دوشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۷
گذری بر تاریخ، فرهنگ و ادبیات عامه‌ی شهر باستانی «ایج»

کتاب «انارستان عشق» گذری بر تاریخ، فرهنگ و ادبیات عامه در «ایج» (یکی از شهرهای باستانی استان فارس) به‌قلم ناصر جمالی، نویسنده و پژوهشگری از این کهن‌دیار به‌زودی روانه بازار نشر می‌شود.

ناصر جمالی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در فارس، پیرامون این کتاب گفت: هرگاه از گردنه‌های زیبای اطراف «ایج» وارد زادگاهم می‌شوم، تاریخ كهن این دیار سرسبز و سرافراز در ذهنم مرور می‌شود. عجیب است شهرها به‌جا مانده و شهریاران همه رفته‌اند و ...! همیشه حسرتی با من بود كه چرا كتابی درخور و شایسته این سرزمین پرافتخار نگاشته نشده است؛ تا اینكه سال گذشته مصمم شدم که در این خصوص بنویسم.
 
وی افزود: اکنون‌ یک سال می‌گذرد و به یاری پروردگار و همكاری فرهیختگان، اندیشمندان، و بزرگان ایج موفق شدم، مطالب مفیدی از تاریخ این دیار كهن را جمع‌آوری و این پژوهش را در قالب یك كتاب به همشهریان عزیزم تقدیم کنم؛ ادعای كامل بودن این كتاب را ندارم، اما ادعا دارم به گفته لوئی پاستور هر آنچه در توان داشتم، انجام داده‌ام.
 
این پژوهشگر استان فارس تاکید کرد: مسیر این پژوهش برای من كلاس درس بزرگی بود، «حُب الوطن من الایمان» در ذهنم نقش بست، خاطرات دوران كودكی برایم مرور شد و آینده زیبای این دیار را در رؤیاهایم بارها و بارها تجسم کردم، تلاش و عشق را در هم آمیختم هر آنچه را خواستم یافتم و در هر لحظه شاكر خدا بوده و هستم؛ و به گفته حافظ: شكر خدا كه هرچه طلب كردم از خدای/ بر منتهای همت خود كامران شدم.


جمالی ادامه داد: خرسندم كه توانستم ره‌توشه پژوهش‌هایم را به مردم دیارم تقدیم کنم و خوشحالم كه كتابم را به نام شهیدان گلگون‌کفن این دیار مزین ساختم و شادمانم كه در دیاری زندگی می‌کنم كه خاستگاه دانشمندان، عارفان و بزرگان علم و هنر و فرهنگ بوده است و خدای را سپاس كه در شهری متولد شدم كه نخبگان علمی آن برای ایران افتخارآفرین بوده‌اند و جهان را از پیش زیباتر ساخته‌اند و سُرور واقعی من زمانی خواهد بود كه ببینم كه نگارش این كتاب در تحول این خطّه عزیز از کشورمان مؤثر و مفید واقع افتاده است.
 
کرامت یزدانی (اشک)، نویسنده و پژوهشگر در شیرازی که کار ویراستاری و نشر این کتاب را بر عهده داشته است، به خبرنگار ایبنا، گفت: شهر «ایج» از توابع شهرستان استهبان واقع در استان فارس است و دکتر ناصر جمالی که از فعالان فرهنگی و هنری استان فارس است، با قلمی بسیار عالی و نگاهی والا، حکایت این شهر تاریخی را با قدمتی چهارهزارساله نمایان می‌سازد.
 
به گفته مدیر انتشارات نویسندگان پارس، او در این کتاب توانسته است با تحلیل حدود و ثغور جغرافیایی، تاریخی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، معماری، مشاهیر و شخصیت‌هایی كه به‌نوعی در فرهنگ ماندگار این سرزمین نقش داشته‌اند، كاركردهای متنوع تاریخی را آشكار ‌سازد. در این مسیر مفاهیم و موضوعات بنیادین و اثرگذار را با موضوعات دیگر درهم‌آمیخته و حوادث را از گذشته تا به امروز شرح داده است. خصوصاً با هنرمندی توانسته است با مصاحبه شخصیت‌ها و پیوند آن با نقل‌قول‌هایی كه سینه‌به‌سینه در خصوص فرهنگ و ادبیات عامه تاکنون بجا مانده، اثری نامیرایی از خود باقی گذارد.
 
یادآوری می‌شود، کتاب «انارستان عشق» (ایج در گذر تاریخ)، نوشته دکتر ناصر جمالی با ویراستاری کرامت یزدانی (اشک) در هزار صفحه به‌زودی توسط انتشارات نویسندگان پارس منتشر می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها