جمعه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۳
بوی «عطرهای گمشده» در اهواز پیچید

مجموعه آثار 61 عضو انجمن شعر سپید اهواز در کتابی با عنوان «عطرهای گمشده» وارد بازار نشر شد.

علیرضا شکرریز رئیس انجمن شعر سپید اهواز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خوزستان، هدف از چاپ مجموعه شعر شاعران جوان اهواز را پخش و توزیع لذت شعر بیان کرد و گفت: هر اتفاق در شعر یک واقعیت است و جهانی که در متن رقم می‌خورد با جهانِ بیرونی یکی نمی‌شود، بلکه در معنا تکثیر و یا گسترش پیدا کرده و می‌تواند از امکانات، تکنیک‌ها و مؤلفه‌های دیروز و امروز بهره‌مند شود.
 
شکرریز با بیان اینکه خواننده در کتاب «عطرهای گمشده» می‌تواند فوران و تجلی جهان را در آثار شاعران جوان‌تر به صورت مجزا ببیند، تصریح کرد: خواننده در این کتاب علاوه بر تجلی آثار شاعران درمی‌یابد که آنان چگونه و به چه شکلی هستی خود را به نمایش گذاشته و با چه خلاقیتی پنجره را برای مخاطب باز می‌کنند.

این شاعر خوزستانی معتقد است: اگرچه در این کتاب، تعدادی از مؤلفه‌ها در شعرشاعران مشترک است، اما از نظر اجرا و کشف در شعر هر یک نسبت به دیگری در متن بسیار متفاوت هستند. این شاعران با آفرینش خود دریافته‌اند که با متر و معیار گذشته نمی‌توان به ضرورت شعر امروز دست یافت، چون دنیای امروز در موقعیت‌های تاریخی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، دینی، فرهنگی و غیره، خود مناسباتی متفاوت با گذشته دارد و شاعران  نیاز به نگاهی تازه میان اشیاء و پدیده‌ها را حس کرده و می‌کوشند روابط میان آن‌ها را کشف کنند.

رئیس انجمن شعر سپید اهواز با اشاره به اینکه شعر را می‌توان در جدال بین دال‌ها و روابط همنشینی و جانشینی بین آن‌ها جست‌وجوکرد، افزود: در طول تاریخ سوژه‌ها بین شاعران تقریباً ثابت بوده اما در اجراها و به خصوص در فرم و ساختار هر کدام از این شاعران رویه‌ای متفاوت داشته‌اند و این موضوع یکی از پارامترهای انتخاب شعرهای این کتاب بوده است.
 
مولف «بنویس با قلب کوچک من» ادامه داد: در این شعرها گاه با یک لایه معنایی و گاه با برخورد خلاقانه در بیان معنا و توجه به لایه‌های دیگر معنایی مواجه هستیم. در شعرهای دسته‌ی اخیر دلالت‌ها تعمیم یافته و تعویق و تعلیق معنا اتفاق می‌افتد.

وی در مورد دیگر ویژگی‌های مجموعه اشعار شاعران جوان گفت: در پاره‌ای از این شعرها، متن بر اساس محتوا و سوژه‌ای از پیش تعیین شده پیش می‌رود و حتی در نوع زبان و روایتی که در متن‌ها به کار رفته نیز تمایز دیده می‌شود. روایت در برخی از شعرها گسسته است و در تعداد دیگر محدود، خطی و یکنواخت است. این شعرها، حتی با داشتن مؤلفه‌ای ثابت، در اجرا و رفتار جملات متفاوت  دیده می‌شوند و همچنین با ایجاد تداعی‌های خاص در ذهن مخاطب، به گونه‌ای عمل می‌کنند که معنا می‌تواند براساس ذهن خواننده شکل بگیرد. بنابراین در شعرهای مشخص شده با مؤلفه‌هایی که ذکر شد، می‌توان آن‌ها را از هم تمیز داد.


شکرریز انگیزه دیگرِ چاپ آثار شاعران انجمن سپید امروز اهواز را، دیده و شناخته شدن مجموعه اشعار آنها برشمرد و گفت: بر اساس تجربه‌ای که در این سال‌ها کسب کردم، دریافتم که باید فردی پیدا شود و کمک کند تا صدای شعر امروز به گوش دیگران شنیده شود و شعرها را به جامعه‌ی ادبی و دوستداران فرهنگ این سرزمین معرفی کند. در دوران ما که از ابتدای سال هفتاد شروع شد، کسی نبود تا دست‌مان را بگیرد. نه فضای مجازی وجود داشت و از برگزاری این تعداد جلسات که به صورت امروزی برگزار می‌شود، خبری نبود.

این نویسنده و شاعر خوزستانی ضمن تشریح این نکته که حداقل به‌ شکل تقریبی، پنجاه درصد از مطلوبیت و زیبایی شناسی در شعرهای این کتاب دیده می‌شود، اضافه کرد: هرچند زیبایی‌شناسی هر مخاطب می‌تواند نسبت به مخاطبِ دیگر متفاوت باشد، اما پشتکار و جدیتِ شاعران این مجموعه، از آن جهت ستودنی است که در عین تفرد در شعر نیز، با هم در وحدت بوده‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها