پنجشنبه ۷ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۹
روز زنجان با رونمایی از چند کتاب برگزار می‌شود

مدیرکل میراث فرهنگی استان زنجان گفت: روز زنجان، همزمان با سالروز تولد شیخ اشراق سهرودری با رونمایی از چند کتاب موضوعی برگزار می‌شود.

امیر ارجمند در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)در زنجان، بیان کرد: هشتم مردادماه، در تقویم ایران با نام زنجان نامگذاری شده و این روز ملی برای زنجان در روز بزرگداشت شیخ شهاب‌الدین سهروردی(شیخ اشراق) پیش‌بینی شده است.

وی با اشاره به اینکه امسال به لحاظ شرایط کرونایی این مراسم به‌صورت محدود برگزار می‌شود، افزود: این مراسم با حضور اساتید دانشگاه تهران و در قالب رونمایی از چند کتاب موضوعی سهروردی برگزار خواهد شد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان با اشاره به دعوت از چند فیلسوف و نویسنده برای حضور در این مراسم، اظهار کرد: در جريان برگزاری اين بزرگداشت، انديشه‌های شيخ اشراق در حوزه حکمت توسط انديشمندان بررسی و تبيين خواهد شد.

وی از چاپ کتاب‌ موضوعی با محتوای زندگی شیخ اشراق خبر داد و گفت: رونمایی از کتاب‌ها نیز با حضور تعدادی محدود از مدعوین به لحاظ حاکم بودن شرایط کرونایی انجام خواهد شد.

ارجمند ادامه داد: این مراسم با همکاری اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان خدابنده، فرمانداری شهرستان، نیروی انتظامی و سپاه پاسداران شهرستان، شورای اسلامی شهر سهرورد و شهرداری شهر کرسف برگزار می‌شود.

شهاب‌الدین سهروردی در سال 549 هجری قمری (1154میلادی) در دهکده سهرورد زنجان متولد شد. وی تحصیلات مقدماتی را که شامل حکمت، منطق و اصول فقه بود، نزد مجدالدین جیلی استادِ فخر رازی در مراغه آموخت و در علوم حکمی و فلسفی سرآمد شد و به قوت ذکاوت ذهن و نیک‌اندیشی بر بسیاری از علوم اطلاع یافت.

سهروردی کسی است که مکتب فلسفی فلسفه اشراق را به‌وجود آورد که بعد از مرگش وسعت یافت، او نظریه خود را در اواخر قرن ششم و اوایل قرن هفتم ارائه کرد، سهروردی را رهبر افلاطونیان جهان اسلام لقب داده‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها