سه‌شنبه ۲۲ تیر ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۰
از 42 ناشر دارای مجوز در استان زنجان فقط 15 ناشر فعال هستند

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی زنجان گفت: امروز از 42 ناشر دارای مجوز در استان فقط 15 ناشر فعال هستند و مابقی به خاطر مشکلات اقتصادی کسب و کار خود را تعطیل کرده‌اند.

محمدربیع احمدخانی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان در گفت‌وگویی با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در زنجان، با بیان اینکه مشکلات گرانی کاغذ خسارات بسیاری به ناشران وارد کرده است، گفت: امروز از 42 ناشر مجوزدار استان فقط 15 ناشر فعال هستند و مابقی به‌خاطر مشکلات اقتصادی کسب و کار خود را تعطیل کرده‌اند.

وی افزود: همین شرایط موجب شده است که ناشر توانایی چاپ کتاب را نداشته باشد و تنها در صورتی ناشر حاضر به چاپ می‌شود که مولف هزینه‌های چاپ را خود به عهده بگیرد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان با اشاره به برنامه‌های اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در حمایت از حوزه کتاب گفت: یکی از برنامه‌های ما استفاده از فناوری‌های روز یعنی رفتن به سمت چاپ کتاب‌های الکترونیک است.

احمدخانی همچنین با ارائه گزارشی از وضعیت انتشار آثار در حوزه کودک و نوجوان در استان زنجان، گفت: سال گذشته 153 عنوان کتاب در استان زنجان به چاپ رسیده است که از این تعداد، 16 عنوان (یعنی تقریبا 10 درصد) در حوزه کودک و نوجوان است.

وی با اشاره به اینکه در سال 98 حدود 25 عنوان و در سال قبل از آن 27 عنوان کتاب توسط اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان مجوز گرفته بود، اضافه کرد: در این سه سال روند چاپ کتاب کودک کاهش یافته است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان با اشاره به اینکه از مهمترین دلایل کاهش چاپ کتاب کودک گرانی کاغذ و کتاب، وضعیت نامناسب اقتصادی مردم، محدویت‌های ایجاد شده بر اثر ویروس کرونا، جذابیت بازی‌های دیجیتال و سهولت دسترسی به فضای مجازی بوده است، اضافه کرد: به خاطر همین دلایل، تمایل خانواده‌ها به خرید کتاب کمتر شده و در نتیجه چاپ آن نیز کاهش محسوسی داشته است.

احمدخانی همچنین توضیحاتی درباره برگزاری جام باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان ارائه کرد و گفت: جام باشگاه‌های کتاب‌خوانی عنوان طرحی پیشرو و پویا برای راه‌اندازی و فعال کردن باشگاه‌های کتاب‌خوانی کودک و نوجوان در سراسر کشور است.

وی هدف از اجرای این طرح را ترویج فرهنگ مطالعه عنوان کرد و افزود: بر این اساس، هر مربی که بیشتر در یکی از دستگاه‌های آموزشی یا فرهنگی شهر فعال است (معلمان، روحانیان، مربیان کانون پرورش فکری، کتابداران کتابخانه‌های عمومی و غیره) می‌تواند باشگاه‌های کتاب‌خوانی کودک و نوجوان را راه‌اندازی کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها