چهارشنبه ۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۶
عشق به شهریار من را به کنگره شعر غدیر در تبریز کشاند

«علیجان گورل»، شاعر ترکیه‌ای درباره دلیل حضور خود در نخستین کنگره بین‌المللی شعر غدیر در تبریز، گفت: عشق به شاعر ترک ایران، استاد شهریار من را به اینجا کشانده است.

«علیجان گورل»، شاعر ترکیه‌ای در حاشیه اختتامیه «نخستین کنگره بین‌المللی شهر ترکی غدیر» در تبریز، در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در آذربایجان شرقی، از آمادگی ترکیه برای برگزاری دوره آتی کنگره بین المللی شعر غدیر خبر داد. 

گورل گفت: مسئله غدیر در تمام دنیا مسئله مهمی است و اینکه تبریز برای اولین بار اقدام به برگزاری کنفرانس بین المللی شعر در این زمینه کرده است، بسیار جای شکر دارد؛ اما جای تاسف دارد که این اتفاق تاکنون در سایر کشورهای مسلمان و ترک زبان نیفتاده است.
 
وی تاکید کرد: این کنگره می‌تواند زمینه‌ساز شکوفایی بیشتر اشعار غدیر خم و نزدیکی شاعران ایرانی، شاعران ترک ایران، ترکیه و آذربایجان باشد تا علاوه بر نزدیکی ذهنی، شخصیت والای امام علی (ع) و شکوه واقعی غدیر خم و فلسفه ‌پشت آن تشریح شود.

این شاعر ترکیه‌ای گفت: همانطور که می‌دانید شعر وسیله‌ای بسیار مناسب برای تبلیغ فرهنگ و ایدئولوژی به شمار می‌رود و ما به وسیله آن می‌توانیم ایدئولوژی امامت و امام علی علیه السلام را در جهان پخش کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که جایگاه شعر غدیر در ترکیه چگونه است؟، گفت: در ایران بعد از انقلاب به برکت آن، بیشتر در رابطه با شعر ولایت و غدیر انقلاب اسلامی پرداخته است. در ترکیه ما ۳۵ میلیون نفر علوی داریم اما متاسفانه آن چنان که باید و شاید شخصیت امام علی (ع) شناخته نشده است با این حال حدود ۴۰ سال است که در ترکیه اشعاری در رابطه با امام علی در قالب «دئییشمه» و موسیقی در رادیو و تلویزیون و حتی رسانه ملی ترکیه نیز پخش می‌شود.


این شاعر ترکیه ای درباره دلیل حضور خود در این کنگره گفت: عشق به شاعر ترک ایران، استاد شهریار من را به اینجا کشانده است. نقش و جایگاه استاد شهریار در شعر ترکی و ادبیات به خصوص در رابطه با شعر غدیر و امام علی علیه السلام بسیار قابل توجه است و من برای اولین بار بود که به مقبره الشعرا می‌آمدم و در مسیر کاملا احساساتی شده بودند چرا که استاد شهریار انسان بسیار با ارزشی است و گرچه در مقام قیاس درست نیست، اما  می‌توان او را از نظر مقام و جایگاه، امام‌ شاعران ترک و مسلمان دانست.

وی ادامه داد: امیدوارم این کنگره دوام داشته باشد و کشور ترکیه نیز به عنوان یک کشور مسلمان بتواند میزبانی چنین کنگره‌ای را انجام دهد.
 
همچنین واصف رسول‌اف، شاعر و روحانی اهل جمهوری آذربایجان در این کنگره گفت: من باور دارم که شعر همیشه واسطه خوبی بین ملت‌ها برای نزدیکی و وحدت انسان‌ها است و به نوعی شعر زبان مشترک بین تمام مسلمان‌ها به شمار می‌رود.

وی گفت: ما  از طریق شعر می‌توانیم هم مذهب را تبلیغ کرده و هم به جایگاه والای امام علی (ع) اشاراتی داشته باشیم و این به نفع تمام مسلمانان جهان است.


رسول‌اف با اشاره به اینکه شعر غدیر در جمهوری آذربایجان مورد توجه قرار گرفته است، گفت: در ایران آثار ادبی زیادی در این حوزه وجود دارد.

وی با اشاره به جایگاه والای استاد شهریار، او را یکی از بزرگترین شاعران ترک دانست و گفت: در جمهوری آذربایجان همه با کتاب «حیدر بابا» آشنا هستند اما باید بگویم شعر «علی ای همای رحمت» شهریار چیز دیگری است و فضای دیگری دارد.

ولی‌الله کلامی زنجانی، شاعر اهل بیت نیز در این مراسم گفت: ما باید از طریق برگزاری چنین کنگره‌هایی بتوانم غدیر خم را آن طور که باید به جهانیان معرفی کنیم.

وی  ادامه داد: خوشبختانه در تمام شهرهای ایران شاعرانی از جمله استادان از قبیل استاد طوسی، علیلو، منظمی، فانی و شبگیر وجود دارند که توانسته‌اند با بیان زیبای خود واقعه غدیر خم را به تصویر بکشند و جوانان باید توجه داشته باشند تا با استفاده از تجارب اساتید و پیشکسوتان بتوانند بیشتر بال و پر بگیرند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها