یکشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۶
جریان تالیفی مناسبی در حوزه معماری داخلی در کشور وجود ندارد

مولف کتاب «روانشناسی بصری معماری داخلی» گفت: معماری داخلی از مباحث جدید مطرح شده در حوزه آموزشی ایران است که به ‌دلیل عدم شناخت کافی و نیز تعداد انگشت شمار اساتید آن، جریان تألیفی مناسبی در داخل کشور حول آن شکل نگرفته است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در آذربایجان‌غربی، نویسنده این کتاب، مولف و محققی است که دارای چندین جلد کتاب تخصصی، دانشگاهی دیگر در زمینه‌های روند معماری، اسکیس طراحی داخلی، معماری بصری، ادراک محیط و همچنین معماریِ غرفه‌های نمایشگاهی است.

آزاد بهمنش، نویسنده «روانشناسیِ بصریِ معماریِ داخلی» به خبرنگار ایبنا گفت: واژگان روانشناسیِ بصری و معماریِ داخلی همانطور که در پشت جلد هم به آن اشاره شده در ادامه و تکمیل الفبای کتاب «روند معماری داخلی» آمده که در سال 1393 توسط انتشارات کلهر چاپ و نشر شده است و تفسیری متفاوت از ادراک و چگونگی ساماندهی فضاهای داخلی با توجه به روانشناسی محیط در راستای فهم هر پروژه تبیینی از جنس رابط‌های انسان و عناصر محیط اندرونی که در کاربری‌هایی خاص برای هر مکان تعریف می‌شوند.

وی گفت: معماری داخلی از مباحث جدید مطرح شده در حوزه آموزشی ایران است که شاید به دلیل عدم شناخت کافی و نیز تعداد انگشت شمار اساتید آن، جریان تألیفی مناسبی را در داخل کشور فراهم نکرده است. البته با گسترش این رشته و همچنین افزایش دانشجویان درگیر با این حوزه، نوشتارهایی جمع‌آوری شده است که عموماً حاصل ترجمه و معرفی آثار خارجی و یا شناسایی معماری داخلی از منظر ناظر هستند.

این مدرس دانشگاه ادامه داد: معنا و مفهوم عناصر و همچنین اجزای تشکیل دهنده معماری اندرونی در ارتباط با عملکرد و هم‌نشینی علوم و فنون دیگر شناسایی می‌شوند که البته شناخت دقیق و بیشتر آنها به درکی متفاوت از حضور و معنای حس مکان منجر خواهند شد.

وی افزود: طراحی فضاهای داخلی در معماری، مجموعه دانش، فن و هنر است که با عناصر وابسته و مرتبط در بهینه‌سازی فضاها می‌کوشد و نیز در صدد دستیابی به کارایی و کارکرد مناسب زیبایی مفاهیم و معناهاست؛ ظرافت‌ها و ریزه‌کاری‌هایی با هزاران ایده و خلاقیت که سبب بهبود عملکرد فیزیکی و روانی فضا برای راحتی و آسایش زندگی خواهد بود، ایجاد فضاهای مطلوب و مناسب و همچنین ارتباط محیط و فضاهای پیرامونی که ارتقای کیفیت زندگی را برای جسم و روان به همراه دارد.


بهمنش گفت: این کتاب به معرفی موردی در ارتباط مستقیم با ساختار و دیگر عناصر تأثیرگذار بر آن می‌پردازد که در راستای نوع کاربری برای هر مکان است. زیبایی، پدیده‌ای اثرگذار بر روح و روان بشر در قالب و فرم معماری، رابطه‌ای تعاملی میان انسان و مکان برقرار می‌کند که به حسی در خور مکان منجر می‌شود.
 
وی افزود: با نظر به نیاز امروزی جامعه دانشگاهی و همچنین اهمیت درک ساختارشناسی در فضاهای مختلف معماری، سعی شده است که مسیری جدید و نگاهی متفاوت در این عرصه علم و هنر ایجاد شود و درکی واقعی از آن به دست آید. منظری متفاوت از تجربیات علمی و اجرایی که مهندسیِ فضاهایِ داخلی را در روند شکل‌گیری، روش تولید و چگونگی رسیدن به نتایج مدنظر بررسی و معرفی می‌کند.
 
این نویسنده ادامه داد: این کتاب در 8 فصل به منظور شناخت و شناسایی حرفه‌ای دانشجویان و کاربران در مسیر و روند معماری داخلی از ایده و طرح تا مرحله اجراست. با توجه به شناسایی الفبای اولیه در کتاب «روند معماری داخلی»، نوشتار این کتاب وارد مرحله‌ای تکمیلی شده است که چگونگی روند شکل‌گیری ایده، طرح و همچنین نحوه ارتباط با کارفرما را تبیین می‌کند، ارایه نمونه‌هایی که روابط بین طرح، طراح، کاربر یا کاربران و فضا را با فهمی سریع، گویا و خوانا برای ساختار معماری داخلی و رابط های انسان و محیط تفسیر کرده است. بخشی از کتاب، مباحثی چون اهمیت پایداری و انرژی‌های پاک را با راهکارهایی در نوع انتخاب اجزاء و عناصر معماری داخلی بیان می‌کند که با توجه به پیشرفت لحظه‌ای فناوری در مواد و مصالح و دیگر عناصر تشکیل‌دهنده مرتبط با انسان و محیط، می‌توان موارد بیشتری را نیز شناسایی کرد.
 
بهمنش بیان کرد: شناخت ویژگی‌های فیزیکی فضاهای داخلی همسو با ساختار معماری در راستای واکنش‌های رفتاری، محیط زیست و زیستگاه بهتری را برای استفاده‌کنندگان ایجاد خواهد کرد. نماد و نشانه‌ها، نقش‌ها و پیرایه‌ها، نیازها و رفتارها در سبک زندگی، ساختار و سازه و نیز مقررات و استانداردها را می‌توان به‌عنوان عناصر کلی در شکل‌گیری فضاهای درونی بیان کرد. درک هر چه بیشتر این فاکتورها و همچنین بسیاری موضوعات دیگر مانند مهندسی عوامل انسانی در کنار خلاقیت طراح می‌تواند به خلق فضایی رو به کمال منجر شود.
 
وی گفت: معماری داخلی، ریشه در هنر و صنعت دارد و همواره نیازمند دانش‌های مرتبط است. اهداف نوشتار و دسته بندی فصول کتاب «روانشناسیِ بصریِ معماریِ داخلی» به گونه‌ای است که با بررسی موشکافانه و دقیق تر پروسه یک طرح داخلی، روابط بصری و کارکردی مناسبی را میان فضا و استفاده کننده در راستای نیازهای کارفرما برنامه‌دهی کند. با وجود گستردگی حوزه مورد بحث، کوشید شده تا موضوعات کلیدی و کارآمد را با ارایه نمونه‌های عینی و شفاف برای درک راحت تر دانشجویان و کاربران فراهم آورد. فصل آخر کتاب نیز به آنالیز طرح‌های برگزیده جایزه بین‌المللی طراحی داخلی پرداخته است که شاید نگاهی متفاوت و جدید را برای کاربران این رشته ایجاد کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها