یکشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۴
فروش کیلویی کتاب‌ در ارومیه!

مدیر کتابفروشی «فضولی کتاب ائوی» شهرستان ارومیه، گفت: یکسری از کتاب‌هایم را که 8 سال پیش خریده‌ام و فروش نرفته‌اند، کنار گذاشته‌ام تا کیلویی بفروشمشان و می‌دانم که این فروش کیلویی، چه ضربه‌ مهلکی به فرهنگ کتابخوانی است!

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در آذربایجان‌غربی، کتاب‌فروشان استان آذربایجان‌غربی در سال‌های اخیر با مشکلات زیادی روبه‌رو بوده‌اند. کاهش قابل توجه آمار خرید کتاب و حذف غیررسمی این کالای استراتژیک از سبد خانوار و مشکلات اقتصادی کتابفروشی‌ها، حتی فروش کتاب به‌صورت کیلویی و تغییر شغل بسیاری از آن‌ها به عطرفروشی و لوازم‌التحریر فروشی، از تبعات این مشکلات بوده است.

رحمان حسین‌زاده، مدیر کتابفروشی «فضولی کتاب ائوی» ارومیه، به خبرنگار ایبنا، گفت: حقیقت این است که نه درآمد ناشی از کتابفروشی و نه ارزش ریالی کتاب‌های داخل یک فروشگاه، سرمایه‌ای برای کتابفروش نیستند که در روز مبادا بتواند به آن‌ها تکیه کند.

وی افزود: کتابفروشی‌ها در قدیم شان و منزلت خاص خودشان را داشتند. مردم با دید یک کسب خاص به آن نگاه می‌کردند و اعتبار شخصیتی خاصی هم برایش قائل بودند ولی امروزه طرز فکر مردم به این صورت است که کتاب باید مُفت باشد؛ شخصی هزینه چند صد هزار تومانی و میلیونی بابت خرید لباس می‌کند، ولی سر قیمت کتاب مشاجره می‌کند و تقاضای تخفیف دارد.

حسین‌زاده ادامه داد: یکسری از کتاب‌هایم که 8 سال قبل با فروختن پرایدم خریده‌ام، در حال خاک خوردن هستند و به دلیل عدم فروش مجبورم به صورت کیلویی آنها را بفروشم.

مدیر کتابفروشی «فضولی کتاب ائوی» ارومیه بیان کرد: ویروس کرونا علاوه بر جسم و جان انسان‌ها، حیات اجتماعی و فرهنگی آنها را نیز به مخاطره انداخته است. در این میان، عرصه‌های فرهنگی، به ویژه بازار نشر و کتاب، نیز از آسیب‌های این وضعیت مصون نماند و نفس‌شان به شماره افتاد.
 

این فعال کتابفروشی افزود: با تعطیلی کتابفروشی‌ها هزینه‌های آن‌ها چگونه تامین شود؟ کسی به این موضوع توجهی نمی‌کند. مردم با دید یک کسب خاص به آن نگاه می‌کردند و اعتبار شخصیتی خاصی هم برایش قائل بودند.
 
وی بیان کرد: کار کتابفروشی‌ها فراز و فرود فراوانی داشته و در بحبوبه انقلاب، استقبال از این شغل زیاد بوده است و با گذر زمان و گران شدن کاغذ، بازار سرد شد و به سمت پایین سقوط کرد. در مدت بیست سالی که من به این شغل مشغول هستم، 10 سال اخیر بدترین سال‌ها بوده است.
 
حسین‌زاده با بیان اینکه سخت شدن وضعیت اقتصادی و گرانی‌ها، باعث شده قدرت خرید کتاب روز به روز کاسته شود و علاوه بر این، کتاب نیز باید با این گرانی همگام باشد، ادامه داد: قیمت بیشتر اجناس دو، سه برابر شده، اما ما اگر بخواهیم دو تومان برای یک کتاب 10 هزار تومانی اضافه کنیم، آن هم چاپ گذشته، داد مشتری بلند می‌شود. کتابفروشی اگر چه یک کار فرهنگی است، اما یک روی این کار معامله است؛ معامله با سرمایه و سود همراه هست. برای ماندن در این کار باید با بازار همگام شویم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها