سه‌شنبه ۳۱ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۰
روایت‌هایی از سینمای آزاد اصفهان در «سینما هشت»

کتاب «سینما هشت» روایت‌هایی از سینمای آزاد اصفهان به‌کوشش حامد قصری، نویسنده و عکاس که به‌تازگی منتشر شده است، در یادبود زاون قوکاسیان رونمایی می‌شود.

حامد قصری در رابطه با ایده نوشتن این کتاب به خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در اصفهان، گفت: نگارش تاریخ بسیار مهم است اما در مقطعی که عده‌ای از یک جریان معاصر زنده‌اند، نوشتن از آن، برجسته‌تر می‌شود. از 15 سال پیش تصمیم گرفتم جریان‌های فرهنگی معاصر اصفهان از صد سال پیش تا امروز را مکتوب کنم. یکی از این جریان‌ها سینمای آزاد بود که از سال‌های 1347، 1348 با حضور افرادی مانند فریدون رهنما، بصیر نصیری، نصیر نصیری و... شکل گرفت و در اصفهان زیر نظر سینمای ملی آغاز شد.
 
این عکاس معاصر ادامه داد: تفاوت سینمای آزاد در آن مقطع زمانی این بود که نیاز به ممیزی و مجوز نداشت و فیلمسازان به صورت آزادانه با امکانات سینمای آماتور و هشت میلیمتری فیلم می‌ساختند. در واقع آن زمان فیلمسازی به شکل آزاد به نحوی کاملا دوستانه و به‌صورت همکاری پیش می‌رفت.
 
وی درباره فعالیت سینمای آزاد اصفهان گفت: سینمای آزاد اصفهان از خیابان چهارباغ بالا کوچه هدایت آغاز شد و هنرمندانی مانند زنده‌یاد زاون قوکاسیان، رضا مهیمن، محمدعلی میاندار، اکبر خواجویی، داوود زندیان، مرتضی مسایلی، اکبر خامین، مینا سیامکی (نخستین بانوی فیلمساز سینمای اصفهان که در آن زمان طراح دکور فیلم نیز بود) شکل گرفت و طی این کتاب با این هنرمندان مصاحبه‌هایی جذاب داشته‌ایم.
 
این عکاس و نویسنده در ادامه افزود: سینمای آزاد اصفهان ابتدا در مرکز فرهنگی اصفهان قرار داشت. محمد حقیقت، نخستین سرپرست و سپس زاون قوکاسیان سرپرست سینامی آزاد اصفهان شد. همه هنرمندان سینمای آزاد از اکبر خواجویی تا محمدعلی میاندار، زاون قوکاسیان و ...، بعدها در عرصه‌های بازی و کارگردانی و پژوهش موفق شدند. داود زندیان کوچکترین عضو این سینما امروز نقاشی معروف در نروژ است.
 
یادآوری می‌شود، حامد قصری، دانش‌آموخته دانشکده مهندسی برق و متولد سال 1358 است و ساخت مستند «تاریخ اجتماعی عکاسی در اصفهان»، مستند «آقای نویسنده زنده است» (روایتی از زندگی و آثار بهرام صادقی) و برگزاری چندین نمایشگاه عکاسی و عضویت در انجمن هنری عکاسان جهان و ایران را در کارنامه هنری خود دارد.

کتاب «سینما هشت» در 288 صفحه با طراحی جلد پژمان نظرزاده و حمایت شهرداری اصفهان و هنرمندانی مانند مصطفی حیدری منتشر شده است و 7 اردیبهشت‌ماه نیز به بهانه تولد زاون قوکسیان رونمایی می‌شود.

زنده‌یاد زاون قوکاسیان فیلم‌ساز، منتقد و مدرس سینما ۷ اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۲۹ در اصفهان متولد شد. او فعالیت خود را از سال ۱۳۵۰ با فیلمسازی آماتوری و فیلم‌های ۸ میلیمتری در سینمای آزاد آغاز کرد و مدتی نیز سرپرست سینمای آزاد اصفهان بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها