سه‌شنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۰
طرح‌های فصلی فروش کتاب ترویج فرهنگ کتابخوانی را به دنبال دارد

معاون فرهنگی و رسانه‌ای اداره‌‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی با بیان اینکه کتابخوانان، کتابفروشی‌ها و ناشران، اضلاح مثلث هدف‌گذاری طرح‌های فروش فصلی کتاب هستند، گفت: یقینا این طرح‌ها باعث ترویج فرهنگ کتابخوانی می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خراسان رضوی ، چند روزی است که چهارمین طرح فصلی فروش کتاب در سال 1399 آغاز شده است؛ طرحی که از سوی موسسه خانه کتاب و  ادبیات ایران و با حمایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در استان‌های مختلف کشور با هدف تشویق علاقمندان به خرید این محصول فرهنگی و همچنین حمایت از ناشران و کتابفروشان اجرایی می‌شود.

در طرح «زمستانه کتاب» هر فرد می‌تواند با اعلام کد ملی خود به کتابفروشی‌های مشارکت‌کننده مراجعه و تا سقف 200 هزار تومان کتاب خریداری و از تخفیف آن بهره ببرد.

طرح‌های فصلی فروش کتاب در چند سال گذشته چه از نظر کمی و کیفی و چه از نظر ضریب نفوذ بین مردم و میزان شناخت مخاطبان از این طرح‎ها رشد بسیار خوبی داشته است در همین راستا نیم‌نگاهی به اجرای این طرح در امسال در گفت‌وگو با معاون فرهنگی و رسانه‌ای اداره‌ کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی داشته‌ایم.
 
افشین تحفه‌گر در گفتگو با خبرنگار ایبنا با بیان اینکه طرح‌های فصلی فروش کتاب ترویج فرهنگ کتابخوانی را به دنبال دارد، اظهار کرد: در این طرح‌ها یارانه به‌صورت مستقیم در اختیار مخاطب قرار می‌گیرد و امسال در سه دوره بهاره، تابستانه و پاییزه طرح برگزار شد که با استقبال بسیار خوبی از سوی کتابفروشی‌ها و دوستداران کتاب مواجه بود به طوری که در هر دوره شاهد افزایش میزان فروش کتاب بودیم.
 
معاون فرهنگی و رسانه‌ای اداره‌ کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی ادامه داد: استان خراسان رضوی در سه دوره فروش فصلی امسال بیشترین میزان فروش کتاب را از نظر ریالی و همچنین نسخه کتاب بعد از تهران داشته است به طوری که میزان فروش طرح پاییزه کتاب بیش از 2 میلیارد و 500 میلیون تومان بود که با مشارکت 85 کتابفروشی اجرایی شد.
 
وی با اشاره به طرح فروش بهاره کتاب در استان خراسان رضوی عنوان کرد: سقف مجاز خرید برای هر خریدار در طرح بهارانه کتاب ۱۵۰ هزار تومان و با لحاظ ۲۰ درصد تخفیف از کتاب‌فروشی‌های عضو طرح بود که 70 کتابفروشی در اجرای آن همکاری داشتند و میزان فروش کتاب از نظر ریالی به یک میلیارد و 600 میلیون تومان رسید.
 
معاون فرهنگی و رسانه‌ای اداره‌‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در ارتباط با طرح فروش تابستانه کتاب نیز گفت: طرح تابستانه به مدت 12 روز با مشارکت 82 کتابفروشی در استان اجرایی شد که یارانه اختصاص یافته به استان در طی طرح با توجه به استقبال بی‌نظیر مردم در چند نوبت افزایش یافت و با فروش 55 هزار و 335 جلد کتاب، مبلغ یک میلیارد و 900 میلیون تومان کل فروش استان شد.
 
تحفه‌گر با بیان اینکه افزایش شگفت‌انگیز فروش کتاب در طرح‌های فصلی امسال به گونه‌ای بود که در طرح پاییزه شاهد افزایش 233 درصدی نسبت به طرح تابستانه بودیم، عنوان کرد: با توجه به علاقه دوستداران کتاب و پیگیری‌های آنها سقف خرید در طرح پاییزه امسال افزایش 25 درصدی داشت و از 150 هزار تومان به 200 هزار تومان رسیده بود.
 
وی در ارتباط با طرح فروش زمستانه کتاب نیز اظهار کرد: این طرح از 9 تا 16 اسفند ماه با مشارکت 111 کتابفروشی در استان خراسان رضوی اجرایی می‌شود که سقف خرید مجاز برای خریدار 200 هزار تومان با 25 درصد تخفیف در نظر گرفته شده است.

معاون فرهنگی و رسانه‌ای اداره‌ کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی افزود: کل یارانه اختصاص یافته به استان تا این لحظه مبلغ 4 میلیارد و 650 میلیون ریال بوده که در روز نخست مبلغ یک میلیارد و 139 میلیون و 537 هزار و 540 ریال آن مصرف شده و کل فروش کتابفروشی‌های استان مبلغ 5 میلیارد و 84 میلیون و437 هزار و 157 ریال با تعداد 9 هزار و 257 جلد کتاب بوده است.

تحفه‌گر در ارتباط با تمهیدات اندیشیده شده برای فروش کتاب در برهه کنونی که همزمان با شیوع بیماری کرونا شده است، نیز یادآور شد: در اجرای طرح‌‌های فروش فصلی از ابتدای سال با چنین مشکلی مواجه بودیم که حضور مردم در کتابفروشی‌ها مشکلاتی از قبیل عدم رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی را به وجود می‌آورد؛ به همین منظور با همراهی کتابفروشی‌ها تمهیدات خوبی اندیشیده شد که از جمله آنها سامانه فروش بود.
 
وی تصریح کرد: راه‌اندازی این سامانه فروش مزایای دیگری نیز به دنبال داشت؛ از جمله این که علاقمندان شهرستان‌هایی که کتابفروشی‌های آنها در این طرح ثبت‌نام نکرده بودند، نیز توانستند از این طرح استفاده کنند.
 
معاون فرهنگی و رسانه‌ای اداره‌ کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی با بیان این که وزارتخانه در راستای حمایت از صنعت نشر برنامه‌های مختلفی را در طول سال اجرا می‌کند، خاطرنشان کرد: هدفگذاری اصلی طرح فروش فصلی کتاب علاقمندان، کتابفروشی‌ها و ناشران هستند تا هر سه ضلع بتوانند در زمان کنونی که خرید این محصول فرهنگی با چالش‌هایی مواجه شده از این یارانه مستقیم بهره‌مند شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها