یکشنبه ۱۵ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۰
قصه‌های خواب به کودکان آرامش می‌دهند

مصطفی رحماندوست می‌گوید: «درخت‌های تشنه» در ژانر قصه‌های خواب منتشر شده و میزان تنش و فعالیت در آن کم است تا بچه‌ها بتوانند بعد از خواندن یا گوش دادن به داستان‌ها آرامش بگیرند و به خواب بروند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، «درخت‌های تشنه» عنوان تازه‌ترین کتاب مصطفی رحماندوست است که در روزهای پایانی سال 99 از سوی انتشارات نیستان در 64 صفحه منتشر و به همراه نسخه صوتی کتاب با صدای نویسنده روانه بازار کتاب شده است.
 
این کتاب شامل سه داستان لطیف و خیال‌انگیز است که سعی دارند سرشت کودکان را با فعالیت‌هایی نیک و پاک بیامیزند و رسوم زیست سالم را به آنها یادآوری کنند.
 
این شاعر و نویسنده حوزه کودک و نوجوان، که سابقه زیادی در سرایش قصه‌هایی با تم لالایی دارد در این کتاب، کودکان را در مواجهه با یک پدیده اخلاقی ذهنی قرار می‌دهد و آنها را به مرور برای نشاندن این مفاهیم در ذهنشان هدایت می‌کند.
 
 

رحماندوست درباره این کتاب به ایبنا می‌گوید: «درخت‌های تشنه» مجموعه سه داستان دنباله‌دار و به هم پیوسته با محوریت دختر کوچکی به نام آذر است که با نقاشی‌های زیبای نازنین عباسی منتشر شده. آذر با ماه دوست است و هر شب پیش از خواب برای ماه از بهترین کارهای روزانه‌اش سخن می‌گوید و ماه نیز او را به یکی از آرزوهایش می‌رساند. اما شب سوم ماه در آسمان نیست و طی ماجرایی در نهایت آذر با مادرش سخن می‌گوید.
 
شاعر «صد دانه یاقوت» در ادامه به توجه آذر به طبیعت اشاره می‌کند و می‌افزاید: آذر در همه قصه‌ها رنج و ناراحتی ناشی از تشنه ماندن درختان و نبود آب برای سیراب شدنشان را به ملکه دریا بازگو می‌کند و از او طلب باران می‌کند. یا در قصه دیگری او پس از ایثارش برای رساندن غذا به پرندگان یک شب را میهمان آنها در آسمان و در کنار ابرها و ماه و ستاره‌ها می‌شود.
 
به گفته رحماندوست، هرکدام از این داستان‌ها با عنوان‌های «درخت‌های تشنه»، «ماه و پرنده‌ها» و «ماه نیست مامان هست» در پایان خود با یک لالایی کوتاه همراه می‌شوند.
 
وی درباره نسخه صوتی کتاب نیز توضیح می‌دهد: هر کتاب با یک سی دی همراه است که در آن من با صدای خودم قصه‌ها را به همراه لالایی‌ها برای بچه‌ها خوانده‌ام. البته اول قرار بود نسخه صوتی آن به صورت قصه-لالایی منتشر شود اما با افزایش قیمت‌ها، به دلیل بالا بودن هزینه آهنگ‌سازی و ... تصمیم گرفتیم لالایی‌ها به صورت ساده خوانده شود.
 
رحماندوست با اشاره به اینکه «درخت‌های تشنه» در ژانر قصه‌های خواب منتشر شده، می‌گوید: در ادبیات کودک ژانری به نام «قصه‌های خواب» داریم یعنی قصه‌هایی که در آن‌ها میزان تنش و فعالیت خیلی کم است و تم آرامی دارد تا بچه‌ها بعد از خواندن یا گوش دادن به داستان با برقراری ارتباط با تخیل و رمانتیک موجود در داستان بتوانند آرامش بگیرند و به خواب بروند. به همین دلیل پایان هرکدام از قصه‌های این مجموعه با یک لالایی پایان یافته است.
 
مصطفی رحماندوست معروف به شاعر «صد دانه یاقوت» تیرماه ۱۳۲۹ در همدان متولد شد. این شاعر، نویسنده و مترجم کتاب‌های کودکان و نوجوانان، پس از اخذ مدرک کارشناسی زبان و ادبیات فارسی از دانشگاه تهران، به عنوان کارشناس کتاب‌های خطی در کتابخانه مجلس مشغول به کار شد و سپس به عنوان مدیر مرکز نشریات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، مدیر مسئول نشریات رشد، سردبیر رشد دانش‌آموز، سردبیر و پدیدآورنده سروش کودکان و نوجوانان، سردبیر مجله شهرزاد قصه‌گو به فعالیت خود ادامه داد. او همچنین به مدت سه سال مدیر کل دفتر مجامع و فعالیت‌های فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران بوده ‌است.
 
رحماندوست، علاوه بر این، مدرس داستان‌نویسی و قصه‌گویی و ادبیات کودکان و نوجوانان در دانشگاه‌ها نیز بوده ‌است. از این شاعر و نویسنده‌ تا به حال آثار زیادی در حوزه‌های مختلف شعر، داستان و ترجمه برای کودکان و نوجوانان منتشر شده و شمارگان کتاب‌هایش به بیش از 5/5میلیون نسخه رسیده است.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها