سه‌شنبه ۱۷ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۹
تهدید اتمام کاغذ دولتی و کمبود نقدینگی صنعت نشر در سال جدید

رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران معتقد است؛ در سال پيش‌رو كمبود نقدينگي و خطر اتمام كاغذ فرهنگي، خطر کوچ کردن سرمایه‌ها از حوزه‌های فرهنگی به سایر حوزه‌های اقتصادی را قوت می‌بخشد.

هومان حسن‌پور، رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با بیان اینکه کتاب‌فروشان دوران ركود سختي را تجربه می‌كنند، گفت: روزهای پایانی سال گذشته و ایام نوروز هم از این قاعده مسثني نبود و اگرچه به تازگی عیدی دادن كتاب به عنوان یک فرهنگ در میان مردم جامعه در حال نهادینه شدن است اما مشکلات اقتصادي و محدویت‌های كرونا مانع از خریدهای نوروزی مردم شد.
 
وی افزود:‌ سال ١٣٩٩ دومين سالی بود كه شاهد ركود در بازار كتاب بوديم. این رکود در آخرين حلقه ضنعت نشر یعنی كتاب‌فروشی‌ها بروز عيني داشت كه علاوه بر ضربات ناشی از كرونا و مسائل اقتصادی ديگر، سایر اضلاع نشر كشور ازجمله ناشران، موزعان را نیز درگیر مسائل دیگری کرد.
 
حسن‌پور با اشاره به برخی از این مشکلات توضیح داد: ما در بازار نشر گرفتار اختلال حاصل از عرضه كتاب در فضاها و مسيرهای غيرقانونی و تخفيف‌های غيرقانونی یعنی تخفيف‌های خارج از چارچوب قوانين نظام صنفي در فضای مجازی و غيرمجازی هم بوديم.
 
وی یادآور شد: این موضوع درحالی رخ می‌دهد که به‌جز برخی مقاطع، خيلي از این كتاب‌ها را می‌شود با كيفيت بسيار بالاتر -از نظر فنی و متنی و محتوايی- بدون تخفيف ولي با قيمت پايين‌تر از طريق كتاب‌فروشی‌ها به شكل حضوری يا مجازي خريداری کرد.
 
حسن‌پور با اشاره به پیش‌بینی‌های خود از بازار صنعت نشر در سال ۱۴۰۰ عنوان کرد: در حال‌حاضر كمبود نقدينگي در بازار كتاب و خطر اتمام كاغذ فرهنگي(دولتی) که زمزمه‌های آن شنیده می‌شود، به شدت بازار کتاب و سه ضلع موثر آن یعنی نشر، توزیع و كتاب‌فروشی را در ماه‌های آينده تهديد مي‌كند.
 
به گفته وی، اگر اين موضوعات حل نشود، تجربه صدماتی كه كتاب‌های نفيس و هنری و كارت‌پستال‌فروشی‌ها  و كتاب‌های رنگي كودكان و نوجوانان به دليل عدم دريافت سهميه كاغذ گلاسه دولتي خوردند، به تمام پيكره نشر و كتاب‌فروشی‌های كشور سرايت مي‌كند و این خسارات غيرقابل جبران خواهد بود.
 
حسن‌پور در ادامه با بیان اینکه سال گذشته فروش كتاب‌های درسي را از كتاب‌فروشان گرفتند و امسال زمزمه دريافت ماليات از ناشران كتاب‌های آموزشي فرهنگي شنيده مي‌شود، گفت: همه این موضوعات مي‌تواند موجب افزايش بهاي تمام شده و كوچ سرمايه از حوزه فرهنگي به حوزه‌هاي اقتصادي غيرفرهنگي شود. این وضعیت، علاوه بر فشار‌هایی که به انتشاراتی‌هايي فعال وارد می‌کند، تاثير مستقيمی نیز برای مخاطبان با دامنه گسترده و جایگاه کتاب در سبد خانوار و به تبع آن بر ميزان فروش كتاب‌فروشی‌ها خواهد داشت.
 
وی تاکید کرد: اميدواريم با عملی شدن وعده‌های پرداخت وام، نقدينگی مورد نیاز فعالان حوزه نشر تامين شود؛ زیرا نباید فراموش شود قيمت كتاب مانند كالاهاي ديگر نيست كه هرچه بالاتر برود مردم آن را خریداری کنند.

رئیس اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان تهران ادامه داد: این موضوع باعث شده ناشران نتوانند متناسب با افزايش سایر نهاده‌های توليد، قيمت كتاب را بالا ببرند و اين يعني رسيدن به بحران نقدينگي و به همین دلیل امیدوارم کاغذ فرهنگي تامين شود و زمزمه‌هاي اخذ ماليات از ناشران آموزشي فرهنگي به واقعيت تبديل نشود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها