چهارشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۵
راهکارهای فرزندپروری به کمک پردازش حسی

کتاب «راهنمای عملی فرزندپروری با رویکرد پردازش حسی» به ما می‌گوید که مشکلات رفتاری و هیجانی کودکان از قبیل فریاد زدن، پرخاشگری، اضطراب و افسردگی، همچون شاخه و برگ‌های وجود کودک است و برای درک علل بروز چنین تظاهراتی، لازم است که به‌صورت زیربنایی به جستجو بپردازیم.

شهرام علیزاده، یکی از مولفان کتاب «راهنمای عملی فرزندپروری با رویکرد پردازش حسی» در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، درباره این اثر و هدف نویسنده از تألیف آن، بیان کرد: در این کتاب به بررسی و شناخت یکی از ریشه‌های شخصیت کودک یعنی آستانه‌های عصب‌شناختی و سبک‌های پردازش حسی پرداخته شده است. هدف از تألیف این اثر، کاهش مشکلات رفتاری و هیجانی کودکان با توجه به سیستم‌های پردازش حسی آن‌ها است. کسب دانش در زمینه پردازش حسی این امکان را فراهم می‌آورد که علل زیربنایی پاسخ‌های کودک به انواع محرک‌های محیطی شناسایی شده و در صورت نیاز، شرایط محیطی متناسب با سیستم حسی کودک تغییر داده شود. والدین با کسب آگاهی درباره سیستم پردازش حسی خود و فرزندشان می‌توانند او را برای سازگاری هرچه بیشتر با فعالیت‌های روزمره یاری کنند.
 
وی با اشاره به مخاطبان اصلی کتاب و اهمیت دانش زمینه در درک موضوعات کتاب، تأکید کرد: مخاطبان اصلی این کتاب والدین دارای کودک پیش‌دبستانی هستند. در تمام متن سعی بر آن بوده تا با به‌کارگیری زبانی ساده و استفاده از مثال‌های متعدد، ضمن حفظ شاکله علمی، امکان بهره‌مندی عموم مردم به‌ویژه والدین از کتاب فراهم شود.
 
این مترجم درباره اهمیت عمومی‌سازی دانش در حیطه فرزندپروری نیز گفت: ترویج فرزندپروری مطلوب، یکی از دغدغه‌های همیشگی روانشناسان حوزه کودک و نوجوان است و با توجه به اینکه والدین مخاطبان اصلی ما در این حوزه ‌به‌شمار می‌آیند، تمام تلاش ما بر این بوده تا والدین علاوه بر درک زیربنای سیستم پردازش حسی در فصل اول، از راهکارهای فرزندپروی ارائه شده در فصل دوم به‌سادگی استفاده کنند.
 
علیزاده درباره ضرورت اصلی تألیف کتاب اظهار کرد: درختی را با برگ‌ها و شاخه‌های خشکیده درنظر بگیرید. در نگاه اول توجه ما به آنچه در ظاهر می‌بینیم جلب می‌شود؛ غافل از اینکه پیش از خشکیدن شاخه‌های این درخت، ریشه آن دچار مشکل شده است. مشکلات رفتاری و هیجانی کودکان از قبیل فریاد زدن، پرخاشگری، اضطراب و افسردگی، همچون شاخه و برگ‌های وجود کودک است و برای درک علل بروز چنین تظاهراتی، لازم است که به‌صورت زیربنایی به جستجو بپردازیم. آستانه‌های حسی و شیوه پاسخ‌دهی به محرک‌های محیطی به‌منزله ریشه‌های وجودی کودک هستند و کسب اطلاعات درباره آن‌ها، روند اصلاح رفتار و هیجانات نامطلوب کودک را تسریع خواهد کرد.
 
محمدعلی مظاهری، پریا سادات سید موسوی و اکرم قلی سلطانی، دیگر مولفان کتاب «راهنمای عملی فرزندپروری با رویکرد پردازش حسی» هستند.

 این اثر از سوی انتشارات ارجمند راهی بازار کتاب شده است. 
 
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها