سه‌شنبه ۲۴ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۵
ناشران آمادگی نمایشگاه مجازی دوم را ندارند

به‌گفته صالح رامسری؛ نمایشگاه کتاب جای عرضه تازه‌های نشر است و در شرایطی که ناشران درگیر افزایش قیمت کاغذ و تعطیلی چاپخانه‌ها و قرنطینه شهرها بوده‌اند، دستشان از عناوین تازه خالی است.

یه گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، نخستین دوره نمایشگاه مجازی کتاب تهران بهمن ۹۹ برگزار شد و مخاطبان زیادی را جذب کرد. با وجود برخی نگرانی‌ها و نقدها، این نمایشگاه توانست به بهبود وضعیت مالی ناشران در همه‌گیری بیماری کووید ۱۹ کمک کند. به‌نظر نمی‌رسد در ۱۴۰۰ برای برگزاری نمایشگاه کتاب فیزیکی مهیا شود، در نتیجه دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران در سال جاری، محور رویدادهای نمایشگاهی کتاب در کشور خواهد بود اما زمان برگزاری این رویداد، موضوع بحث است.
 
صالح رامسری، مدیر انتشارات معین با اشاره به افزایش مکرر قیمت کاغذ از آماده نبودن ناشران برای شرکت در دومین نمایشگاه مجازی کتاب در زمان نزدیک خبرداد.
 
آیا ناشران می‌توانند در زمان نزدیک خود را برای دومین نمایشگاه مجازی کتاب آماده کنند؟
به اعتقاد من برگزاری دومین نمایشگاه مجازی کتاب در این فاصله کار درستی نیست. اگر می‌خواهند در فاصله‌ای کوتاه، این نمایشگاه را برگزار کنند، بیشتر به این دلیل است که پیش از این نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در اردیبهشت برگزار می‌شد.‌ احتمالا مسئولان می‌خواهند زمان برگزاری نمایشگاه مجازی را به زمان برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب نزدیک کنند، هرچند در اصل  این فاصله آن‌قدرها هم نزدیک نیست. این روند بعد از ماه رمضان با اتمام اردیبهشت آغاز می‌شود و در بهترین حالت می‌توانند نمایشگاه مجازی دوم را بعد از نمایشگاه قرآن برگزار کنند.
 
شرایط کنونی فعالان نشر چگونه است؟ آیا برگزاری دومین نمایشگاه مجازی در نیمه نخست سال می‌تواند به نقدینگی آن‌ها کمک کند؟
مساله اصلی این است که ناشران برای حضور در نمایشگاه کتاب، باید تولیدهای جدیدی داشته باشند و آن‌ها را در معرض نمایش و فروش بگذارند؛ یعنی نباید کتاب‌های بادکرده انباری را در اختیار مردم قراربدهد. بعد از نخستین نمایشگاه مجازی کتاب، تعطیلات نوروز شروع شد و بعد از آن دولت 10 روز قرنطینه اعلام کرده‌است. در این شرایط که خیلی از چاپخانه‌ها و مقوافروشی‌ها تعطیل‌‌اند، ناشران هنوز کاغذ دریافت نکردند و کار جدیدی ندارند که ارائه بکنند، چگونه می‌توان برای دومین نمایشگاه مجازی آماده شد؟

از این گذشته؛ هنوز بخشی از هزینه‌هایی که برای نمایشگاه مجازی از مسئولان طلب داریم، پرداخت نشده‌است. چگونه مسئولان می‌خواهند خود را درگیر نمایشگاه دوم بکنند؟

 
بعد از نخستین نمایشگاه مجازی نتوانستید کتاب جدیدی منتشر کنید؟
بعد از نمایشگا مجازی، نخستین کتابم را درباره خانم مریم میرزاخانی چاپ کردم و کم‌کم تجدید چاپ‌ها انجام می‌شود. فرصت کار جدید دیگری را نداشتم. البته کتاب‌های آماده دارم و مجوز کتاب‌ها را گرفته‌ام، اما وقتی می‌خواهم مقوا بخرم، مقوا فروش می‌گوید که تعطیل است. حتی نمی‌توانم برای خرید مواد لازم برای تهیه کتاب به پاساژها بروم. ناشران برای شرکت در نمایشگاه کتاب حداقل باید بتوانند 10 تا 15 عنوان جدید تهیه کنند. کدام ناشر توانسته‌است در این شرایطِ تعطیلی پشت تعطیلی کار جدید ارائه بدهد؟
 
آیا برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب و  طرح‌های فصلی روی تعداد مخاطب تاثیر می‌گذارد؟
نمایشگاه مجازی دوم اگر در فاصله کم برگزار شود، بعید می‌دانم به‌اندازه نمایشگاه قبلی مخاطب داشته‌باشد.
 
به نظر شما چه زمانی برای برگزاری نمایشگاه مجازی دوم مناسب است؟
فصل‌ها با ما سخن می‌گویند. همیشه اسفند را به عنوان فصلی می‌پنداریم که پر جنب‌وجوش و برای کاشتن گل و درخت زمان مناسبی است. همانطور که رمضان از نظر مذهبی، بهار قرآن است. البته همه‌گیری کووید ۱۹ شرایط را تغییر داده و باعث شده که مدارس به‌صورت آنلاین کار خود را دنبال کنند، اما همواره مهرماه فصل گشایش مدارس و خرید کتاب، قلم و کاغذ است. همیشه اعتقاد داشتم بهتر است نمایشگاه بین‌المللی کتاب را همراه با بازگشایی مدارس و از 15 مهر برگزار کنند. به اعتقاد من مهرماه بهترین زمان برای برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تهران است.
 
ناشران برای شرکت در نمایشگاه مجاری کتاب با چه مشکلاتی مواجه هستند؟
همه همکاران مشکل کاغذ دارند و حتی نمی‌توانند کتاب‌های قدیمی را تجدید چاپ جدید کنند. الان قیمت کاغذ بالک بندی 700 هزار تومان است، البته هفته گذشته 750 هزار تومان بود. روزهای گذشته مقوا را با قیمت بندی 539 هزار تومان -یک بند یعنی 100 ورق- خردیم. قیمت قبلی مقوا بندی حدود 300 هزار تومان بود. به این دلیل توانستم با این قیمت مقوا تهیه کنم که فروشنده مرا می‌شناخت و سال‌ها است که با او همکاری می‌کنیم.

قیمت گلاسه، هزینه چاپ  و صحافی، 35 تا 40 درصد افزایش یافته‌است. اگر شرکت تعاونی آشنا به ناشران کاغذ با قیمت دولتی نمی‌داد، نمی‌توانستم همین کتاب‌ها را تجدیدچاپ کنم. کتاب «زمین سوخته» نوشته احمد محمود را در اسفند چاپ کردم و 1000 نسخه آن فروش رفت، برای تجدید چاپ آن اقدام کردم. همچنین «شما که غریبه نیستید» هوشنگ مرادی کرمانی باید تجدید چاپ بشود. دیگر نمی‌توانم قیمت پیش از عید را برای این کتاب‌ها بگذارم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط