سه‌شنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۳
نمایشگاه‌های دائمی مجازی آثار قرآنی طراحی شود/ ضرورت حضور در نمایشگاه‌های مجازی جهان اسلام

مدیرعامل بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی گفت: باید به سوی طراحی نمایشگاه‌های دائمی مجازی فروش آثار قرآنی برویم و گام دیگر که باید به سوی آن حرکت کنیم، این است که این نمایشگاه را در کشورهای دیگر برپا کنیم و در نمایشگاه‌های مجازی جهان اسلام حضور متقابل داشته باشیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمود مرویان حسینی، مدیرعامل بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، برپایی نمایشگاه قرآن طی سال‌های مختلف در ماه رمضان را یک اقدام و ابتکار بجا و شایسته عنوان کرد و گفت: در سال جاری که به دلیل شیوع بیماری کرونا این نمایشگاه به صورت مجازی برگزار شد، فرصتی خوبی به‎ وجود آمد که همه مخاطبان که در هرجای ایران هستند، بتوانند مجموعه آثار منتشر شده در کلان حوزه قرآن کریم را ببینند و با آنها آشنا شوند و افراد به تناسب نیاز و آمادگی‌هایشان بتوانند آثار مورد نیازشان را تأمین کنند و ناشران هم بتوانند زحمات سال‌های خودشان را عرضه کنند و هم ظرفیت‌های ممتاز پژوهشی‌ خود را نشان دهند و هم بخشی از آثارشان را بتوانند به دست مخاطبان و علاقه‌مندان برسانند.
 
وی همچنین خدماتی که در فرایند خرید و ارسال آثار در نمایشگاه کتاب پیش‌بینی شده بود، مثل تقبل کردن هزینه ارسال کتاب‌ها از سوی پست را کار شایسته و ستودنی عنوان کرد و افزود: البته به نظر می‌رسد که نمایشگاه حقیقی به‌صورت طبیعی ارزش‌هایی دارد که باید در جای خود حفظ شود، اما خیلی خوب است که نمایشگاه مجازی در کنار نمایشگاه فیزیکی در سال‌های آینده ادامه پیدا کند و این تجربه مفید و مؤثری خواهد بود. حتی اگر در سال دو بار بتوانیم این نمایشگاه را داشته باشیم خیلی خوب است.
 
حجت‌الاسلام والمسلمین مرویان حسینی تأکید کرد: باید آرام آرام به سوی طراحی نمایشگاه‌های دائمی مجازی فروش آثار قرآنی برویم و گام دیگر که باید به سوی آن حرکت کنیم، این است که این نمایشگاه را در کشورهای دیگر برپا کنیم. نمایشگاه‌های قرآنی در عراق، سوریه، لبنان، تونس و مصر برگزار می‌شود که جای ناشران ایرانی که هم آثار عربی و آثار فارسی آنها مورد استقبال واقع می‌شود در آنها خالیست و هم ناشران و مراکز علمی، پژوهشی و اشخاص حقیقی می‌توانند نیازمندی‌های خود را از نمایشگاه‌های بین‌المللی مجازی دریافت کنند. ما باید با توسعه فضای مجازی و ظرفیت‌هایی که تجربه می‌کنیم دو گام را برداریم. یکی برپایی نمایشگاه دائمی مجازی داخلی و دیگری حضور متقابل در نمایشگاه‌های مجازی جهان اسلام برای ارائه و دریافت آثار.

وی بیان کرد: خوشبختانه فضای مجازی این فرصت‌های تبادل را کم‌هزینه‌تر و سریع‌تر و بازار ارائه و دریافت و خدمات کتاب را سهل‌تر کرده و امید است مسئولان قدم‌های بعدی را هم در دستور کارشان قرار دهند.
 


نشر مکتوب جایگاه خود را برای مخاطبان حفظ کرده است
مدیرعامل بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی اظهار کرد: فضای مجازی به تدریج سیطره خودش را به همه ابعاد زندگی و بازارهای خرید و فروش کالاها منتقل می‌کند و ما چاره‌ای نداریم که از فضاهای مجازی استفاده کنیم. به‌نظر می‌رسد که در درازمدت فضاهای حقیقی هم خاصیت خود را حفظ می‌کنند. سال‌ها قبل می‌گفتند که با آمدن شبکه‌های اجتماعی دیگر رسانه‌های مکتوب مثل روزنامه، مجله و کتاب به موزه‌ها سپرده می‌شود، ولی مشاهده کردیم که این اتفاق نیافتاد. البته تغییراتی در میزان استفاده از نشر مکتوب صورت گرفته اما باز هم نشر مکتوب جایگاه خود را برای مخاطبان حفظ کرده است.
 
فعالان نشر مکتوب با فضای مجازی خو بگیرند
وی افزود: از سوی دیگر فعالان نشر مکتوب چاره‌ای ندارند که با فضای دنیای واقعی که فضای مجازی بخشی از دنیای واقعی است، خو بگیرند و از فرصت‌های آن استفاده کنند و بخشی از تحولات را در ساختارهای خود ایجاد کنند. به نظر می‌رسد همچنان باید نمایشگاه فیزیکی را بعد از برطرف شدن بیماری کرونا داشته باشیم و ظرفیت نمایشگاه‌های مجازی هم باید توسعه پیدا کند و حتی باید بتوانیم این نمایشگاه را به آن سوی مرزها منتقل کنیم. هرچه ما در وضعیت کنونی درجا بزنیم، هم میدان را برای رقبا باز گذاشته‌ایم و هم از فرصت‌هایی که قابل استفاده است محروم می‌شویم و نمی‌توانیم با جبر طبیعت مخالفت کنیم بلکه باید هوشمندانه از ظرفیت‌ها استفاده کنیم و در عین حال با مخاطبان قدیمی خود هم ارتباط برقرار کنیم. کتابفروشی‌ها نیز باید بخشی از ظرفیت خودشان را به ظرفیت مجازی منتقل کنند.
 

 
حضور بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی با 367 اثر در نمایشگاه مجازی قرآن
حجت‌الاسلام والمسلمین مرویان حسینی گفت: بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی چهار هزار عنوان کتاب پژوهشی دارد که منتشر شده و با 367 اثر در نمایشگاه مجازی قرآن 1400 شرکت کرده که بیشترین فروش آثار مربوط به فرهنگ، تاریخ و سیره امام رضا(ع) است و بخشی هم برگرفته از تأثیرات فرهنگی فضای ماه رمضان شامل کتاب‌های اخلاقی و عرفانی بوده و در مجموع 11 هزار جلد از آثارمان را در این نمایشگاه در قالب 367 عنوان شرکت دادیم.
 
وی بیان کرد: میزان فروش آثار، 600 جلد کتاب بوده و حدود 220 نفر از علاقه‌مندان به کتاب و کتابخوانی از کتاب‌های بنیاد خرید کرده‌اند و به‌نظر می‌رسد استمرار این فرصت‌های خرید و فروش مجازی می‌تواند به تدریج به ظرفیت‌سازی‌ها در عرصه فضای مجازی و تأمین نیازها کمک کند. البته کمک دولت و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به تأمین زیرساخت‌های بهره‌وری از فضای مجازی در نمایشگاه فروش خیلی می‌تواند کمک کند.
 
مدیرعامل بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی در پایان در رابطه با ادغام نمایشگاه قرآن با آثار دفاع مقدس تصریح کرد: یکی از سیاست‌های نشر و پخش باید بر قیاس ارزش‌های انقلابی و به‌طور ویژه دفاع مقدس متمرکز باشد و این اصالت ارزش‌های اخلاقی و اجتماعی را می‌تواند تضمین کند. تجربه‌هایی که داشته‌ایم این بوده که آثار رمان‌های دفاع مقدس به ویژه مواردی که با تقریظ‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی همراه شده مورد استقبال زیادی واقع شده، گرچه ناشران زیادی از این فرصت مبارک بهره‌مند نیستند، اما این یک وظیفه و رسالت برای خدمت به نسل جدید است که بتوانیم میراث ارزشی خود را به آنها منتقل کنیم و قهرمانان ملت را که در سالیان نه چندان دور توانستند با خلوص، خردمندی و با عشق به ارزش‌های مکتب اهل بیت(ع) از ارزش‌ها و انقلابشان دفاع کنند را به جامعه نشان دهیم.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها