شنبه ۵ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۵
«بر بُن مشروطیت»؛ تأملی بر فراز و فرود مشروطه ایرانی

کتاب «بر بُن مشروطیت: نظریه دولت مشروطه و سرگذشت قانون اساسی در ایران» در دو فصل به قلم محمدشریف شاهی، مولف و پژوهشگر اصفهانی، ازسوی انتشارات نگاه معاصر منتشر شد.

محمد شریف‌شاهی مولف و پژوهشگر اصفهانی و نویسنده کتاب «بر بُن مشروطیت: نظریه دولت مشروطه و سرگذشت قانون اساسی در ایران» در این باره به خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در اصفهان، گفت: نظریه دولت مشروطه یا دولت مبتنی بر قانون اساسی رایج‌ترین نظریه دولت در روزگار معاصر است و عمده دولت‌ها حداقل در ظاهر بر بناگذاری حکمرانی بر اساس قانون اساسی تأکید دارند. این نظریه با تأکید بر حقوق و آزادی‌های اساسی به‌عنوان بنیان قانون اساسی و لزوم حکمرانی در چارچوب قانون اساسی، بیش از آن‌که سرشتی سیاسی داشته باشد، جوهری حقوقی دارد.

وی در ادامه افزود: کتاب «بر بُن مشروطیت» تأملی است بر این پرسش که آیا کوشش‌های پدران بنیان‌گذار مشروطه ایرانی و اخلاف آنان محقق کننده دولتی مشروطه منطبق با استانداردهای نظریه دولت مشروطه بوده است یا آن‌که تنها نامی از آن را به عاریت گرفته است؟ از سال 1285 هجری شمسی، دولت ایران نیز به‌طور رسمی در زمره دولت‌های مشروطه درآمد (و تا امروز امتدادیافته است)، اگرچه از چند دهه قبل تکاپوهای مشروطه‌خواهی توسط متجددین ایرانی آغازشده بود. 

این مدرس دانشگاه ادامه داد: فصل اول کتاب توصیفی از نظریه دولت مشروطه؛ زمینه‌ها و اصول آن است. به اقتضای موضوع سرشت مباحث این فصل گذار به کرانه‌های حقوق عمومی، سیاست و فلسفه سیاسی است و از منظر نظریه‌پردازان دولت مشروطه و قوانین اساسی مختلف اوصاف و ویژگی‌های یک دولت مبتنی بر قانون اساسی توصیف و ترسیم می‌شود.

وی تصریح کرد: فصل دوم، رویکردی تاریخی-حقوقی دارد و می‌کوشد انطباق یا عدم انطباق مشروطه ایرانی با معیارهای اصیل نظریه دولت مشروطه را واکاوی و تحلیل کند. در این خصوص قانون اساسی 1285 ایران از منظر تأسیس، شکل، محتوی و استمرار ازسال 1285 تا 1357 بررسی می‌شود. 

شریف شاهی در رابطه با مبحث تاریخ‌نگاری در کتاب افزود: اهمیت کتاب در این است که اگرچه آثار متعددی در تاریخ‌نگاری و تحلیل سیاسی و اجتماعی مشروطیت ایران طی سالیان گذشته به رشته تحریر درآمده است، لکن و باوجود سرشت حقوقی انقلاب مشروطه و دولت برآمده از آن، کمتر اثری به تحلیل حقوقی تاریخ مشروطیت ایران پرداخته است. «بر بُن مشروطیت» اثری است در ردیف آثار جدید محققان حقوقی که محور تام لات و تحقیقات خود را بر تاریخ و فلسفه حقوق گذاشته‌اند.

یادآور می‌شود محمدشریف شاهی، دکتری حقوق عمومی و استاد دانشگاه است و کتاب «بر بُن مشروطیت: نظریه دولت مشروطه و سرگذشت قانون اساسی در ایران» نوشته او در 424 صفحه توسط انتشارات نگاه معاصر با قیمت 75 هزار تومان منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها