دوشنبه ۲۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۵
اطلاع‌رسانی درباره بهارانه میان انبوه خبرهای انتخاباتی گم می‌شود

بهرامی با اشاره به زمان برگزاری بهارانه، معتقد است اخبار کتاب میان انبوه اخبار انتخاباتی، فوتبالی و والیبالی گم می‌شود و این رویدادها موجب نادیده‌گرفته‌شدن امکان استفاده از بهارانه شده‌ است.

رضا بهرامی، مسئول کتاب‌فروشی شعبه کریمخان نشرچشمه در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، با اشاره به اینکه در این دوره از برگزاری طرح شارژ کتاب‌فروشی نسبت به دوره‌های قبل کاهش پیدا کرده‌است، گفت: با کمبود بودجه مواجه نشدیم؛ زیرا استقبال کم بود. اعتبارمان را نسبت به دوره‌های قبل دیرتر تمام کردیم. در دوره‌های قبل روز دوم یا سوم اعتبار تمام می‌شد، اما در این دوره تا روز هفتم باقی ماند، می‌دانم باقی همکاران هم با کاهش اعتبار مواجه شدند.

او با بیان اینکه در این دوره دو فروشگاه به مجموعه چشمه اضافه شد که اعتبار گرفتند و شارژ شدند، ادامه داد: با توجه به تمدید زمان برگزاری طرح، اگر درخواست شارژ مجدد کنیم، ممکن است ابتدا بگویند که شارژ مجدد ممکن نیست. در هر دوره به همین شکل بوده‌ است، اگر درخواست بدهیم، مسئولان اعتبار را افزایش می‌دهند.

بهرامی درباره عوامل کاهش استقبال در بهارانه 1400 توضیح داد: یک عامل، افزایش انفجاری قیمت کتاب است؛ عملا بین 60 تا 100 درصد قیمت کتاب افزایش پیدا کرده‌است. اگر کتاب 30 هزار تومانی تجدید چاپ شود، حدود 80 هزار تومان قیمت پشت جلد خواهد داشت که تخفیف هم نمی‌تواند این قیمت را پایین بیاورد تا مردم بتوانند کتاب را تهیه کنند.

او جو انتخاباتی در کشور را دیگر عامل کاهش استقبال از طرح بهارانه اعلام کرد و افزود: در جو انتخابات و اخبار انتخاباتی هستیم و تبلیغات کتاب میان انبوه اخبار گم می‌شود. آن‌قدر داده‌های خبری جابه‌جا می‌شود که تبلیغ کتاب در آن دیده نمی‌شود؛ زیرا مشتری‌های طرح، مشتری‌های معمول کتاب‌فروشی نیستند؛ بلکه مردم معمولی هستند که به دلیل تخفیف خرید می‌کردند.

این کتاب‌فروش ادامه داد: مشتری کتاب‌فروشی هر روز چه تخفیف باشد و چه نباشد، کتابش را تهیه می‌کند؛ اما مشتری طرح از طریق اخبار، تبلیغ صداو سیما، رادیو یا اطلاعات منتشرشده در فضای مجازی متوجه برگزاری طرح می‌شوند. در این شرایط جامعه و انبوه اطلاعات خبری که در فضای مجازی و صداوسیما مخابره می‌شود، اخبار کتاب گم می‌شود.

مدیر شعبه کریمخان نشرچشمه این نظر را دارد که زمان‌بندی نادرستی برای طرح انتخاب شد و در میزان استقبال از طرح تاثیر داشته است. مسئولانی که برای برگزاری این طرح برنامه‌ریزی کردند، می‌توانستند بهارانه را در دهه آخر اردیبهشت برگزار کند؛ وقتی که نمایشگاه کتاب برگزار نمی‌شود؛ اما زمان برگزاری آن دقیقا هم‌زمان با روزهای آخر انتخابات شده‌ است.

بهرامی مسابقات فوتبال و والیبال را دیگر عامل کاهش استقبال از طرح عنوان کرد و گفت: چند روزی است که تیم ملی فوتبال ایران بازی دارد و در ساعت 18 یا 19 عصر که زمان خرید مردم است، همه در خانه فوتبال تماشا می‌کنند. حتی اگر فوتبال نباشد، والیبال تماشا می‌کنند. این درحالی است که برای برنامه‌ریزی رویداد بزرگی مانند بهارانه کتاب باید همه جوانب در نظر گرفته‌ شود.

پس از همه‌گیری بیماری کووید19 و امکان دسترسی مردم به کتاب از راه تلفنی و اینترنتی، برخی از کاربران این شیوه خرید را انتخاب کردند. مدیر شعبه کریمخان نشرچشمه در این‌باره گفت: رویکرد در مجموعه چشمه این است که ارتباط رودررو با مردم را حفظ کنیم و گسترش دهیم.

این کتاب‌فروش اضافه کرد: اتفاقی که در کتاب‌فروشی می‌افتد، منحصر به فرد است و با یک خرید، تفاوت زیادی دارد. مانند این است که به شهربازی بروید یا آن را در تلویزیون ببینید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط