معاصر بگشایم تا به پیکر نحیف و در احتضار قالب دوبیتی روح تازه‌ای دمیده شود. «شعر فراگاه» شعر چیستی و چرایی انسان عصر حاضر نسبت به جهان پیرامون و زیست‌بوم خود در ساحت شالوده‌شکنی است.
 
قاسمی در یک دهه گذشته سعی کرده رویکردی بدیع و متفاوت به دوبیتی داشته باشد. «در ستایش جهل» عنوان اولین مجموعه دوبیتی های این شاعر با رویکردی امروزین و تحت مانیفست «شعر فراگاه» است که با استقبال خوانندگان و منتقدان روبه‌رو شد.
 

«محمدعلی قاسمی» متولد 1348 در شهر ایلام و از شاعران و نویسندگان فعال و پیشرو استان به شمار می‌رود و تاکنون آثاری در قالب داستان کوتاه، شعر، رمان، ادبیات پایداری و دفاع مقدس و آیینی منتشر کرده است. رمان «عزیز بومی» برگزیده کتاب سال دفاع مقدس و مجموعه شعر «برانگیخته با عشق»، مقام نخست و جایزه بین‌المللی عزت و افتخار حسینی را به دست آورده است. قاسمی هم اکنون مدیر حوزه هنری استان ایلام است.

از وی تاکنون کتاب‌های: از گ‍ل‍وی‌ گ‍ل‌ و گ‍ل‍ول‍ه‌ (ش‍ع‍ر پ‍ی‍ش‍رو م‍ق‍اوم‍ت‌)، ب‍ران‍گ‍ی‍خ‍ت‍ه‌ ب‍ا ع‍ش‍ق‌ (غزل‌های عاشورایی)، بو و مه‌شین (داستان)، توپ‌ها دهل می‌زنند. (مهران در جنگ)، ح‍ی‍ات‌ س‍رو، در ستایش جهل (شعر فراگاه)، دی‍وان‌ ک‍ام‍ل‌ ش‍اک‍ه‌ و خ‍ان‌م‍ن‍ص‍ور (گ‍ردآوری‌ و ت‍ص‍ح‍ی‍ح‌)، راپ‍ُرت‌ه‍ای‌ ع‍اش‍ق‍ان‍ه ‌(مجموعه شعر)، طعم خدا (داستان بلند زندگی شهید شیرودی) عزیز بومی، معمای مامی (خاطرات مربوط به سردار شهید عباس مامی به نقل از خانواده، دوستان،فرماندهان و همرزمان)، ن‍ام‌ ت‍م‍ام‌ ک‍ش‍ت‍گ‍ان‌ ی‍ح‍ی‍اس‍ت.‌ (داستان کوتاه دفاع مقدس) هات (رمان فراگاه)، یادهای یادگار (خاطرات سردار شهید حاج یادگار امیدی فرمانده اطلاعات عملیات لشکر 11 امیرالمومنین (ع) (به نقل از خانواده، همسر، دوستان و همرزمان)، آهنگ یاری (زندگی‌نامه داستانی) کارنامه صیاد سعادت (یادنامه سردار شهید کاظم فتحی‌زاده)، سال‌های بی‌برادر (تاریخ شفاهی دفاع مقدس به روایت سردار عبداله موسی‌بیگی از فرماندهان دوران دفاع مقدس)، شکارچی گوش‌بُرها (تاریخ شفاهی دفاع مقدس) و... منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها