سه‌شنبه ۳۱ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۸
با کتابفروشیِ ناشران، کتابفروش‌ها به حاشیه می‌روند

منصور رئیسی مدیر کتابفروشی مجموعه «کتاب شرق» در اهواز، یکی از مشکلات بارز در ایام کرونا را که گریبانگر کتابفروشان شد، تخفیف‌های بی‌حد‌وحصر ناشران می‌داند و معتقد است: بر اساس اصول حرفه‌ا‌ی، ناشر باید تولید کتاب و کتابفروشان توزیع آن را بر عهده داشته باشند؛ اما متاسفانه تا 90 درصد این چرخه رعایت نمی‌شود.

منصور رئیسی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خوزستان، با اشاره به تعطیلی مداوم کتابفروشی‌های اهواز به علت محدودیت‌های مربوط به شهرهای قرمز کرونایی، بیان کرد: با توجه به شرایط بحرانی خوزستان و اهواز و دستورالعمل ستاد کرونا برای اصناف، کتابفروشان نیز شامل تعطیلی‌های مکرر شدند.

وی با بیان اینکه در کشورهای توسعه یافته کتابفروشان در دسته مشاغل ضروری قرار می‌گیرند چون کتاب را کالایی ارزشمند برای گذراندن این ایام تلقی می‌کنند، از مدیریت ستاد کرونا در استان به دلیل قرار ندادن کتابفروشی‌ها در دسته مشاغل ضروری، گلایه کرد و گفت: به رغم پیگیری‌های اتحادیه کتابفروشان و اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان، نتیجه‌ای برای گنجاندن کتابفروشی‌ها در دسته مشاغل «گروه یک» حاصل نشد.

رئیسی در ادامه اعمال تخفیف‌های نامتعارف و مستمر از سوی برخی سایت‌ها و ناشران را روی کتاب‌ها یکی از عوامل اصلی ضربه بر صنف کتابفروشی‌ها دانست و تصریح کرد: با وجود بحران‌های اقتصادی پیش رو و پایین آمدن قدرت خرید مردم، مخاطبان کتابخوان هم نیز مانند گذشته توان خرید کتاب را ندارند و سبد خریدِ کتاب‌شان کوچک‌تر شده است. در کنار این مشکلات رعایت نکردن اصول حرفه‌ای چرخه نشر تا 90 درصد توسط ناشران، ضرر و زیان‌های زیادی را برای کتابفروشان به وجود آورده است.

وی روی آوردن مردم به خریدهای اینترنتی را یکی از نقاط مثبت در ایام کرونا برشمرد و افزود: در ایام کرونا اقبال مردم به سوی خرید اینترنتی بیشتر شده است و مجموعه کتاب شرق در این مدت توانست با ارائه راهکارهای مختلف فروش غیرحضوری مانند ارسال کتاب با پیک در اهواز و با پست به سراسر کشور، تماس تلفنی، فروش آنلاین از طریق سایت کتاب شرق و دریافت سفارش از طریق فضای مجازی تا اندازه‌ای خسارت وارده را جبران کند.

مدیر کتابفروشی مجموعه کتاب شرق اهواز اضافه کرد: تخفیف‌هایی که ازسوی کتابفروشی‌ها برای علاقه‌مندان کتاب اعمال می‌شود، قابل مقایسه با ناشران نیست زیرا در پاره‌ای اوقات همان تخفیف کتاب که در اختیار خریدار قرار می‌گیرد، به کتابفروشی نیز داده می‌شود. هرچند این نواقص با برگزاری طرح‌های فصلی تا حدودی جبران می‌شود اما این طرح‌ها به عنوان مُسکّن عمل می‌کنند و راه حل مناسب، رعایت اصول حرفه‌ای در چرخه تولید و توزیع کتاب است.

رئیسی اضافه کرد: با توجه به همه روش‌های خرید غیرحضوری، برخی از مخاطبان ما همچنان علاقه‌مند به حضور در فروشگاه و دیدن و تورق کتاب و مقایسه آن در فضای کتابفروشی هستند و درکل خرید حضوری را به غیرحضوری ترجیح می‌دهند.

وی در پایان یادآور شد: با توجه به اینکه معمولا تجمعی در کتابفروشی‌ها شکل نمی‌گیرد، درخواست همه کتابفروشان با رعایت پروتکل‌های بهداشتی از مسئولان، قرار دادن این صنف در دسته مشاغل ضروری است تا در این ایام مردم بتوانند با میل و رغبت بیشتری به سمت کتاب روی بیاورند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها