سه‌شنبه ۶ آبان ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۳
فعالیت جام باشگاه‌های کتابخوانی قدرت‌مندتر از قبل درحال برگزاری است

منجزی بیان کرد: رویکرد مجازی در برگزاری برنامه‌های جام رویدادها ادامه پیدا خواهد کرد، اما باید در نظر داشت که ارتباط فیزیکی چیز دیگری است و هدف از برگزاری جام باشگاه‌ها این است که کودکان و نوجوانان از نزدیک با یکدیگر در ارتباط باشند.

فرمهر منجزی، دبیر اجرایی پنجمین دوره جام باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، درباره فعالیت حال حاضر جام باشگاه‌ها در پنجمین دوره با توجه به رویکرد فضای مجازی و آنلاین گفت: باشگاه‌هایی که سال گذشته در جام ثبت‌نام کرده بودند و فعالیت داشتند، درحال حاضر به کارشان ادامه می‌دهند و در فضایی که شرایطشان را دارند، به‌شکل حضوری، نیمه‌حضوری و آنلاین کلاس‌ها و برنامه‌های خود را برگزار می‌کنند.
 
وی افزود: این شرایط به مناطق باشگاه‌ها بستگی دارد که اگر ایمن از ویروس کرونا باشند، به‌شکل حضوری فعالیت‌های خود را ادامه می‌دهند؛ و اگر نه، کلاس‌ها و جلسات کتاب‌خوانی جام به شکل غیرحضوری و آنلاین درحال برگزاری است.
 
منجزی بیان کرد: درحال حاضر فراخوان ارسال فرم تسهیلگران انجام شده‌است تا تسهیلگران و داوطلبان که برای این امر داوطلب‌اند، ثبت‌نام کنند و دوره آموزشی ببینند. مدرسان که هرساله برای آموزش مربیان و تسهیلگران به استان‌ها می‌رفتند، طی اقدامی در این دوره این فعالیت را انجام نخواهند داد و خود مربیان به شکل مجازی و آنلاین آموزش دوره‌ها را خواهند دید.
 
دبیر اجرایی پنجمین دوره جام باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان در ادامه عنوان کرد: این آموزش به سه شکل انجام می‌شود. نخست آموزش آنلاین با این تفاوت که دیگر در این دوره مربیان دیگر آموزش نمی‌بینند تا به استان‌ها بروند و تسهیلگران جام را آموزش بدهند؛ بلکه تسهیلگران جام باشگاه‌ها مستقیم آموزش می‌بینند و در ساعت‌های مشخص در کارگاه‌های آنلاین حضور پیدا می‌کنند. این کارگاه‌ها در استودیویی اجرا و ضبط می‌شود و از طریق بسته‌های آموزشی به باشگاه‌های کتابخوانی در استان‌ها و شهرستان‌ها برای بهره‌برداری ارسال می‌شود.
 
وی درباره فراهم‌کردن امکانات دسترسی عادلانه تمامی اعضای جام باشگاه‌ها به بسته‌های آموزشی و اینترنت گفت: این مسأله درحال حاضر در سراسر کشور وجود دارد. حتی در پایتخت هم دسترسی کامل به اینترنت و ساختارهای لازمه جامع و کامل نیست. این موضوع بستگی به شرایط هر منطقه دارد که اداره‌ ارشاد هر استان یا شهرستان براساس شرایطی که دارند، تصمیم‌گیری می‌کنند که فعالیت باشگاه‌ها چطور ادامه پیدا کند.
 
منجزی افزود: درحال حاضر در تلاش هستیم تا با مذاکره با سازمان‌های مختلف بتوانیم از امکانات لازمه برای دسترسی اعضای جام باشگاه‌ها و بهره‌مندی عادلانه‌ آن‌ها از امکانات را فراهم کنیم.
 
دبیر اجرایی پنجمین دوره جام باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان همچنین درباره تعامل و مشارکت جام باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان با جام باشگاه‌های کتابخوانی سالمندان برای گسترش فعالیت کتابخوانی بیان کرد: اگر شرایط عادی و عاری از ویروس کرونا بود، ارتباط میان جام باشگاه‌های کتابخوانی سالمندان و کودک و نوجوان شکل می‌گرفت؛ اما درحال حاضر این امکان بعید است و اگر هم ممکن شود که چه بهتر؛ چراکه یکی از اهداف ما این است که بزرگ‌ترها و کودکان و نوجوانان در بحث کتاب‌خوانی با یکدیگر در تعامل داشته و ارتباط باشند.
 
وی درباره چشم‌انداز رویکرد مجازی برای تداوم فعالیت جام باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان خاطرنشان کرد: مسلما رویکرد مجازی در برگزاری این‌گونه رویدادها ادامه پیدا خواهد کرد. از نظر من همین‌طور که پیش‌ برویم به راه‌حل‌های بهتری هم در بحث ارتباط‌‌گیری و تعامل فرهنگی خواهیم رسید؛ اما باید دانست که ارتباط فیزیکی چیز دیگری است و هدف از برگزاری جام باشگاه‌ها این است که کودکان و نوجوانان از نزدیک با یکدیگر در ارتباط باشند، گفت‌وگو کنند و همدیگر را بپذیرند. البته درحال حاضر هم این شرایط تاثیر چندانی بر کندشدن و کم‌کاری جام باشگاه‌ها نداشته‌است و فعالیت‌ها همچنان ادامه دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها