سه‌شنبه ۱۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۹
دیدار با رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس برای پیگیری مشکلات صنعت چاپ

رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران تهران از دیدار با رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس برای پیگیری مشکلات صنعت چاپ خبر داد و گفت:‌ مرتضی آقاتهرانی و جمعی از اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس به زودی از چند چاپخانه دیدار خواهند کرد و درباره مشکلات و دغدغه‌های صنف با آن‌ها به گفت‌وگو خواهند نشست.

احمد ابوالحسنی، رییس اتحادیه چاپخانه‌داران تهران در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، از دیدار با رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس خبر داد و گفت: قبل از عید امسال با حضور در مجلس دیداری با حجت‌الاسلام آقا تهرانی داشتیم که در این دیدار برخی از مشکلات و مسائل حوزه چاپ بیان شد، همچنین در دیدار نوروزی با رئیس مجلس شورای اسلامی به طرح مساله پرداختیم که قرار شد مشکلات در قالب نامه به دفتر دکتر قالیباف ارسال شود.
 
وی ادامه داد: در این زمینه نامه‌ای پنج بندی تهیه و تنظیم شد که سه بند آن به کمیسیون فرهنگی و دو بند دیگر آن به کمیسیون‌های صنعت و ویژه مرتبط بود.
 
ابوالحسنی با بیان اینکه کمیسیون فرهنگی پیرامون این نامه از اتحادیه دعوت کرد که برای طرح مساله و مشکل به مجلس مراجعه کند، توضیح داد: سه مساله‌ای که در این دیدار به آن پرداختیم شامل واگذاری اختیارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به اتحادیه چاپخانه‌داران، مغفول باقی ماندن صنعتی شدن چاپ و دریافت تسهیلات بانیک برای نوسازی و تجهیز چاپخانه‌ها می‌شد.
 
ابوالحسنی با اشاره به مباحث دیگری که در این دیدار عنوان شد، تاکید کرد: اجرای بند ل ماده ۳۹ معافیت مالیاتی برای چاپخانه‌هایی که به کار نشر کتاب مبادرت دارند و استانی شدن اتحادیه چاپخانه‌داران نیز پیگیری شد.
 
وی یادآور شد: رئیس کمیسیون فرهنگی پس از طرح مساله دستور داد که کمیسیون فرهنگی مجلس برای پیگیری مطالبات صنف چاپ،  جلسه‌ای را  با حضور فعالان صنف چاپ و مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار کند.
 
 به گفته ابوالحسنی، در این جلسه که حدود یک ساعت و نیم طول کشید از رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس برای بازدید از چند چاپخانه و نشستی در محل اتحادیه چاپخانه‌داران با حضور پیشکسوتان و دست‌اندرکاران این صنعت دعوت شد و قرار این این بازدید قبل از نشست کمیسیون فرهنگی باشد.
 
وی همچنین با بیان اینکه قرار است جمعی از صنف در نشست کمیسیون فرهنگی حضور داشته باشند، گفت: طبق سخنان رییس کمیسیون فرهنگی در صورتی که در این جلسه، فعالان صنف بتوانند اعضای کمیسیون را در خصوص مطالباتشان مجاب و متقاعد کنند، قطعا در همان جلسه، نامه‌هایی مبنی بر اقدام و اجرایی شدن خواسته‌های صنف چاپ، مکتوب و تایید خواهد شد.
 
مشکلات چاپخانه‌داران و اظهارنامه‌های مالیاتی جدید
ابوالحسنی در ادامه صحبت‌های خود از عدم تمدید مهلت ارائه اظهارنامه مالیاتی عملکرد سال ۱۳۹۹، انتقاد کرد و گفت: با وجود پیگیری‌های مکرر با توجه به شرایط اقتصادی ناشی از کرونا در خصوص تمدید مهلت اظهارنامه اما متاسفانه سازمان امور مالیاتی بدون توجه به این خواسته اصناف، با ارسال پیامکی مهلت اعلام اظهارنامه مالیاتی را ۳۱ خرداد اعلام کرده است.
 
وی افزود: بنابراین تمام اشخاص حقیقی مشمول ارائه اظهارنامه مالیاتی با احتساب امروز دوشنبه ۱۷ خرداد هستند و تنها ۱۵ روز برای تنظیم اظهارنامه مهلت دارند.
 
ابوالحسنی در ادامه از رایزنی با مسئولان اتاق اصناف، برای تغییر این تصمیم خبر داد و گفت: درسال گذشته برخی چاپخانه‌ها چک مدت‌دار گرفته‌اند که هنوز موعد و سررسید آن نشده و اگر آن را در اظهارنامه نیاورند متهم به پنهان‌کاری می‌شوند و اگر بیاورند اما چک پاس نشود به مشکلات جدی برمی‌خورند.
 
وی با بیان اینکه امیدواریم سازمان امور مالیاتی تصمیم جدیدی در این زمینه با توجه به مشکلات اقتصادی اصناف بگیرد، گفت: در صورتی که تغییری در این تصمیم طی روزهای آتی گرفته شود به اطلاع صنف خواهد رسید اما بهتر است واحدهای صنفی هرچه زودتر اظهارنامه‌های خود را آماده کنند.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها