دوشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۴
شهرکتاب قم در دو سال گذشته کاملاً زیان‌ده بوده است

مدیر کتابفروشی شهرکتاب قم با گلایه از وضعیت اقتصادی و با اشاره به اینکه هیچ راهی برای حفظ سرمایه آن‌ها باقی نمانده است، گفت: مجموعه‌هایی شبیه ما در یکی دو سال گذشته نه‌تنها سودآوری نداشته بلکه کاملاً زیان‌ده بوده است.

امیر یزدان‌پناه مدیر کتابفروشی شهرکتاب قم در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قم، ضمن گلایه از اوضاع نامناسب اقتصادی و هشدار نسبت به رکود فعالیت کتابفروشی‌ها، گفت: شرایط اقتصادی که در کشور پیش آمده، طبیعتاً ما کتاب‌فروشی‌ها را بیش از همه تحت فشار قرار داده است. ازین جهت که ما عناوینی از کتاب‌ها را می‌فروشیم و برای خرید بعدی باید برویم نزدیک به دو برابر هزینه کنیم تا همان عنوان کتاب را تهیه کنیم.
 
وی اضافه کرد: اتفاقی که برای ما می‌افتد، این است که سقف مالی‌مان هر روز کوچک‌تر می‌شود و هیچ کجا این موضوع دیده نمی‌شود. چاپ به چاپ کتاب‌ها بین سی تا چهل درصد افزایش قیمت می‌خورد. می‌توانم عنوانی را برای نمونه مثال بزنم که در طول سال گذشته قیمتش چهار برابر شده است. این موضوع خیلی ما را تحت فشار قرار می‌دهد و ما عملاً از کتاب سودی نمی‌بریم. چیزی که سود مجموعه است، باید مقداری روی آن گذاشته شود تا بتوانیم یک جلد کتاب تهیه کنیم.
 
یزدان‌پناه تصریح کرد: عددها در بخش نوشت‌افزار، بازی‌های فکری درشت‌تر است. مجموعه‌هایی شبیه ما در یکی دو سال گذشته نه‌تنها سودآوری نداشته بلکه کاملاً زیان‌ده بوده است. ما صرفاً از جهت رسالت فرهنگی که برای خودمان تعریف کرده‌ایم این کار را ادامه می‌دهیم. اگر نگاه اقتصادی به این کار داشته باشیم کارهای دیگری هست که می‌توانیم انجام دهیم و حداقل اصل سرمایه خودمان را حفظ می‌کنیم.
 
مدیر شهر کتاب قم در پاسخ به استفاده از تسهیلات مشاغل زیان‌ده از بیماری کرونا یادآور شد: در این رابطه اطلاع‌رسانی شد اما عددی که برای مد نظر گرفته شد، شش میلیون تومان بود. شش میلیون حقوق دو نفر از پرسنل ما در یک ماه است و کمکی به ما نمی‌کند. پیگیری‌های اولیه انجام شد اما زمانی که عدد مشخص شد، صرف‌نظر کردیم و دور از شأن خودمان دیدیم برای این عدد پیگیری‌هایی انجام دهیم.
 
این فعال حوزه کتاب با اشاره به بحث کرونا تاکید کرد: بحث فرهنگ کتاب‌خوانی بسیار مهم است. ما سعی کرده‌ایم با توجه به شرایط این فرهنگ را گسترش دهیم و رواج بیشتری بدهیم. در شش، هفت ماه گذشته تمام توان خودمان را به کار گرفتیم که هم‌زمان با این بیماری مثل سال‌های گذشته طرح‌های تخفیفی بیشتر گذاشته‌ایم و تخفیف‌های اضافه‌تری خودمان لحاظ کرده‌ایم تا مردم را به مطالعه ترغیب کنیم.
 
یزدان‌پناه فروش مجازی را خیلی کمتر از فروش حضوری برشمرد و بیان کرد: یک واقعیت های وخیمی وجود دارد که ما از عدم حضور مردم در این وضعیت اقتصادی می‌ترسیم. هرگاه به این سمت برویم که فروشگاه‌ها خالی شود و به سمت فروش مجازی برویم قطعاً در امرار معاش مجموعه دچار مشکلات جدی خواهیم شد. چون هزینه‌های جاری ما بسیار بالاست.
 
وی مجموع فروش حضوری و مجازی را باعث زنده نگه داشتن این کتابفروشی عنوان کرد و گفت: این شرایط هیچ توجیه اقتصادی برای ادامه ندارد اما فعلاً سرپاییم. ما مثل خیلی از صنوف نمی‌توانیم قیمت‌ها را به‌روز کنیم. نه اجازه داریم و نه این موضوع را اخلاقی می‌دانیم، اما بار این فشار را هیچ ارگان دولتی و نیمه‌دولتی تحمل نمی‌کند. فقط  کتاب‌فروش تحمل می‌کند.
 
مدیر شهر کتاب قم در پایان تاکید کرد: سرمایه ما روزبه‌روز کمتر می‌شود. فروشگاه ما یک زمانی یک میلیارد تومان سرمایه داشت و به‌صورت میانگین 68 هزار تکه کالا در مجموعه داشتیم. از یک کتاب تا یک مداد. الان رسیدیم به 22 هزار تکه. این جدای از سرمایه تجهیزات است و صرفاً سرمایه کالایی را شامل می‌شود. به تعبیری سرمایه ما نسبت به دو سال پیش 60 درصد کوچک‌تر شده اما این هیچ کجا دیده نمی‌شود و بهترین دلیل آن است که ما نمی‌توانیم قیمت‌های خود را به‌روز کنیم و موظفیم قیمت پشت جلد کتاب را عرضه کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها