سه‌شنبه ۱۷ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۵
«گاهان»؛ عاشقانه‌ای بر هفت مکاشفه‌ یوحنایی

دومین مجموعه شعر سپید «رامین گذرانی اقتصاد»، شاعر اردبیلی، با نام «گاهان؛ عاشقانه‌ای بر هفت مکاشفه‌ی یوحنایی» به‌تازگی وارد بازار کتاب شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در اردبیل، «رامین گذرانی اقتصاد»، شاعر، نویسنده و روزنامه‌نگار اردبیلی، متولد فروردین ۱۳۵۶ و اهل کهن‌شهر اردبیل است که از سال‌ها پیش در حوزه شعر به طور مستمر فعالیت دارد.

انتشار مجموعه شعر سپید «تا طلوع صبح»، نخستین حضور جدی وی در حوزه شعر سپید در ایران بوده و اکنون با مجموعه «گاهان؛ عاشقانه‌ای بر هفت مکاشفه‌ی یوحنایی» دومین حضور خود را در این عرصه تجربه می‌کند.

اقتصاد درباره عنوان کتاب به خبرنگار ایبنا گفت: «گاهان» فصل آخر کتاب مقدس اوستا است که شعرها و نیایش‌های مذهبی مردمان فلات ایران را به‌عنوان قدیمی‌ترین شعرهای جهان شامل می‌شود و به فرمایش زرتشت، «گاهان» نیایش‌ها و شعرهای قوم ایرانی است که او سینه به سینه از گذشتگان برای ما نقل می‌کند.

وی افزود: مکاشفات یوحنایی نیز فصل آخر انجیل یوحنا از مریدان عیسی مسیح است که در جزیره پاتموس یونان زندگی می‌کرد و تحت تأثیر یک خواب، تصمیم به نگارش این فصل می‌گیرد.

شاعر اردبیلی اظهار کرد: کتاب دارای لایه‌های متعددی از مفاهیم است که در یک سیر زمانی مشخص، افکار، زندگی و باورهای شکل‌گرفته در طول سالیان را در نویسنده مورد مکاشفه و بررسی قرار می‌دهد.

وی ادامه داد: گاهان در سه فصل تنظیم شده است: فصل اول، «کودکی های فراموش» مجموعه شعر داستان‌های من و داستانِ سه کودک خیابانی است: نویسنده، ممد و لیلا؛ سه دوستی که در خلال سال‌های 60، روزگارشان معمولاً با دستفروشی در خیابان می‌گذرد.

اقتصاد اضافه کرد: این فصل، روایت زندگی این شخصیت‌ها، خانواده‌شان، مشکلات‌شان، رنج‌هاشان، شادی‌ها و عاشق شدن‌هاشان است که در بستر جنگ و موشک‌باران شهرشان می‌گذرد و پرداخت این فصل بسیار ظریف و با شاعرانگی در بین روایت‌های داستانی صورت گرفته است.

وی تصریح کرد: عنوان فصل دوم کتاب «عاشقانه‌ها، ترانه‌ها» و ادامه روایت فصل اول است اما با عشقی که در پس سال‌های نسبتاً طولانی گم شده و شاعر در سنین بزرگسالی روایتی متفاوت از آن را ارائه می‌دهد؛ عشقی که حاصل نگاه یک کودک خیابانی و تجربه سال‌های جوانی و تغییر مسیر زندگی اوست.

شاعر اردبیلی افزود: فصل سوم نیز روایت متفاوتی از عشق و انسان را به دست می‌دهد: گذر از عشق زمینی و پیوستن به آسمان، که نگاه عرفانی به مقوله عشق و اصولاً زندگی شاعر در دهه چهل زندگی‌اش دارد و به نوعی فصل پختگی و دانایی اوست.


وی ادامه داد: این مجموعه، مزین به آثار گرافیکی، خط-نقاشی و عکس‌های هنرمندان مشهوری چون استاد علی گرامی‌فر، بهزاد جماعتی و فاطمه نعمتی است که این حقیر را مورد لطف قرار داده و متناسب با اشعار، آثار ارزشمندی را خلق کرده‌اند.

اقتصاد گفت: ویراستاری اثر را ندا بصاری به عهده داشته و نشر یایلیق اردبیل آن را در قطع رقعی و ۱۳۱ صفحه با قیمت 60 هزار تومان وارد بازار نشر کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها