شنبه ۲۱ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۱
هنوز برای برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب زود است/ واردات کتاب‌های خارجی 2 ماه زمان می‌برد

به گفته مهدی عمرانلو؛ انتخاب اواخر اردیبهشت یا اوایل خردادماه برای بزگراری دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران، زمان مناسبی نیست زیرا کوتاهی زمان مانع از ثبت سفارش و واردات کتاب‌های خارجی می‌شود.

مهدی عمرانلو مدیر انتشارات آوند دانش در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با اشاره به زمان مناسب برگزاری دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران گفت: برگزاری نمایشگاه دوم بعد از ماه مبارک رمضان (اواخر اردیبهشت یا اوایل خردادماه) کمی زود است زیرا در فرصت کوتاه پیش‌ رو، سفارش دادن و رسیدن بار کتاب‌های خارجی میسر نیست.

مدیر انتشارات آوند دانش اضافه کرد: حدود دو ماه زمان لازم است تا ثبت سفارش‌ها انجام و بار ارسال شود چون به دلیل بیماری کرونا تعداد کامیون‌هایی که در حوزه ترانزیت بار فعالیت دارند، محدود شده و ممکن است مشکلات متعددی  در این زمینه ایجاد شود.
 
وی در ادامه با اشاره به راهکارهایی برای سهولت ورود کتاب‌های خارجی نیز افزود: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید امکانات ترخیص و کارهای مربوط به گمرک را در رایزنی با این مجموعه به موقع انجام دهد زیرا برخی از قوانین و مقررات درباره ثبت سفارش‌ها تغییر کرده است.
 
عمرانلو ادامه داد: در این زمینه هماهنگی‌هایی شده است که وقتی باری به اسم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به گمرک بیاید ترخیص می‌شود و مشکلات اداری سایر کالاها را ندارد اما همین کار هم نیازمند هماهنگی‌هایی است که باید زودتر محقق شود.
 
وی با بیان اینکه بار کتاب‌ها برای دومین نمایشگاه مجازی کتاب باید به موقع برسد و ترخیص شود تا کتاب‌ها به نمایشگاه برسند، گفت: همچنین باید زمان برای ارسال بار وجود داشته باشد و خیلی زودتر زمان نمایشگاه را بدانیم تا بر اساس آن زمان‌بندی کرده و کتاب‌های جدید و مورد نیاز جامعه دانشگاهی و آکادمیک کشور را تامین کنیم.
 
عمرانلو درباره یکی دیگر از چالش‌های جدی ناشران کتاب خارجی در دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران نیز توضیح داد: مساله دیگر بودجه دانشگاه‌ها است، ما نمی‌دانیم آیا دانشگاه‌ها در وضعیتی هستند که بتوانند کتاب خریداری کنند یا نه و بهره‌مندی آن‌ها از بودجه خرید کتاب نکته مهمی است که امیدوارم لحاظ شود.
 
وی همچنین بر لزوم بازنگری سامانه فروش کتاب نمایشگاه مجازی کتاب تاکید کرد و گفت: این موضوع باید در آینده به صورت جدی دنبال شود زیرا فروش مجازی و نمایشگاه مجازی جای خود را در میان مردم و ناشران باز کرده است و بنظر می‌رسد حتی با وجود برگزاری نمایشگاه فیزیکی هم به کار خود ادامه خواهد داد به همین دلیل بهره‌مندی از یک سایت مناسب ضروری است.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها