یکشنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۳
کتابی که به بررسی تحولات فرهنگی، اجتماعی «بابامنیر» می‌پردازد

«بابامنیر» کتابی است که به بررسی تغییر و تحولات فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی این روستا در گذر تاریخ می‌پردازد.

قاسم طاهری(سیاوش) به خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) گفت: کتاب «بابامنیر(بررسی تغییر و تحولات فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی)» به تازگی از سوی انتشارات ماه و ما منتشر شده است. این کتاب خلاصه‌ای از مطالب جمع‌آوری شده در سال‌های متمادی است که گوشه‌هایی از آن به‌عنوان پایان‌نامه کارشناسی ارشد با شیوه نوین به طرح این مسئله پرداخته شده است. 

طاهری ادامه داد: در این کتاب تلاش شده با نگاه تک‌نگاری(مونوگرافی) همراه با دید جامعه‌شناسی تغییرات در حوزه‌های مختلف به‌ویژه فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی مورد پژوهش قرار گیرد. بررسی آداب و رسوم قومی، چگونگی ساخت مسکن، شیوه معیشت و... از جمله مواردی است که به آن پرداخته شده است.

این پژوهشگر افزود: تغییرات این حوزه‌ها در سه دوره متفاوت و گوناگون با روش کیفی و استفاده از شیوه‌های پژوهشی علمی و تحقیقاتی از جمله مشارکت مستقیم، مصاحبه، کتابخانه‌ای و میدانی، عکاسی و تصویربرداری صورت گرفته است. 

وی از انگیزه جمع‌آوری مطالب این کتاب گفت:‌ سال‌های بسیاری است که دغدغه نگارش را به‌ویژه در حوزه زادگاهم (بابامنیر) را داشته و دارم، این دغدغه به‌دلیل کمال‌طلبی و آرمان‌گرایی مرا از انجام این‌کار واداشت تا اینکه فرصتی چون ارائه کتاب در قالب پایان‌نامه ایجاد شد و این فرصت را با توجه به حساسیت خود و کنترل و نظارت مراحل پژوهش غنیمت شمرده و نسبت به چاپ آن اقدام کردم.  



بابامنیر دهی از دهستان ماهور و میلاتی بخش خشت شهرستان کازرون ۷۹ هزارگزی شمال باختری کنار تخته دامنه شمالی کوه بزان. کوهستانی گرمسیر است که آب آن از چشمه شیرین و محصول آن غلات و تنباکو و شغل اهالی زراعت و قالی بافی است و راه مالرو دارد. 

یکی از آثار تاریخی این روستا امام زاده بابامنیر است. شیخ عارفی که بیش از ۷۰۰ سال قبل به دیار ماهور آمده ودر کوه بزان دو کیلومتری روستای بابامنیر در محلی موسوم به چله گاه اقامت و به اعتکاف و ریاضت پرداخته است و در داخل قطعه سنگ منفرد و نسبتاً بزرگی که درون آن به ارتفاع یک متر حفاری شده و جای سکونت یک نفر را دارد زندگی می‌کرده.

این برد به بابامنیر مشهور است و هم اکنون موجود است. سازمان میراث فرهنگی فارس بنای مدفن و گنبد این پیر را که به شکل مخروطی و پلکانی مدرج و دندانه است به دوره صفویه دانسته‌اند. ارتفاع گنبد تقریبا ۱۵متر و بنا از مصالح سنگ و گچ ساخته شده و از نظر پلان شباهت زیادی به چهار طاق‌های ساسانی دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها