یکشنبه ۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۶
باید به ایده‌‌ صاحب‌نظران حوزه نشر توجه شود

مریم جدلی، تامین کاغذ را مساله مزمن صنعت نشر می‌داند و معتقد است، وضعیت نامطلوب این روز‌های ناشران علاوه‌بر کرونا ناشی از بی‌توجهی به توانایی تشکل‌های نشر و ایده‌های درخشان صاحب‌نظران است.

مریم جدلی، رئیس هیات مدیره انجمن فرهنگی زنان ناشر در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌‌(ایبنا)، درباره وضعیت فعلی صنعت نشر و راهبرد‌های موثر برای بهبود اوضاع بیان کرد: به‌نظر می‌رسد بیش از عامل دیگری، دولت و سیاست‌گذاران مرتبط در ایجاد راهی برای برون‌رفت از وضعیت فعلی صنعت نشر نقش دارند. ناشران براساس توانمندی‌ و میزان سرمایه، به انتشار کتاب اقدام می‌کنند اما عوامل خارج از اراده ناشر بر تداوم فعالیت آن‌ها تاثیر‌گذار هستند.   
 
وی ادامه داد: به هر میزان که کاغذ به‌عنوان کالای اصلی تولید کتاب، با تاخیر در اختیار ناشران قرار بگیرد، سرمایه تولید‌کننده کتاب متاثر می‌شود و از دست می‌رود. به‌عنوان مثال، هرچند نمایشگاه مجازی در بحران ناشی از شیوع ویروس کرونا، با توجه به قدرت ریسک‌پذیری مدیران جوان، بخشی از نقدینگی ناشران را تامین کرد. اما آیا نمایشگاه محل عرضه کتاب‌های انبار شده ناشران است، یا کتاب‌های جدید؟ عرضه کتاب‌های انباری ناشران، فقط به‌دلیل کمبود شدید کاغذ برای تولید کتاب‌های جدید بود اگر ناشران کتاب جدیدی هم برای نمایشگاه منتشر کردند، سرمایه آن‌ها را تجدید نکرد.
   
رئیس هیات مدیره انجمن فرهنگی زنان ناشر، تامین کاغذ را مساله مزمن این حوزه دانست و درباره رویکرد برخی ناشران در کاهش شمارگان کتاب، ادامه داد: نتیجه سیاست کاهش شمارگان به‌دلیل مساله تامین کاغذ، افزایش هزینه‌ها همچنین افزایش قیمت کتاب برای مخاطب است.
 
جدلی با بیان اینکه صنعت نشر دچار رکود شدید شده است، درباره سهم کرونا و سیاست‌های گذشته بر ایجاد این رکود، گفت: تعطیلی‌ کتاب‌فروشی‌ها به‌دلیل سیاست‌های نظام سلامت، موجب شد تا مردم کتاب دوست، به کتاب‌ الکترونیک توجه نشان دهند. اما فروش کتاب کاغذی به‌شدت دچار آسیب و کاهش شد؛ بنابراین باید زودتر به شیوه‌های دیگر تولید کتاب توجه می‌کردیم. بی‌توجهی به توانایی و همچنین مشکلات اعضای تشکل‌‌های نشر و البته ایده‌هایی درخشان، که خیلی‌ قبل‌تر از شیوع کرونا از سوی صاحب‌نظران مطرح می‌شد نیز بر تشدید وضعیت نامطلوب صنعت نشر موثر بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط