پنجشنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۲
ثالث بعد «ایران مال» و «فرشته» درصدد افتتاح شعبه در بروجرد، اصفهان و مشهد است/ همکاری ثالث و چشمه

جعفریه از آغاز همکاری رسمی دو نشر چشمه و ثالث و تولید کتاب صوتی و آغاز رایزنی نشر ثالث با مدیران شهرداری و پاساژها در شهرستان‌های بروجرد، اصفهان و مشهد برای افتتاح شعبه‌های جدید خبرداد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، همه‌گیری بیماری کووید19 موجب تغییراتی در روند زندگی مردم شد. تفریحات خارج از خانه محدود شد و افراد تصمیم گرفتند زمان بیشتری در محیط امن خانه و به دور از هرگونه تجمع بگذرانند. در چنین وضعیتی کتاب‌خوانی به یکی از تفریحات بدون خطر و خاص زمان همه‌گیری تبدیل شد. این در حالی است که برخی کتاب‌فروشی‌ها که مرکز اصلی ارائه کتاب به مردم به‌شمار می‌روند در ماه‌های همه‌گیری بیماری کووید19 مجبور به تعطیلی شدند، اما برخی از ناشرکتاب‌فروشان در همین ماه‌ها اقدام به افتتاح کتاب‌فروشی و گسترش فعالیت خود می‌کنند.
 
سینا جعفریه، مدیر فروشگاه‌های ثالث از توجه بیشتر مردم به کتاب در دوران همه‌گیری بیماری کووید19 خبرداد و اعلام کرد که تعداد زیادی، تنهایی خود را با مطاله پُر می‌کنند، به همین دلیل کتاب‌فروشان می‌توانند فعالیت خود را گسترش بدهند.
 
در میان اخبار همه‌گیری بیماری کووید19 شاهد افتتاح و شروع به کار چند شعبه کتاب‌فروشی ثالث هستیم، یکی از جدیدترین آن‌ها شعبه کتاب‌فروشی خیابان فرشته است. چه برنامه‌هایی برای این شعبه دارید؟
این شعبه در باغی به اسم «ریشه» ساخته شده‌است. این شعبه شروع به کار کرده‌است اما به دلیل شرایط همه‌گیری بیماری کووید19 نمی‌خواهیم افتتاحیه را در سال 99 برگزار کنیم. بررسی می‌کنیم در کدام یک از ماه‌های فروردین یا اردیبهشت 1400 می‌توان با رعایت پروتکل‌های بهداشتی این شعبه را افتتاح کرد.

باغِ ریشه در فضایی چهارهزار متری است که در آن یک گالری، گل‌فروشی، کافه و فروشگاه ثالث فعالیت می‌کنند. طراحی این کتاب‌فروشی کاملا مدرن است و برای ساخت آن از کانتینر استفاده کردیم، دیوارهای بیرونی با جداره آیینه پوشیده شده‌است.
 
در دوران همه‌گیری بیماری کووید19 تعدادی از کتاب‌فروشان از سختی ادامه کار به دلیل شرایط اقتصادی، رکود بازار نشر و محدودیت عبور و مرور ناراضی بودند. ثالث چگونه شعبه‌های قبلی را نگه‌داشته و اقدام به افتتاح کتاب‌فروشی جدید می‌کند؟
با نظر دوستان مخالف هستم، چراکه فروشگاه‌های نشر ثالث در دوران همه‌گیری بیماری کووید19 رشد مثبت داشته‌است. مردم انزوا و تنهایی را با کتاب پُر می‌کنند و این اتفاق خوبی است. همچنین درنظر داریم با بهبود شرایط و کم شدن آمار مبتلایان در شهر، برنامه‌های امضای کتاب، رونمایی، نقد و بررسی کتاب را در شعبه‌ها از سر بگیریم.

از طرفی هم‌زمان با فعالیت در حوزه نشر کاغذی، در همکاری با نشر چشمه، برای رادیو «بیشه» کتاب صوتی تهیه می‌کنیم که این برنامه هم با استقبال خوبی همراه است.
 
آیا این دو نشر بزرگ، به تفاهم برای انجام اقدامات دیگری هم رسیده‌اند؟
در حال حاضر، تولید کتاب صوتی را در همکاری با نشر چشمه آغاز کردیم. نتیجه این فعالیت تولید چند کتاب صوتی مانند «دوست باهوش من» نوشته النا فرانته، ترجمه سودابه قیصری با صدای شبنم فرشادجو، کتاب «عبور از خط قرمز» نوشته علی دیزایی با صدای پرویز پرستویی، کتاب «زندگی در پیش رو» نوشته رومن گاری، ترجمه لیلی گلستان با صدای آزاده صمدی خوانده و چند کتاب دیگر است. این دو نشر پیش از این، همکاری بلند مدتی با هم داشتند، اما کار به صورت جدی در تولید کتاب صوتی شکل گرفته‌است و برنامه‌ها برای همکاری‌های آینده به زودی اعلام خواهدشد.
 
دیگر آسیبی که کتاب‌فروشان در همه‌گیری بیماری کووید19 با آن مواجه شدند، تعطیلی مجتمع‌های تجاری در زمان پیک همه‌گیری و به تبع تعطیلی کتاب‌فروشی‌هایی بود که در آن مجتمع‌ها فعالیت می‌کنند. این در حالی است که بزرگترین شعبه ثالث با متراژ هزار و 200 متر در ایران‌مال فعالیت می‌کند. دیدگاه شما درباره افتتاح کتاب‌فروشی در مجتمع تجاری چیست؟
خوشبختانه دوستانی که در مجتمع تجاری سرمایه‌گذاری کلان می‌کنند، به این نتیجه رسیدند که فضای فرهنگی و ورزشی لازمه ادامه فعالیت مجتمع تجاری است. آنچه برای مجتمع‌های تجاری برنامه‌ریزی می‌شود، الگوبرداری از پاساژهایی است که خارج از ایران ساخته شده‌است. در تمام مجتمع‌های خارج از ایران، کتاب‌فروشی و بخش‌های فرهنگی فعالیت می‌کنند.
 
ثالث چه برنامه‌ای برای افزایش شعبه‌های خود در تهران و دیگر شهرها دارد؟
سال آینده شعبه دیگری در مجتمع هدیش‌مال در میدان هروی افتتاح خواهدشد. فکر می‌کنم این شعبه در بهار افتتاح شود. تا به حال شعبه‌ای در دیگر استان‌ها نداشتیم، اما با مدیران شهرداری و پاساژها در شهرستان‌های بروجرد، اصفهان و مشهد رایزنی می‌کنیم. زیرا در این شهرستان‌ها استقبال و مخاطب حرفه‌ای زیاد است و این نیاز را می‌بینیم تا در شهرستان‌ها این اقدام را انجام دهیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط