سه‌شنبه ۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۹
شمارگان کتاب را به 300 نسخه کاهش داده‌ایم

صالح‌رامسری، کاهش شمارگان کتاب را اصلی‌ترین راهبرد عبور از وضعیت فعلی بازار نشر دانست، همچنین ورود ناشران به عرصه فروش را اجتناب‌پذیر ارزیابی کرد.

لیما صالح‌رامسری، مدیر انتشارات معین در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، درباره وضعیت بازار نشر کتاب و عوامل بحران‌زا در حوزه تولید بیان کرد: کاغذ تنها عامل ایجاد بحران در بازار کتاب نیست. به‌عنوان ناشر کتاب‌های تخصصی بعد از نوروز، با مشکل تامین مقوا برای تولید کتاب‌های گالینگور، تعطیلی چاپخانه‌ها و همچنین صحافی‌ها مواجه شدیم. این وضعیت مصداق ضرب‌المثل ابر و باد و مه و خورشید و فلک در کارند... شده است.
 
وی افزود: انتشارات معین در وضعیت فعلی بازار نشر، راهبرد کاهش شمارگان را در دستور کار قرار داده است؛ بنابراین شمارگان کتاب‌هایی که قرار بود 2000 یا 1500 نسخه چاپ شود، به 500 و 300 نسخه رسانیدم.

این ناشر توضیح داد: هدف اصلی از اتخاذ این راهبرد، توزیع کاغذ برای کتاب‌های چاپ اول است. انتشارات معین، بعد از نوروز هشت عنوان جدید با شمارگان 300 نسخه را به بازار نشر عرضه کرده است. کتاب‌های تجدید چاپی را نیز که با اصرار و پیام‌‌های ارسالی مشتریان در 500 یا 550 نسخه منتشر کردیم.
 
رامسری درباره تاثیر ورود ناشران به حوزه عرضه کتاب در روز‌های شیوع کرونا گفت: مشکلات کتاب‌فروشی‌ها را می‌پذیریم اما ناشران هم حق دارند با علم روز حرکت کنند و البته توجه به فناوری‌های نوین نیز اجتناب‌ناپذیر است. بسیاری از ناشران، برای سهولت دسترسی مخاطبان کتاب به طراحی سایت اقدام کرده‌اند.

مدیر انتشارات معیت ادامه داد: با همه احترامی که برای کتاب‌فروشان قائلم، بسیاری از اهالی این صنف در مواجه با مسئول فروش واحد پخش انتشارات معین، خود را موظف به پذیرش همه کتاب‌ها نمی‌دانند و شاید از بین 20 عنوان به پذیرش پنج عنوان کتاب اقدام می‌کند. 

وی دلیل ورود ناشران به عرصه فروش را معضل کمبود ویترین کتاب به‌ویژه در شهرستان‌ها، رفتار سلیقه‌ای کتاب‌فروش‌ها در انتخاب گزینشی کتاب ناشران و نبود تناسب بین تعداد ناشران و کتاب‌فروشان، عنوان کرد و افزود: اکثر مخاطبان سایت‌های فروش ناشران، مشتری‌های شهرستانی هستند. نمایشگاه مجازی کتاب تهران نیز تجربه قابل توجهی را برای ناشران رقم زد و به‌عنوان ناشر، نخستین‌بار در جریان برگزاری نمایشگاه مجازی با نام بسیاری از شهر‌ستان‌ها آشنا شدم.

رامسری خاطرنشان کرد: با توجه به این تجربه و البته درخواست مشتری شهرستانی، اگر ناشر که مخاطبانش را فقط محدود به پایتخت نمی‌داند، به عرصه فروش ورود نکند، دسترسی به کتاب برای ساکنان مناطق مختلف کشور چطور ممکن است؟

مدیر انتشارات معین درباره چشم‌انداز صنعت نشر در سال جاری بیان کرد: به‌‌نظر می‌رسد، بحران تامین ملزومات تولید کتاب، تعطیلی‌های مکرر چاپخانه‌ها به‌دلیل شیوع ویروس کرونا، قاچاق کتاب و بسیاری عوامل دیگر  زمینه فاتحه‌خوانی برای نشر در ایران را فراهم کرده است. البته اظهار‌نظرهای اخیر درباره کتاب و کتابخوانی در برنامه خندوانه، نتیجه‌ای جز ابتذال ندارد و ای کاش رسانه ملی، به اندازه ورزشکاران به اهلی قم و کتاب هم تریبون می‌داد.   

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط