شنبه ۵ مهر ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۷
کمبود مواد اولیه بزرگترین مانع بر سر راه صنعت چاپ است

رئیس اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ تاکید کرد: تامین قطعات و مواد اولیه یکی از مشکلات فعالان حوزه چاپ است، به‌دلیل کمبود مواد اولیه آماده‌سازی بخش زیادی از سفارش‌ها امکان‌پذیر نیست و بسیاری از قراردادهای کاری بین‌المللی متوقف شده است.

بابک عابدین رئیس اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با بیان اینکه فعالیت‌های صادراتی حوزه چاپ در ماه‌های اخیر با چالش‌های زیادی همراه بوده است، عنوان کرد: مرزهای زمینی کشور ماه‌های زیادی برای صادرات کالاهای چاپی بسته بودند و بسیاری از کارها و فعالیت‌های چاپی در کشور در بخش صادرات با مشکل روبه‌رو شد و به دلیل تحریم‌های ظالمانه علیه ایران، شرایط کار خیلی سخت شده بود.
 
وی افزود: خوشبختانه با بازگشایی مرزهای زمینی تا حد زیادی کارها پیشرفت داشت؛ به‌طوری که در این مدت از کشور عراق سفارش کاری داشتیم، اما به دلیل شیوع بیماری کرونا و مشکلات رفت و آمد، این موضوع با مشکلاتی همراه بود.
 
عابدین با اشاره به نوع سفارش‌ها توضیح داد: این سفارشات در زمینه محصولات چاپی و خدمات فنی – مهندسی و تامین قطعات ماشین‌های چاپ بود که به دلیل قرنطینه و نبود پروازها کاری، امکان‌پذیر نشد.
 
وی درباره بخش دیگر مشکلات صادرکنندگان صنعت چاپ توضیح داد: تامین قطعات و مواد اولیه یکی دیگر از مشکلات فعالان این حوزه است، به‌دلیل کمبود مواد اولیه آماده‌سازی بخش زیادی از سفارش‌ها، امکان‌پذیر نیست و بسیاری از قراردادهای کاری بین‌المللی متوقف شده است.
 
عابدین یادآور شد: از سوی دیگر بانک مرکزی که باید پروفرمای واردات مواد اولیه را تایید کند، به‌دلیل افزایش نرخ ارز و نبود آن مدتی است کارها را پیگیری نمی‌کند و همین موضوع شرایط کار را برای کار سخت‌تر کرده است.
 
وی با بیان اینکه فعالان حوزه چاپ به‌دلیل نبود مواد اولیه فعالیت‌هایشان متوقف مانده است، گفت: در این زمینه باید تمرکز کنیم که نیازهای کشور در بخش‌های مختلف چاپ برطرف شود؛ زیرا اگر زمینه کار برای این حوزه وجود داشته باشد، فواید زیادی به همراه خواهد داشت که ارزآوری یکی از آن ها خواهد بود.
 
عابدین اختلال در تامین مواد اولیه را بزرگترین مانع بر سر راه فعالان این حوزه برای تولید دانست و تاکید کرد: این موضوع موجب شده است که ثبت سفارش نداشته باشیم؛ چراکه عملا بدون مواد اولیه کاری نمی‌توان کرد، اما استمرار این موضوع به نفع صنعت و تولید داحل نیست و بهتر است که فکری برای بهبود آن شود.
 
وی با بیان اینکه واحدهای چاپی تلاش می‌کنند کارها را بر اساس تولیدات داخلی دنبال کنند، گفت: مساله اصلی اینجا است که نمی‌توان همه مواد اولیه را در داخل کشور تامین کرد زیرا بخش عمده این مواد، وارداتی‌اند؛ اما باز هم در این شرایط همه تلاش خود را انجام می‌دهند تا بتوانند کار کنند و به حیات خود ادامه دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها