یکشنبه ۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۰
خودبیمارانگاری؛ یک معضل روانشناختی

بسیاری از افرادی که با خودبیمارانگاری و یا اضطرب سلامت دست‌و‌پنجه نرم می‌­کنند، اغلب پیگیر فرایندهای پیچیده­ طبی می‌­شوند، غافل از اینکه منشأ آن ممکن است کاملا روانشناختی بوده و چه بسا، از این کانال سریع­تر و بهتر به نتیجه دلخواه برسند.

خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، شاید شما هم جزو افرادی باشید که به شدت نسبت به بیماری‌ها هراس دارند و خود را بسیار بیشتر از آنچه که تصور می‌شود در معرض بیماری‌ها می‌بینند. در واقع هراس از بیماری‌ها خود یک عامل فرعی برای ابتلا به آن محسوب می‌شود و اغلب روان‌درمانگران معتقدند درصد زیادی از افرادی که از یک نوع بیماری خاص هراس داشتند در نهایت به آن در دنیای واقعی مبتلا شدند. کتاب «خودبیمارانگاری و اضطراب سلامت (راهنمای عملی برای درمانگران» نوشته والدن استراکویک و راسل نویز به بررسی این معضل روان‌شناختی پرداخته است.
 

 
افسانه جوربنیان، از مترجمان این اثر  در گفت‌وگو با خبرنگار ایبنا درباره کتاب «خودبیمارانگاری و اضطراب سلامت» گفت: این اثر به یکی از مشکلات شایع روانشناختی پرداخته که با و جود اهمیت و شیوع نسبتا بالای آن، اغلب مورد غفلت قرار می­‌گیرد. بسیاری از افرادی که با خودبیمارانگاری و یا اضطرب سلامت دست‌و‌پنجه نرم می‌­کنند، برای مشکلات جسمانی خود پیگیر فرایندهای پیچیده­ طبی می­‌شوند، غافل از این که منشا آن ممکن است کاملا روانشناختی بوده و چه بسا از این کانال سریع­تر و بهتر به نتیجه­ دلخواه برسند. این افراد وقتی با نظر پزشکان خود مبنی بر عدم وجود بیماری جسمانی مواجه می­‌شوند، به قدری پیگیر هدف خود (دریافت تشخیص طبی) هستند که ممکن است ماه‌­ها و حتی سال‌­ها وقت و هزینه­ گزافی را صرف مراجعه به متخصصان مختلف کنند و باعث آشفتگی شدید خود، اطرافیان و حتی کادر درمانی گردند.
 
وی افزود: این کتاب به‌صورت ساده و جامع به سبب­‌شناسی و درمان این اختلال می­‌پردازد تا دانش عمومی و تخصصی جامعه را درباره این اختلال افزایش و نشان دهد این اختلال علی­رغم ارتباط کمی که با بیماری­‌های جسمانی دارد تا چه اندازه با طیف وسیعی از اختلالات روانشناختی و روانپزشکی همایند است.
 
جوربنیان با اشاره به مخاطبان اصلی کتاب تأکید کرد: خوشبختانه علی­رغم درمان‌محور بودن این کتاب و با وجود اینکه مخاطب اصلی این کتاب روانشناسان، روان‌پزشکان و البته پزشکان هستند، چیدمان و ادبیات این کتاب به مترجم این اجازه را می­‌دهد که در مقام درمانگر هم با اطمینان‌خاطر به‌عنوان یک مکمل درمانی/ آموزشی و حتی گاهی به‌عنوان یک کتاب خودیار آن به مراجعانی که از سواد و علاقه­ نسبتا مناسبی در حوزه روانشناسی برخور دارند، معرفی کنم تا از تکنیک­‌های درمانی و خودیاری آن نهایت بهره را ببرند. بنابراین این کتاب می‌تواند برای درمانگران به‌عنوان یک پروتکل درمانی و برای دانشجویان حوزه بهداشت و درمان، یک منبع آموزشی و برای بیماران و بستگان مبتلا به اضطراب سلامت و خودبیمارانگاری یک کتاب خودیار باشد.
 
این مترجم درباره عمومی‌سازی دانش در عرصه بیماری‌ها گفت: اجازه دهید من از عبارت دانش‌افزایی در این ‌باره استفاده کنم، چراکه متأسفانه شیوع و عمومیت این اختلال و به‌عبارتی آسیب روانشناختی ناشی از آن به مقدار زیادی در جامعه بالاست و آنچه خلاء آن احساس می‌شود، فقدان یا سطح پایین اطلاعات افراد از آن است. همه­ ما دست‌کم یک دوست و یا آشنایی را در اطراف خود می‌شناسیم که سال­‌هاست شکایت واحدی را طرح می‌­کند، بدون اینکه تشخیص قاطعی از سوی پزشک خود دریافت کرده باشد و همچنان به این پیگیری‌ها حتی در شهرها و کشورهای دیگر ادامه می‌دهد. بر همین اساس من خوش­بین هستم که آگاهی عموم از این موضوع که برخی بیماری­‌های به ظاهر جسمانی می‌­توانند علت و درمان کاملا روانشناختی داشته باشد گام موثری در تسهیل و تسریع روند درمان این افراد خواهد بود.
 
این اثر از سوی انتشارات ارجمند راهی بازار کتاب شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها