دوشنبه ۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۱۶
می‌خواهیم فضای غدیری را در مکتوبات فعال کنیم/ آثار برتر جشنواره‌های دانشجویی منتشر می‌شوند

مدیر روابط عمومی بنیاد بین‌‎المللی غدیر با اشاره به حمایت این بنیاد از نویسندگان گفت: انتشار پایان‌نامه‌ها، مقالات و آثار برتر جشنواره‌ها از سوی بنیاد در واقع نوعی حمایت از نویسنده‌ها محسوب می‌شود و هدف از برگزاری جشنواره‌ها نیز همین است که فضای غدیری و نهج‌البلاغه را در حوزه تألیفی و فرهنگی در دانشگاه‌ها فعال کنیم.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، بنیاد بین‌المللی غدیر با اتکا بر خداوند متعال و در چارچوب ارشادات رهبر معظم انقلاب اسلامی در سال ۱۳۷۶ توسط فقیه عالی‌قدر، حافظ و مفسر قرآن و نهج‌البلاغه، مرحوم آیت‌‎الله ابوالقاسم خزعلی تأسیس شد. در حال حاضر آیت‌الله کاظم صدیقی، دبیر کلی این بنیاد را به عهده دارد. بنیاد بین‌المللی غدیر در جهت نیل به اهداف خود، با استفاده از ظرفیت‌های نظام و ایجاد تشکیلات و دفاتر نمایندگی در مراکز استان‌ها و دستگاه‌های اجرایی و در خارج از کشور نیز با همکاری سازمان فرهنگ و ارتباطات و وزارت خارجه (رایزنی‌های فرهنگی ایران) به انجام مأموریت‌ها و فعالیت‌های مهم فرهنگی می‌پردازد.
 
سیدمحمد میرآقابابا، مدیر روابط عمومی بنیاد بین‎المللی غدیر، به‌مناسبت فرارسیدن دهه امامت و ولایت به تشریح برخی از فعالیت‌های فرهنگی و تبلیغی ـ ترویجی این بنیاد پرداخت و گفت: توجه دادن افکار مسلمانان به ضرورت نهادینه‌شدن فرهنگ غدیر در جوامع اسلامی، ایجاد همدلی و وحدت بین مسلمانان با محوریت غدیر، سعی در ایجاد عزم ملی و بین‌المللی در تحقق اهداف والای غدیر، تشویق به همگرایی و هماهنگی فعالیت‌های علمی، تبلیغی و امدادی، سعی در ایجاد تلاش عمومی برای فرهنگ‌کردن غدیر و جاری و ساری کردن آموزه‌های علوی و پیام‌های مهم غدیر در زندگی روزانه و مسیر حیات طیبه انسانی و شناسایی و حمایت همه‌جانبه و جدی از استعدادهای خلاق در جهت ترویج واقعه غدیر را می‌توان از مهم‌ترین اهداف این بنیاد نام برد.
 
وی انجام پژوهش‌های بنیادی، کاربردی و توسعه‌ای، تقویت مراکز فرهنگی، پژوهشی، آموزشی و تبلیغی، برگزاری همایش‌های علمی، فرهنگی و تحقیقاتی، چاپ و نشر کتاب، مجلات، منابع آموزشی و دیگر فرآورده‌های فرهنگی، هنری و تاریخی، پی‌ریزی و اداره مرکز اسناد، پایگاه اطلاعاتی و شبکه اطلاع‌رسانی جهانی، ارائه راهکارهای جدید به مؤسسات، نهادها و مراکز علمی در جهت ترویج و نشر و تعمیق اندیشه غدیر، برگزاری جشنواره‌های بین‌المللی غدیر و اعطاء جایزه جهانی غدیر به فعالیت‌های درخشان و آموزش و اعزام مبلغان دینی و مذهبی در راستای اهداف بنیاد بین‌المللی غدیر را از جمله سیاست‌های اجرایی این بنیاد عنوان کرد.
 
مدیر روابط عمومی بنیاد بین المللی غدیر با اشاره به فعالیت‌های فرهنگی این بنیاد عنوان کرد: از زمان تأسیس این بنیاد تاکنون بیش از صدها عنوان کتاب تألیف و منتشر کرده‌ایم. به خصوص در رابطه با خطبه غدیر و مباحث مرتبط با موضوع غدیر که به‌طور ویژه محصول همایش‌های علمی و پژوهشی است و از ابتدای تأسیس تاکنون بیش از صدها هزار جلد خطبه غدیر تهیه و برای بهره‌برداری به‌طور رایگان در اختیار مردم قرار داده‌ایم .
 
برگزاری بیش از ۱۰۰ همایش علمی در راستای حمایت از پایان‌نامه‌ها و مقالات
وی با بیان این که بنیاد بین‌المللی غدیر از ابتدای فعالیت خود تاکنون این کتب را رایگان عرضه کرده و هیچ کمکی از هیچ نهاد دولتی دریافت نکرده است، گفت: این بنیاد تاکنون موفق به برگزاری بیش از ۱۰۰ همایش علمی در راستای حمایت از پایان‌نامه‌ها و مقالات شده است و تاکنون سه جشنواره آثار دانشجویی با موضوع غدیر و نهج‌البلاغه از سوی این بنیاد برگزار شده که در قالب این جشنواره، 1000 اثر ارسال شده که برخی از این آثار چاپ و عمده آن‌ها به چاپ نرسیده است و در فرصتی مناسب به چاپ خواهد رسید، لذا مخزن مطمئن و خوبی از مقالات و پایان‌نامه‌ها و حتی اشعار غدیری و علوی در اختیار داریم.
 
مدیر روابط عمومی بنیاد بین‎المللی غدیر اظهار کرد: بیش از 7 هزار قطعه شعر غدیری برگزیده داریم که در صدد هستیم این مخزن ارزشمند را یا از طریق تألیف یا از سوی شبکه‌های مجازی و نرم‌افزارهای خاص در اختیار جامعه قرار دهیم.
 


وی ادامه داد: در واقع هدف بنیاد این است که آثاری که در جشنواره‌های دانشجویی به‌عنوان آثار برتر شناخته می‌شوند، منتشر شوند و در دسترس وعاظ، خطبا و اساتید و مداحان قرار گیرند تا بر اساس آن به هدایت مخاطبان بپردازند. البته مدتی است که به دلیل کمبود منابع مالی، این مقالات و پایان‌نامه‌ها به چاپ نرسیده است.
 
مدیر روابط عمومی بنیاد بین‌‎المللی غدیر با بیان این‌که برخی کتاب‌های این بنیاد به چاپ هجدهم رسیده‌اند، عنوان کرد: از جمله آثار منتشر شده می‌توان به کتاب «مجموعه مقالات همایش‌های پژوهشی غدیرشناسی 7 دوره»، «سّر دلبران»، «زلال غدیر»، «خطبه غدیر»، «ثابت‌قدم» و ده‌ها کتب دیگر از جمله «تفسیر سوره حمد» اثر گرانقدر مرحوم آیت‌الله خزعلی، کتاب «ولایت فقیه، استمرار حکومت علوی» و «علی(ع) در قرآن» (مجموعه مقالات برگزیده 10 همایش علمی ـ پژوهشی سیره علوی) و همچنین نرم‌افزارهای مختلف در این زمینه اشاره کرد. این‌ها بخشی از فعالیت‌های فرهنگی بنیاد بین‌المللی غدیر است.
 
وی با اشاره به حمایت این بنیاد از نویسندگان تصریح کرد: انتشار پایان‌نامه‌ها و مقالات از سوی بنیاد در واقع نوعی حمایت از نویسنده‌ها محسوب می‌شود و هدف از برگزاری جشنواره‌ها نیز همین است که فضای غدیری و نهج‌البلاغه را در حوزه تألیفی و فرهنگی در دانشگاه‌ها فعال کنیم.
 
مدیر روابط عمومی بنیاد بین‌المللی غدیر در ادامه بیان کرد: این بنیاد در حد بضاعت و توان خود عمل کرده و اقدام خواهد کرد و این مسیر خدمت را ادامه خواهد داد و امیدواریم که بتوانیم با مشارکت آحاد مردم غدیر را مانند محرم و عاشورا و بلکه بهتر از آن برگزار کنیم.
 
وی در ادامه با اشاره به ویژه‌‌برنامه‌های این بنیاد به ‌مناسبت ایام دهه ولایت گفت: «لبیک به فرمان رسول خدا(ص)» شعار همیشگی ما در دهه امامت و ولایت است و بیش از 60 نمایندگی خارجی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی آمادگی همکاری برای اجرای برنامه‌های غدیری در برخی کشورها اعلام کرده‌اند.
 


میرآقابابا با اشاره به در نظر گرفتن سه نوع برنامه با عنوان گرامیداشت، ترویج و تبلیغ برای این ایام اظهار کرد: جشن و سرور و برنامه‌های معرفت‌افزا با تبیین فلسفه غدیر برای مردم، مناسک‌سازی، ترویج فلسفه غدیر و تعمیق اندیشه غدیر، بیان فضایل و آموزه‌های علوی، ترویج نهج‌البلاغه در جامعه به‌عنوان برادر قرآن و ترویج زیارت جامعه کبیره و خطبه غدیر و زیارت غدیریه امام هادی(ع) که فلسفه سیاسی اسلام و امامت و ولایت و ابعاد و مؤلفه‌های آن را برای مردم روشن می‌کند، محور برنامه‌های این ایام است.
 
برگزاری همایش «ولایت، محور وحدت امت اسلامی» در استان‌ها
وی همچنین حضور در گلزار شهدا و سرکشی از خانواده‌های شهدا و مدافعان حرم، برگزاری ده‌ها همایش علمی و تبیینی از جمله همایش «ولایت، محور وحدت امت اسلامی» در استان‌ها با همکاری برادران اهل سنت به منظور تحکیم وحدت و اجرای برنامه‌های فراوان فرهنگی با مشارکت همگان را از جمله اقدامات در نظر گرفته برای این دهه عنوان کرد.
 
مدیر روابط عمومی بنیاد بین‌المللی غدیر با اشاره به برگزاری جشنواره بین‌المللی شعر ترکی غدیر با مشارکت سازمان حوزه هنری و شهرداری کلانشهر تبریز در ایام دهه امامت و ولایت، بیان کرد: برگزاری همایش نکوداشت علامه امینی(ره)، برگزاری نکوداشت علامه شرف‌الدین و تجلیل از این عالم غدیر، همایش بانوان غدیرپژوه و تجلیل از آثار بانوان دانشمند و اهل قلم در زمینه امیرالمؤمنین(ع) و ده‌ها همایش دیگر از جمله اقدامات این بنیاد در سنوات گذشته بوده است.
 
اطعام گسترده و چندین میلیونی مؤمنین در روز و شب عید سعید غدیر
میرآقابابا گفت: انجام خدمات درمانی در مناطق محروم توسط بسیج پزشکان، تجلیل از سادات شهید کشور، اطعام گسترده و چندین میلیونی مؤمنین در روز و شب عید سعید غدیر در اغلب استان‌ها نیز از دیگر پیش‌بینی‌هاست. همچنین طرحی با عنوان کاروان‌های شادی نیز برای این ایام پیش‌بینی شده که بر این اساس در تهران 110 کاروان شادی روز عید غدیر از میدان امام حسین(ع) به سمت میدان‌های بزرگ تهران با اجرای مداحی، مدیحه‌‌سرایی و مسابقه و سخنرانی حرکت خواهند کرد.
 
وی افزود: بحث اطعام که بحمدالله سومین سال اجرای آن طی می‌شود با استقبال گسترده مردم مواجه شده است و به‌خاطر وجود کرونای منحوص امسال بیشتر به اطعام‌های خانگی مردم را تشویق و ترغیب می‌کنیم و شعارمان «هر خانه یک جشن غدیر» است. امسال بیش از 5 هزار سفیر غدیر برای اجرای برنامه‌ها عازم نقاط مختلف کشور هستند. همچنین برپایی ایستگاه‌های صلواتی از جمله یک‌هزار ایستگاه صلواتی در تهران، اقامه نماز عید سعید غدیر در مساجد و حسینیه‌ها و بقاع متبرکه، خطبه‌خوانی غدیر در بسیاری از مصلی استان‌ها، ادارات و برگزاری همایش تبیینی مباهله با همکاری حوزه علمیه قم و حوزه‌های علمیه سراسر کشور از جمله برنامه‌های این دهه در سراسر کشور است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها