دوشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۳
درخواست تشکیل کارگروه کاغذ از وزارت صمت و فرهنگ و ارشاد اسلامی

مصرف‌کنندگان کاغذ و مقوای کشور در نامه‌ای به وزرای صمت و ارشاد خواستار تشکیل کارگروه کاغذ با حضور نمایندگان مجموعه‌های سیاستگذار حوزه کاغذ و مقوا با هدف رفع موانع تهیه کاغذ شدند.

غلامرضا شجاع نماینده تشکل‌های صنعت چاپ و مصرف‌کنندگان کاغذ و مقوای استان‌های کشور در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با اشاره به وضعیت بازار کاغذ، از ارسال نامه‌ای به علیرضا رزم‌حسینی وزیر صنعت، معدن و تجارت و سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خبر داد و گفت: به‌دنبال افزایش قیمت کاغذ طی هفته‌های اخیر در بازار که به بندی ۵۶۰ هزار تومان رسیده است، نامه‌ای خطاب به دو وزیر مرتبط با این حوزه نوشتم و درباره آینده قیمت کاغذ در بهار سال آینده بازار اظهار نگرانی کردم.
 
وی در این زمینه با اشاره به گرانی قیمت جهانی مواد سلولزی و تعطیلی تعدادی از کارخانه‌‌های تولید کاغذ جهان و مشکل تامین ارز گفت:‌ در این زمینه نگران کمبود و گرانی لجام گسیخته قیمت کاغذ چاپ، روزنامه، مقوای پشت طوسی و ایندربرد و گلاسه در بهار سال آینده هستیم. در شرایط کنونی، با وجود مشکلات عدیده‌ای که وزارت صمت با معطلی و فوت زمان بدون دلیل برای تأیید در سامانه جامع تجارت انجام می‌دهد، گاهی روند کارها تا یک ماه طول می‌کشد.
 
شجاع با بیان اینکه در یک نمونه خرید شرکت تعاونی ثبت سفارش در ۲۰ آذر ثبت و تایید آن در ۲۶ بهمن اعلام شد، عنوان کرد: در این میان بازرگانان با طرف‌های خارجی درباره قیمتی که سه ماه قبل اعلام شده و پول دریافت نکرده با مشکلات زیادی مواجه هستند و همه این مشکلات در دیگر کالاهای اساسی و استراتژیک حوزه صنعت و فرهنگ مانند زینک، مرکب و ... نیز وجود دارد.
 
وی تاکید کرد: در این نامه از وزرای مذکور درخواست کرده‌ایم کارگروه کاغذ متشکل  از مصرف‌کنندگان، تولیدکنندگان داخلی و واردکنندگان و نمایندگان ارشاد، صمت، گمرک، استاندارد، بانک مرکزی، سازمان حمایت و تعزیرات تشکیل شود تا قبل از اینکه با مشکل جدی مواجه شویم، راهکار و خواسته بازرگانان برای واردات مرتفع شود.
 
شجاع همچنین درباره بخش دیگر این نامه توضیح داد: فعال نبودن سایت گمرکات کشور مشکل دیگری بود که در نامه به وزیر صمت به آن اشاره کردیم؛ زیرا این غیرفعال بودن موجب شده است تاجران نتوانند بر اساس نیاز و موجودی بازار، جنس وارد کنند. گاهی هم به‌صورت همزمان به ورود یک نوع کاغذ اقدام می‌شود که حاصل آن وفور یک کالا در بازار و کمبود سایر کالاها می‌شود.
 
وی درباره بخش پایانی این نامه نیز گفت: در بخش دیگری از این نامه درخواست شده است که مقادیری از ارزهای دولتی برای واردات کاغذ به واردات خمیر کاغذ اختصاص داده شود؛ زیرا اکنون حداقل 4 کارخانه داخلی قادر به تولید کاغذ چاپ، تحریر و روزنامه نزدیک به استانداردهای جهانی هستند و نیاز به خمیر کاغذ دارند.
 


 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها