جمعه ۲۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۰
تخریب خانه پدری احمد محمود/ شهرداری اهواز: کار ما نبود

درحالی‌که علاقه‌مندان میراث فرهنگی به‌دنبال راهی برای حفظ خانه پدری احمد محمود نویسنده فقید و خالق رمان «همسایه‌ها» بودند، طی اقدامی سریع و پیش‌بینی‌نشده، امروز 24 بهمن‌ماه در یک روز تعطیل، این بنا تخریب شد.

معاون میراث فرهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خوزستان، در خصوص تخریب خانه پدری احمد محمود گفت: با اینکه خانه پدری احمد محمود در بافت تاریخی واقع شده بود، اما معماری آن واجد ارزش بود و تلاش میراث فرهنگی خوزستان این بود که این بنا را در قالب خانه مشاهیر در لیست آثار میراث فرهنگی قرار دهد.

احمدرضا حسینی‌ بروجنی افزود: شهرداری‌ها باید در چنین مواقعی پیش‌قدم شوند و بافت این بناها را که در ردیف مشاهیر شهر و استان هستند، حفظ کنند. بر همین اساس در مکاتبه‌ای از شهرداری درخواست کردیم که این اثر واجد ارزش  را به عنوان خانه مشاهیر ثبت کنند.

وی تاکید کرد: پیرامون این موضوع از سوی میراث فرهنگی اهواز دو جلسه با شهرداری برگزار شد که این بنا را تبدیل کنند به خانه مشاهیر و مراحل ثبت آن در فهرست آثار ملی طی شود. اما با توجه به واجد ارزش بودن آن، میراث نمی‌توانست این اثر را ثبت کند.
 

 
معاون میراث فرهنگی خوزستان ادامه داد: این پرونده ثبتی در حال طی کردن مراحلش بود و از سویی شهرداری‌ها وظیفه دارند در بافت‌های تاریخی که محدوده‌شان مصوب است، چه بنا دارای ارزش باشد یا فاقد ارزش باشد، همچون سایر دستگاه‌ها که روند استعلام را انجام می‌دهند، از میراث فرهنگی استعلام بگیرند؛ ولی متاسفانه شهرداری اهواز به‌خصوص شهرداری منطقه یک هیچ‌گونه استعلامی از میراث فرهنگی در حوزه‌ی کاری‌شان نمی‌گیرند.

حسینی‌ بروجنی اضافه کرد: میراث فرهنگی از شهرداری منطقه یک  شکایت حقوقی کرده که بدون استعلام از میراث فرهنگی در یک روز تعطیل اقدام به تخریب چنین بنایی می‌کند. جای تعجب دارد که چرا در یک روز عادی این کار را انجام ندادند!

خبرنگار ایبنا تلاش کرد دلیل تخریب خانه پدری احمد محمود را از شهرداری اهواز نیز جویا شود که یاسین کاوه‌پور، به ذکر این نکته اکتفا کرد که: «طبق بررسی اولیه، این مِلک جزو لیست اولیه‌ی اعلامی بناهای واجد ارزش تاریخی نبوده و با این حال شهرداری مجوز تخریب نداده و مالکین ابتدا از داخل، ملک را تخریب کرده‌اند.»

در همین حال، علی اعطا عضو شورای شهر تهران در رشته توئیتی به تخریب خانه پدری احمد محمود واکنش نشان داد. اعطا نوشت:
«خانه پدری احمد محمود در اهواز که در کمال ناباوری تخریب شد، لوکیشن اولین رمان دفاع مقدس بود. وقایع رمان زمین سوخته که وقایع سه ماه نخست جنگ را روایت می‌کند، در این خانه اتفاق افتاده است. در پیشانی کتاب، نویسنده می نویسد: "به یاد برادرم محمد که شهید شد آثاری از لحظه شهادت برادر نویسنده در سال 59 که در رمان نیز توصیف شده است، بر ورودی خانه هنوز پا برجا بود. خانه‌ای که تخریب شد، یک "مکان رویداد" بود. می‌شد که این خانه تملک شود و به‌عنوان مرکزی فرهنگی در دسترس همگان قرار گیرد. و می‌شد به موجب مجموعه‌ای ویژگی‌ها توسط میراث فرهنگی به ثبت برسد.»

یادآوری می‌شود، پس از درگذشت احمد محمود در سال 1381 (و تا چند ماه پیش)، برادر وی محمود اعطا، در خانه پدری که در منطقه سی‌متری اهواز واقع بود، زندگی می‌کرد؛ خانه‌ای در بافت قدیمی شهر اهواز و جایی که خاطرات زیادی را به همراه برادر نویسنده خود در آن به یادگار گذاشته‌ بودند. محمود اعطا، برادر احمد محمود، مهرماه امسال درگذشت.

احمد محمود از داستان‌نویسان مطرح ایران در دوره معاصر به شمار می‌رود. از جمله آثار او می‌توان به همسایه‌ها، مدار صفر درجه، زمین سوخته، داستان یک شهر و درخت انجیر معابد اشاره کرد.                                                                     

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط