سه‌شنبه ۱۵ تیر ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۰
قطع مکرر برق هزینه زیادی به چاپخانه‌ها تحمیل می‌کند

رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران تهران خواستار اعلام برنامه دقیق قطعی برق شد و گفت: در صورتی که چنین برنامه‌ای وجود ندارد دولت سوخت به صورت رایگان یا قیمت خرید در اختیار چاپخانه‌داران قرار دهد تا با ژنراتور برق مورد نیاز خود را تامین کنند.

احمد ابوالحسنی، رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران تهران در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با اشاره به قطعی‌های مکرر برق در تهران گفت: این قطعی‌های مکرر مشکلات زیادی برای چاپخانه‌ها و همکاران ما ایجاد کرده است که با صدمات، اتصالات برق همراه بوده و هزینه‌های زیادی به و دستگاه‌ها تحمیل می‌شود.
 
وی در این زمینه توضیح داد:‌ ما برای رسیدگی به مشکل اهالی چاپ تاکنون دوبار نامه رسمی به شرکت توانیر نوشتیم و خواستار اعلام زمان قطعی برق شدیم اما متاسفانه هیچ پاسخی از سوی مدیران این شرکت به ما ندادند و اکنون هم قطعی‌ها بر اساس برنامه‌هایی که در رسانه‌ها اعلام می‌شود نیست.
 
ابوالحسنی با بیان اینکه گاهی چاپخانه‌دار برای چاپ یک فرم کار دو تا سه میلیون تومان دستمزد می‌گیرد، ادامه داد: در این میان اگر برق قطع شود و قطعه از قطعات ماشین‌های چاپ که بسیار گران‌قیمت هستند، بسوزد، چاپخانه‌دار گاهی باید دو برابر دستمزد خود را بگذارد تا آن قطعه را تعمیر یا تعویض کند.
 
وی افزود: البته این مسأله می‌تواند با خرید ژنراتور از سوی واحدهای چاپی حل شود ولی مشکل اصلی بحث تامین سوخت برای ژنراتور است که متاسفانه با پیگیری‌های هیات مدیره اتحادیه متوجه شدیم که سوخت در اختیار تولیدکنندگان قرار داده نمی‌شود.
 
ابوالحسنی با طرح این موضوع که مطالبه سوخت برای واحدهای چاپی، مطالبه دور از دسترس و غیرممکنی نیست، تاکید کرد: ما در اتحادیه تلاش مي‌کنیم که بتوانیم تهیه سوخت را پیگیری کنیم؛ هرچند این موضوع مسائل و مشکلاتی به همراه دارد زیرا اگر سوخت ژنراتور گازی باشد باید منبع را عوض کند و قیمت گازوئیل هم بالا است.
 
به گفته وی، تهیه و تامین سوخت مورد نیاز چاپخانه‌داران به عنوان تولیدکنندگان به قيمت پايه درخواست غیرممکنی نیست و امیدواریم به‌زودی بتوانیم این موضوع را عملی کنیم.
 
رایزنی با اداره ارشاد استان تهران
ابوالحسنی همچنین در ادامه از نشست هیئت مدیره اتحادیه با مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران خبر داد و گفت: این نشست با هدف بررسی و حل مشکلات مربوط به صنعت چاپ استان تهران و لزوم نظارت هم‌زمان اتحادیه چاپ و ارشاد بر چاپخانه‌ها برگزار شد.
 
وی افزود: در این جلسه به بازرسی و تخلفات گسترده چاپخانه‌ها در تهران اشاره شد که با جان مردم سر و کار دارد و قابل اغماض نیست به همین دلیل چاپخانه‌هایی که تخلف داشتند تعهد محضری به اتحادیه می‌دهند و متعهد می‌شوند تخلفات پیشین را تکرار نکنند و در صورت انجام هرگونه کار خلاف قانون مشابه گذشته، با آن‌ها برخورد قانونی انجام می‌شود.
 
ابوالحسنی همچنین به بازرسی مشترک با اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی تهران اشاره کرد و گفت: قرار شد که بازرسی‌ها یا به صورت مشترک و با حضور نمایندگان اتحادیه چاپ و ارشاد انجام شود یا با نوشتن یک تفاهم‌نامه ارشاد به ما اجازه بازرسی از مجموعه‌ها را به نام خود اعطا کند.
 
وی در ادامه صحبت‌های خود درباره این نشست به موضوع لزوم ارائه آمار دقیق اتحادیه و وزارت ارشاد از چاپخانه‌ها اشاره کرد و یادآور شد: نبود آمار و اطلاعات مشترک میان اتحادیه چاپخانه‌داران و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یکی از مشکلات این صنف است؛ به طوری که حدود ۸۰۰ واحد چاپی در تهران از اتحادیه مجوز دارند درحالی که بیش از 2000 واحد چاپی تنها جواز فعالیت از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دارند.
 
ابوالحسنی با بیان اینکه یکی از درخواست‌های هیات مدیره اتحادیه اهمیت به نقش تشکل‌های صنفی بود، عنوان کرد: در این دیدار خواستیم که از این پس هر فردی علاوه بر دریافت مجوز از وزارت فرهنگ مکلف به اخذ مجوز از اتحادیه هم باشد تا بتوانیم به آمار و اطلاعات صحیح و مشترک دست پیدا کنیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها