دوشنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۵
انتشار قریب‌الوقوع 10 کتاب تاریخ شفاهی انقلاب و دفاع مقدس در قم

سرپرست حوزه هنری استان قم از انتشار و آماده‌سازی 10 عنوان کتاب تاریخ شفاهی در حوزه خاطرات شفاهی انقلاب و دفاع مقدس قم خبر داد.

مجدالدین معلمی سرپرست حوزه هنری استان قم گفت‌وگویی با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قم، درباره تولیدات مکتوب اداره متبوعش با موضوع تاریخ شفاهی، به نقش و تاثیر سازنده شهر قم در تاریخ شفاهی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: بی‌شک همانطور که بر همگان مشهود است و تاریخ انقلاب هم این موضوع را تایید می‌کند شهر قم نقش بسزایی در شکل‌گیری انقلاب اسلامی داشته ‌است.
 
سرپرست حوزه هنری قم، پرداختن به تاریخ انقلاب اسلامی بدون توجه به تاریخ قم را کاری ابتر برشمرد و یادآور شد: به جهت اهمیت نقش‌آفرینی مردم این شهر در تاریخ انقلاب و دفاع مقدس از ابتدای شکل‌گیری دفتر فرهنگ و مطالعات پایداری حوزه هنری استان قم، رویکرد و روش تاریخ شفاهی و پژوهش تاریخ‌نگارانه به‌عنوان یکی از برنامه‌های اصلی این بخش تعریف‌ شد.
 
وی در ادامه به آثار حوزه مبارزان انقلابی پرداخت و اضافه کرد: کتاب «پسر شیخ هادی» خاطرات حجت‌الاسلام محمد متسمکی چهره نام‌آشنای مبارزه در زمان ستم‌شاهی در شهر قم و کتاب «خانه مؤمنی‌ها» خاطرات شفاهی خانواده حاج‌آقای مؤمنی آماده شده است و دو کتاب «شیخ حبیب» خاطرات حبیب‌الله امیری و «تلفنچی» خاطرات ابوالفضل اربابی که هر دو سابقه زیادی در مبارزه علیه رژیم ستم‌شاهی دارند، در دست نگارش است.

معلمی از رونمایی کتاب «ابوالفضل مرگ بر شاه» در هفته بزرگداشت قم که خاطرات حاج ابوالفضل الماسی را مرور می‌کند خبر داد.
 
این مقام مسئول به حوزه تاریخ شفاهی اسارت نیز اشاره کرد و گفت: دو کتاب «وقتی همه رفتند» و «بیست‌ونه، چهل‌ویک» که به خاطرات رزمنده آزاده سید حسن حدادی و رزمنده آزاده بهمن سرانجام پرداخته است توسط فاطمه جلالی فرد و الهام فراهانی تحریر شده است.
 
وی از دیگر تولیدات دفتر فرهنگ و مطالعات پایداری را کتاب «حجره شماره دو» عنوان کرد و گفت: «حجره شماره دو» شامل خاطرات حجت‌الاسلام اقبالیان فرمانده بسیج قم در دوران دفاع مقدس است که به‌تازگی توسط نشر سوره مهر به چاپ رسیده است.

 سرپرست حوزه هنری قم در پایان اکید کرد: برخی از این آثار در مرحله کارشناسی از سوی دفتر فرهنگ و مطالعات پایداری امور استان‌های حوزه هنری قرار دارد و به‌زودی چاپ خواهند شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها