سه‌شنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۷
دستورالعمل صادرات و واردات محصولات چاپی در مراحل پایانی

به گفته معاون دفتر چاپ و نشر؛ تدوین دستورالعمل اعطای مجوز صادرات و واردات محصولات چاپی توسط دفتر چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صورت با هدف تسهیل و تسریغ فرایند واردات و صادرات به زودی به پایان می‌رسد.

علی اکبر ابراهیمی، معاون دفتر چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با اشاره به اقدامات و برنامه‌هایی که تاکنون در این دفتر در حوزه چاپ پیگیری شده است، گفت: طی یک دهه اخیر اقدامات خوبی در راستای شفاف‌سازی خدمات در مسیر رسیدگی به درخواست‌های متقاضیان در حوزه صادرات و واردات کالاها و محصولات فرهنگی انجام شده است.
 
وی افزود: در حوزه تولید نیز شاهد هستیم برای نخستین‌بار دستورالعمل صدور مجوز و انتشار تقویم‌ها داشتیم، همچنین بحث تدوین دستورالعمل رسیدگی به تخلفات را نیز دنبال کردیم که شامل دستورالعمل‌های مربوط به کمیسیون فنی و موارد خاص بوده است.
 
ابراهیمی با اشاره به تدوین دستورالعمل نظارت بر تولید محصولات چاپی، توضیح داد: علاوه بر آن نیز اصلاحاتی که لازم بود به تناسب اقتضایات روز دنبال کنیم را انجام دادیم؛ مثل تاسیس و نظارت بر چاپخانه‌ها که اصلاح شد.
 
وی با بیان اینکه در بخش نظارت‌های معمول در حوزه صادرات و واردات شاهد آیین‌نامه صادرات و واردات محصولات فرهنگی و هنری در حال تدوین است، گفت: بر اساس این آیین‌نامه قرار است دفتر چاپ در دسترسی به سامانه‌های توسعه تجارت و گمرکات کشور تقویت شود و این دفتر به عنوان درگاه ثبت تمام صادرات و واردات محصولات فرهنگی باشد.
 
ابراهیمی یادآور شد: بر این اساس آیین‌نامه مربوطه تدوین شد، سپس به تناسب آیین‌نامه هریک از سازمان‌ها، دستگاه‌ها، معاونت‌ها و مراکز زیرمجموعه نیز مکلف به تدوین دستورالعملی به استناد آيین‌نامه شده‌اند و پیگیری دفترچاپ در این حوزه منجر به تدوین دستورالعمل صدور صادرات و واردات محصولات چاپی شده است.
 
وی با بیان اینکه تدوین این دستورالعمل انجام شده و در مراحل نهایی است، تاکید کرد: در این دستورالعمل سعی شده فرایند واردات و صادرات محصولات چاپی تسهیل و ساماندهی شود و براساس آن دیگر نیازی نیست برای دریافت مجوز واردات و صادرات محصولات چاپی درصف تایید قرار بگیرند؛ بلکه فرایند در یک سامانه از سوی دفتر چاپ ارزیابی می‌شوذ.
 
توجه به موضوعات آموزشی
ابراهیمی همچنین به اهمیت بحث آموزش در دفتر چاپ اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه در گذشته تمام موضوعات آموزشی در حوزه فنی بوده است طی دو سال اخیر برای تدوین دوره‌های آموزشی جدید اقدام کردیم؛ در این خصوص چندین دوره آموزشی با رویکرد محتوایی و فرهنگی تدوین و به تایید و تصویب سازمان‌های مربوطه مثل سازمان امور استخدامی رسیده و در دستور کار آموزشی کل وزارتخانه قرار گرفته است.
 
وی همچنین درباره اولویت‌های دفتر چاپ و نشر در سال ۱۴۰۰ نیز گفت: با توجه به بحث شفاف‌سازی و تسهیل در امور درباره برنامه‌های سال آینده موضوعات مختلفی را پیگیر هستیم مثل بازتعریف راهبردها و تشکیلات. البته در این زمینه نیاز است که بر اساس مطالبات و ضرورت‌های حوزه چاپ فعالیت‌های خود را دنبال کنیم.
 
ابراهیمی ادامه داد:‌ البته لازمه کار این است که بتوانیم با همکاری تشکل ‌های صنفی، اتحادیه‌ها و انجمن‌ها این کارها را پیگیری کنیم و امیدواریم به‌زودی به مرحله تصویب نهایی برسد.
 
وی توجه ویژه به بخش صادرات را نیز از جمله برنامه‌های سال آینده این دفتر اعلام کرد و افزود:‌ توجه ویژه به صادرات و رفع موانع پیش روی صادرکنندگان، موجب می‌شود روند کار تسریع و تسهیل شود و صادرات در این بخش که ظرفیت‌های خوبی دارد تقویت شود.
 
ابراهیمی با اشاره به ارتقای سطح دانش مدیریت به صورت فنی و تخصصی نیز اشاره داشت و عنوان کرد: این ارتقای دانش برای حوزه فعالان اداری همچنین فعالان صنفی و صنعتی در سراسر استان‌ها پیش‌بینی شده و قرار است دوره‌هایی به صورت کشوری، منطقه‌ای و استانی برگزار کنیم.
 
وی تاکید کرد: در این زمینه هدف ما این است که تشکل‌های صنفی به کمک ما بیایند و تفاهم‌نامه‌های مختلفی نیز با اتحادیه‌های تخصصی، انجمن‌ها و مراکز آموزشی امضا کردیم تا سال آینده بتوانیم در حوزه آموزش اقدامات خوبی انجام دهیم.
 
ابراهیمی در پایان صحبت‌های خود نیز گفت: تداوم توجه ویژه به حفظ و صیانت از زبان فارسی نیز همچنان در دستور کار دفتر چاپ قرار دارد و در این زمینه هم در حوزه نظارت‌های میدانی و هم در حوزه نظارت بر صدور مجوزهای واردت و صادرات و تولید کالا فعالیت خواهیم داشت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها